• Anonym (Anmäla?)

Ska jag anmäla min syster till soc?

Min syster gräver bara sin egen grav djupare och djupare.
    Jag vet inte om jag vågar. Min syster (29år) har stulit 66.500 utav min mamma via mammas internetdosa och spelat upp på internetpoker (på en vecka). Mamma hade precis tagit ett lån för att baka in och lösa in andra lån. Min syster bor hos min mamma och gör detta mot henne fast mamma ger henne och hennes son(3 år) tak över huvudet. Mamma försökte även ta livet av sig för några månader sen så detta kommer ju säkert göra situationen bättre :´(

Jag försöker tjata på mamma att hon inte bara få lägga locket på nu efter det här va min syster har gjort mot henne men mamma beter sig helt surrealistiskt. Det är precis som att hon har stängt av känslorna. Hon tänker inte anmäla, hon slänger inte ut min syster ur huset eller något.. De har bara pratat och jag tror att mamma tror att syster ska betala tillbaka månadsvis. Men hon behöver ju hjälp med sitt spelberonde till att börja med.. Det kommer ju inte att försvinna nu bara för att detta har hänt? Jag tror inte hon har fattat vad som har hänt och hur mycket pengar det faktiskt handlar om.. Vad händer den dagen det sjunker in på riktigt? Mamma blir sur på mig och säger att hon ångrar att hon berätta för mig för att jag är arg och vill att mamma agerar på något vis..

Mamma behöver ha ut dem ur huset, hon behöver ha lugn och nu efter självmordsförsöket. Min syster behöver ju hjälp från soc att komma på fötter.. kanske få avlastning med sonen (hon e ensamstående), en god man, hjälp med lägenhet osv. detta har gått för långt för länge sen..

Förutom detta har hon haft drogproblem förr, har aggressionsproblem (exploderar för ingenting, har alltid gjort) och är världens största egoist och det finns ingen i hela världen som det är så synd om som det är om henne..

min bror (20år) som också bor hos mamma säger även att min syster är konstig på ögonen ibland.. Pratar sluddrigt och går med solglasögon inne hela dagen, hela kvällen..

Fan jag vet inte om jag vågar, min mamma kommer bli arg.. Min syster skiter jag i om hon blir arg...

• Svar på tråden Ska jag anmäla min syster till soc?
  • Snigelkott

Om du befarar att barnet far illa i situationen och känner att du uttömt de alternativ som står till buds (prata själv med berörda parter) utan att det gett nämnvärd effekt ser jag inte vad annat val du har än att anmäla och riskera att din mamma blir arg. Som vuxen har hon möjlighet att välja huruvida hon vill utsättas för orätter, det har inte din systerson. Har kan inte värja sig alls. Utifrån vad du skriver vill du dessutom ALLA inblandades bästa. Utgå från det. Jag förstår att det är ett jobbigt steg att ta men tänk på hur barnets liv och utveckling kommer se ut om detta fortsätter och gör en mental jämförelse med hur det blir om familjen får stöd och hjälp.

• Anonym (?)

Vad har du tänkt att SOC ska göra?

Det skulle kanske vara på sin plats att koppla in polisen, men det verkar ju inte vara ett alternativ.

Systern är ju 29år, och har hon inte grava problem, där livet är i fara.

Eller barn inblandade(egna då), så ser jag inte mycket SOC kan göra.

• Anonym (Anmäla?)
    Snigelkott skrev 2014-06-13 08:24:52 följande:
    Om du befarar att barnet far illa i situationen och känner att du uttömt de alternativ som står till buds (prata själv med berörda parter) utan att det gett nämnvärd effekt ser jag inte vad annat val du har än att anmäla och riskera att din mamma blir arg. Som vuxen har hon möjlighet att välja huruvida hon vill utsättas för orätter, det har inte din systerson. Har kan inte värja sig alls. Utifrån vad du skriver vill du dessutom ALLA inblandades bästa. Utgå från det. Jag förstår att det är ett jobbigt steg att ta men tänk på hur barnets liv och utveckling kommer se ut om detta fortsätter och gör en mental jämförelse med hur det blir om familjen får stöd och hjälp.
    Jag vet ju tex. att sonen inte har haft blöjor osv. så mamma har fått åka och köpa för min syster har spelat upp alla pengar..
    Anonym (?) skrev 2014-06-13 08:26:01 följande:

Vad har du tänkt att SOC ska göra?

Det skulle kanske vara på sin plats att koppla in polisen, men det verkar ju inte vara ett alternativ.

Systern är ju 29år, och har hon inte grava problem, där livet är i fara.

Eller barn inblandade(egna då), så ser jag inte mycket SOC kan göra.

Hon har en son på 3 år och de bor båda hos min mamma för min syster har kronofogden på sig och kan inte ta en lägenhet själv. Jag tänker om min syster kan få hjälp med sitt spelmissbruk, lägenhet, god man som håller i hennes pengar och kanske avlastning 1-2 helger / månad med sonen. Så hon får hjälp att komma på fötter. Tror inte hon har kraften själv att bryta detta mönster.
  • Anonym (***)
    Anonym (Anmäla?) skrev 2014-06-13 08:33:18 följande:
    Jag vet ju tex. att sonen inte har haft blöjor osv. så mamma har fått åka och köpa för min syster har spelat upp alla pengar..

Hon har en son på 3 år och de bor båda hos min mamma för min syster har kronofogden på sig och kan inte ta en lägenhet själv. Jag tänker om min syster kan få hjälp med sitt spelmissbruk, lägenhet, god man som håller i hennes pengar och kanske avlastning 1-2 helger / månad med sonen. Så hon får hjälp att komma på fötter. Tror inte hon har kraften själv att bryta detta mönster.
    Ehh....... tror du soc har lägenheter att dela ut till folk som har kronofogden på sig så tror du FEL!

Men visst, vill du bli av med din syster (kanske är det hämnd du är ute efter?) och aldrig mer få se ditt syskonbarn så tycker jag absolut du ska socanmäla henne.

Om du däremot vill att din syster och barnet ska få hjälp så kan du HJÄLPA henne istället, stötta henne.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anmäla?) skrev 2014-06-13 08:33:18 följande:

Förlåt, blev ett läsfel av mig där.

Frågan om det är tillräckligt för SOC.

Svar på tråden Ska jag anmäla min syster till soc?