• liten2014

kompis hämtat katt som är under 12 veckor!

Har en kompis som idag hämtat en kattunge. Kattungen är 8 veckor gammal!!!!! Det ar den sista i kullen tydligen så de andra har flyttat för någon vecka sedan sa min kompis. Jag blir förbannad och vet inte vad jag ska göra. Jag är kattmänniska och har aldrig tagit en katt innan 12 veckor eftersom ungarna behöver sin mamma men oxå för att det finns en lag!

Personen som min kompis hämtade katten av verkar oerhört okunnig och inte bry sig alls om sina katter. Kattmamman hade tydligen haft en tidigare kull och nu denna. Kattmamman var ute när kompisen kom till platsen och även denna lilla kattunge hade varit ute och sprungit. Enligt ägaren kunde kattungen äta torrfoder och gå på lådan utan problem och mammakatten var tydligen inte intresserad av ungarna utan bara sket i dom sa kompisen och att det därför inte gjorde något att de flyttade nu... Kattungen jade enligt min kompis försökt tutta på kattmamman innan kattungen sattes i buren.

Kattungen var gratis och säljaren hade sagt att "ja, snart har vi la kattungar igen..."

Kan jag kontakta någon? Katthem? Vad som helst? Blir så irriterad!

• Svar på tråden kompis hämtat katt som är under 12 veckor!
  • nemo1

Länsstyrelsen ska du kontakta. Du kan göra en anonym anmälan om du vill. Jättebra att du reagerar, det är så fruktansvärt att det skaffas kattungar som man sedan skiter i.

Gissar att din kompis inte heller har någon annan katt sedan tidigare? Och ingen som helst erfarenhet av katter? Då kan du berätta för din kompis att kattungen kan få stora beteendeproblem i vuxen ålder som felkissande och aggressioner. Kattungen behöver åtminstone nu när det inte går att lämna tillbaka den ha  en äldre katt som kan visa den lille hur man beter sig som katt.

Har du själv ingen katt som ungen kan få vara hos i några veckor? Åldern mellan 8-12 veckor är oerhört viktiga i uppfostran från mamman, något många tolkar som att mamman ledsnat.

Snälla gå vidare med en anmälan, vi måste höja statusen på våra huskatter.

• guinevere
    nemo1 skrev 2014-06-16 19:34:54 följande:
    Länsstyrelsen ska du kontakta. Du kan göra en anonym anmälan om du vill. Jättebra att du reagerar, det är så fruktansvärt att det skaffas kattungar som man sedan skiter i.

Gissar att din kompis inte heller har någon annan katt sedan tidigare? Och ingen som helst erfarenhet av katter? Då kan du berätta för din kompis att kattungen kan få stora beteendeproblem i vuxen ålder som felkissande och aggressioner. Kattungen behöver åtminstone nu när det inte går att lämna tillbaka den ha  en äldre katt som kan visa den lille hur man beter sig som katt.

Har du själv ingen katt som ungen kan få vara hos i några veckor? Åldern mellan 8-12 veckor är oerhört viktiga i uppfostran från mamman, något många tolkar som att mamman ledsnat.

Bra skrivet!
  • liten2014
    nemo1 skrev 2014-06-16 19:34:54 följande:

Jag har talat om för kompisen att det finns en lag osv men hon bryr sig i te direkt utan säger att det har gått bra för syskonen till kattungen och dom togs när dom var mellan 5-7 veckor!!! Det är sjukt och jag sa att hon skulle lämna tillbaka den och hämta den igen när den är 12 veckor eftersom de sista veckorna är väldigt viktiga för den att den är med sin mamma oavSett om mamman bryr sig om den eller inte.

Kompisen har en katt sen innan, en fet katt på typ 10år.... Är riktigt orolig för denna lille katt asså och ska kontakta länstyrelsen för en anmälan mot säljaren! Jag har två han katter, kastrerade, 1 och 3 år. Den lille är oxå hankatt... Spelar det någon roll om den kommer till ett hem med en hona eller hane som kan fostra? Jag tycker hon ska lämna tbx den. Hon känner nämligen dom....
  • nemo1

Om hon känner dom så kan hon väl lämna tillbaka den och hämta den om en månad i stället. Är hon villig att få en katt som kan bli väldigt speciell och kanske aggressiv? Tvivlar på det utan då kastar hon väl ut den.
    Det spelar ingen roll vad det är för kön på katten som tar hand om den lille, det är beteendet den ska lära sig och ta efter.

Länsstyrelsen är skyldiga att följa upp en anmälan. Jag har anmält en missbrukare flera gånger och ls åkte dit med polis för att hämta katterna. Jag anmälde anonymt. Det bästa är att du ringer för då tas anmälan mer på allvar.

Stackars stackars lille kattunge blir så jäkla ledsen.

• elinlilja

Min mamma har haft katter hela livet och alla har hon hämtat vid 8 veckor, ingen har haft ett enda fel, alla supersnälla och gosiga. Iaf här i Finland är det många som fortfarande ger bort katterna när de är 8 veckor (var lagen så innan?)

Själv tycker jag att det är okej vid 8 veckor om ungarna redan är självständiga och mamman inte längre tar hand om dem. Detta inkluderar altså att de går på lådan rätt och kan äta fast föda utan problem.

Nu är det inte heller någon ide att berätta för mig om lagar osv. det är MIN åsikt och den står jag för

• nemo1
    elinlilja skrev 2014-06-16 21:56:04 följande:
    Min mamma har haft katter hela livet och alla har hon hämtat vid 8 veckor, ingen har haft ett enda fel, alla supersnälla och gosiga. Iaf här i Finland är det många som fortfarande ger bort katterna när de är 8 veckor (var lagen så innan?)

Själv tycker jag att det är okej vid 8 veckor om ungarna redan är självständiga och mamman inte längre tar hand om dem. Detta inkluderar altså att de går på lådan rätt och kan äta fast föda utan problem.

Nu är det inte heller någon ide att berätta för mig om lagar osv. det är MIN åsikt och den står jag för smile1.gif
    Fast nu har det upptäckts att kattungar behöver sin mamma till de är tolv veckor och att det tom finns lag på det visar väl verkligen att det då är viktigt. Som jag skrev så sker den absolut viktigaste tidpunkten när det gäller uppfostran från mamman mellan 8-12 veckors ålder. Många tror att mamman ledsnat när hon i själva verket uppfostrar sina barn till att bli självständiga.

Mycket tråkig inställning du har.
  • elinlilja

Som sagt, jag står för min åsikt

• liten2014

Jag håller med nemo1!

Jag har nu fått min kompisar lämna tillbaka kattungen!!! Redan igår kväll var den tbx hos sin mamma...lättnad!!! Har även ringt länstyrelsen och gjort en anmälan! :)

• nemo1
    liten2014 skrev 2014-06-17 11:44:17 följande:
    Jag håller med nemo1!

Jag har nu fått min kompisar lämna tillbaka kattungen!!! Redan igår kväll var den tbx hos sin mamma...lättnad!!! Har även ringt länstyrelsen och gjort en anmälan! :)
    Å vad bra, du är en pärla. Tänker kompisen hämta den om en månad? Hoppas nu att Ls gör ett hembesök, i vilket fall så får alltid ägaren en varning om att det kommit in en anmälan vilket förhoppningsvis gör att de sköter sina katter bättre och att honan blir kastrerad. Tyvärr lär hon säkert vara dräktig igen redan.
  • aldrigmer

Ja, visst ska lagar och regler följas men det är ett faktum att det för inte alltför länge sedan var regel att ta ungarna vid 8 veckor. Hundvalpar tas vid 8 veckor. Att man gör olika i andra länder får man acceptera. Tonen hos "kattmänniskor" är ofta ruskigt hård. En något mjukare ton skulle inte skada......

• nemo1
    aldrigmer skrev 2014-06-17 12:29:14 följande:
    Ja, visst ska lagar och regler följas men det är ett faktum att det för inte alltför länge sedan var regel att ta ungarna vid 8 veckor. Hundvalpar tas vid 8 veckor. Att man gör olika i andra länder får man acceptera. Tonen hos "kattmänniskor" är ofta ruskigt hård. En något mjukare ton skulle inte skada......
    Ja fast nu är det ju konstaterat att kattungar behöver vara hos sin mamma i minst tolv veckor. Varför ska man ta kattungen tidigare kan jag inte förstå, vill man inte att katten ska bli en trygg och harmonisk varelse när den blir vuxen?
  • liten2014

Varför ska ni tjafsa? Nu finns det en lag som säger 12 veckor. Anledning till att den ändrats är ju för att man insett att kattungarna behöver mamman längre? punkt slut! Sedan kan man tycka vad man vill men lagen finns av en anledningen och jag hoppas innerligt att ni två (inte Nemo) följer denna lag och inte går efter 8 veckor!!!!

Nemo: hon kommer hälsa på den lilla kattungen och ta hem den när den är mogen för det :)

• aldrigmer
    liten2014 skrev 2014-06-17 13:34:31 följande:

Varför ska ni tjafsa? Nu finns det en lag som säger 12 veckor. Anledning till att den ändrats är ju för att man insett att kattungarna behöver mamman längre? punkt slut! Sedan kan man tycka vad man vill men lagen finns av en anledningen och jag hoppas innerligt att ni två (inte Nemo) följer denna lag och inte går efter 8 veckor!!!!

Nemo: hon kommer hälsa på den lilla kattungen och ta hem den när den är mogen för det :)

Det var ett försök att förklara att det faktiskt var vanligt att ta ungar vid 8 veckor för inte allt för länge sedan. Kanske sådant levde kvar då din kompis tog ungen så tidigt. Jag tjafsar inte, jag ger ett förslag till förklaring. Bra så!
Svar på tråden kompis hämtat katt som är under 12 veckor!