• Gitt

Tonåring som berättar om sin bästa kompis

Hej!

Jag undrar vad ni tycker om detta.

Min tonåriga dotter har en bästa kompis som hon känt sedan hon var liten. Vi två familjer har umgåtts sedan de var små och jag och min dotters kompis mamma är även "bästa vänner" sedan dess.

Nu har jag fått veta att det mesta som min dotter säger och berättar för sin kompis går vidare till hennes mamma. Hennes mamma har sedan berättat vidare vissa grejer till mig och jag blev helt ställd.

Jag känner direkt att min dotter är helt utlämnad här...utan att veta om det!

Visst skulle jag kunna säga till mamman att jag vill inte veta vad min dotter berättar för sin kompis. Men bara vetskapen att nu veta att allt kommer fram till mamman känns verkligen inte bra.

Visst kan tonåringar berätta vissa saker till sina föräldrar det gjorde säkert jag med men jag kommer verkligen inte ihåg att jag berättade allt de sa...tycker inte det är rätt. Själv är jag mycket för respekt och integritet. Min dotter i sin tur berättar inte för mig allt vad hennes kompis säger och gör. Skulle hon behöva råd så vet hon att vi finns där för henne...

Men nu är jag i en konstig position. Tonåringar kan ju berätta mycket till varann och sina tankar osv. Men ska de inte ha lite respekt för varann och inte berätta allt?

Vet inte hur jag ska agera. Helst skulle jag vilja varna min dotter för att allt hon säger kommer fram till kompisens mamma. Jag tror inte att min dotter skulle bli speciellt glad precis speciellt som hon själv är noga med att vara "trogen" sin kompis.

• Svar på tråden Tonåring som berättar om sin bästa kompis
  • Lindsey Egot the only one

Jag tycker du ska säga till din dotter hur ligger till. Allt hon säger säger kompisen till sin mamma som hon säger till dig och du tycker inte din dotter få ha något privat så hon borde tänka på vad hon säger till kompisen. För vem vet. Mamman kanske inte bara förmedlar det vidare till dig utan till andra vänner också bara för att ha något att prata om.

• Gitt
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-12 08:41:27 följande:
    Jag tycker du ska säga till din dotter hur ligger till. Allt hon säger säger kompisen till sin mamma som hon säger till dig och du tycker inte din dotter få ha något privat så hon borde tänka på vad hon säger till kompisen. För vem vet. Mamman kanske inte bara förmedlar det vidare till dig utan till andra vänner också bara för att ha något att prata om.
    Hej! Tack, då är det inte bara jag som överreagerar.

Vet inte hur vanligt detta är? Att tonåringen "skvallrar" om sina bästa vänner till sin mamma?

Tycker du det är att vara en bra kompis?
  • Natulcien

Det är svårt att tycka så mycket utan att veta mer vad det är för "saker" som förts vidare och hur din dotter har sagt dem...
    Har din dotter specifikt bett kompisen om att detta bara är mellan dem, eller har hon bara sagt saker i förbigående? Är det saker som man kan misstänka är känsliga, eller handlar det om mindre brännbara saker?
    Kanske är din dotters kompis väldigt nära sin egen mamma och kanske inte vill "bära" allt som din dotter berättar, utan behöver ventilera med någon? Eller är hon en skvallerbytta?

Det kan finnas många sidor av detta.

Men jag tycker att du ska prata med din dotter om saken, så kan hon ta ställning till hur mycket hon vill berätta för sin kompis i fortsättningen.

• lnflrmn

Min erfarenhet är att de barn som skvallrar till dina föräldrar om andra, gör detta för att verka bättre själva. Då flyttas fokus ifrån dem och vad de gör, till någon annan. Tyder på att din bästis och hennes barn inte har en så bra relation.

• Fenje

Har en dotter i yngre tonåren och är glad för att hon berättar om vad som händer i hennes liv, nyligen terroriserade hennes 2 bästa vänner henne i 17 h på snackat, kvällstid samt en dag hon var iväg på en aktivitet. Allt detta pga hur hon och ena kompisen hälsat på varandra på byn. Dottern mådde så dåligt att hon försökte sig på att skära sig. Är otroligt glad att hon vågar berätta.

• Loannie

Förtroende är förtroende oavsett ålder. Man för ingenting vidare!! Handlar det dock om något allvarligt så får man kontakta rätt instans för det, inte tjattra med andra om det.
    Det kanske ser så ut att dotterns kompis kanske vill prata ut med sin mamma, men då ska mamman absolut inte prata om det med andra.

Svar på tråden Tonåring som berättar om sin bästa kompis