Förvärkar/onda sammandragningar
Jag har en fråga om förvärkar/onda sammandragningar. Jag är gravid i vecka 29.
I 3 veckor har jag mått ganska konstigt/dåligt i min graviditet, har diarré varje morgon och har haft mycket sammandragningar som utvecklats till onda sammandragningar. För 3 dagar sedan var jag inne på förlossningen just på grund av att jag haft onda sammandragningar/värkar och det visade sig att jag hade regelbundna sammandragningar och att min livmodertapp var påverkad, ca: 2 cm är kvar på den. Det konstaterades även att bebis ligger väldigt långt ner. Fick en spruta Bricanyl och fick senare åka hem.
Sedan jag kom hem och dagarna som gått nu har jag fortfarande sammandragningar till och från och det gör ont, speciellt på morgonen och senare på eftermiddagen/kvällen. Är det så att diarrén har koppling till värkarna och att det retar upp livmodern? Borde jag ta värkarna på mer allvar eller ska jag avvakta och fortsätta vila som jag blivit tillsagd? Måste magen bli hård och spänd för att det ska räknas som en förvärk/sammandragning? För ibland får jag en värk och tycker inte att magen bli speciellt hård. Jag kan även börja må illa när vissa värkar kommer och igår kräktes jag. Var och kollade mitt blodtryck, urin och blodvärden igår men allt såg bra ut och bebisen verkar må jättebra. Är även väldigt snurrig när jag är uppe och går för långt, känner mig lite som om jag skulle vara sjuk. Är det också så att ju mer bebis tycker på neråt desto mer påverkas livmodertappen?
Tacksam för svar!