• Dr to be

Hur gammalt var ert barn när ni började med potträning och hur länge tog det innan barnet var torrt och blöjfri dagtid?

Hej! Undrar precis som rubriken lyder Vi har en dotter på snart 27 månader. Vi är inne på dag 3 på potträningen och vi ser markanta framsteg. Idag så hae vi haft 3 pottor fulls med kiss, en kissolycka och en bajsolycka. På dagis har hon blöja, där vägrar hon pottan än så länge. När vi satte på en blöja för att åka bil så kissade hon och ville direkt bli av med blöjan och sitta på pottan. Jag håller alla tummar att dagblöjan är borta till hösten Dela med er av era erfarenheter tack !

• Svar på tråden Hur gammalt var ert barn när ni började med potträning och hur länge tog det innan barnet var torrt och blöjfri dagtid?
  • Natulcien

Jag kan inte påstå att vi har tränat direkt.
    Vi hade en potta och gjorde små försök att få sonen att sitta där från ca 1,5 års ålder. Men han var totalt ointresserad. Han vägrade, helt enkelt.
    När han var drygt 3 år så var han plötsligt med på noterna. Och då tog det bara ett par dagar. Två dagar med flera olyckor om dagen, men redan den trejde dagen så hade han fattat grejen, och sen dess inte en enda olycka. Det gick förvånansvärt enkelt, faktiskt.

• mammalovis

I somras testade vi några timmar utomhus med trosor med pottan strax intill. Det slutade med 5-6 blöta trosor på 2 timmar. Då var hon 2,5 år. Vi la ner försöket då vi bor i lägenhet.

Under hösten på förskolan kunde hon hålla sig torr i över 5 timmar, men vägrade pottan/toalett. Vi försökte en vecka med potträning och klistermärken, men det gav inget större resultat, så vi lät det bero, då det mest blev att hon ville ha klistermärket och hann kissa i blöjan innan.

Nu under våren har vi testat med trosor hemma och det har fungerat bra med enstaka olyckor totalt. Sedan ca 1 månad kör hon utan på förskolan. Helst vill hon bara gå när hon behöver. En olycka på hemvägen när jag glömde kissa henne innan hemgång, annars okej. Helt plötsligt valde hon att använda toaletten utan extra sits eller så.

Nattblöjorna varierar, men har i långa perioder varit torra. Sedan har hon problem med hosta vid förkylningar och har då fått dricka extra vatten på natten och då blir det kiss i blöjan igen. Idag har hon haft blöja då hon varit lös i magen för säkerhets skull, annars väljer hon trosor. VI försöker ta det i hennes takt då hon har stark integritet.

• skomakarfrun

Vår son blev blöjfri vid 27 månader. Vi började med att få honom att bajsa på pottan, började med detta innan bjsandet hade blivit ett issue för honom då jag hört många barn som måste ha blöja för att bajsa. När han väl vant sig av med att bajsa i blöjan så lät vi det gå en vecka sen tog vi tag i kissandet.

Han var nog väldigt Mottaglig för på bara några dagar var han helt torr, både dag som natt.

Några olyckor har såklart hänt, men de är ytterst få. Nu har han varit torr ett halvår.

Ett återfall har han fått, det var i en period av extra mkt egen vilja och "trots" så kopplar ihop det med de.

• Manners Matters

Vi ställde fram en potta när äldsta var runt 1,5 och lät honom springa naken nertill ofta. Han fick välja själv när han skulle på pottan. Blöjfri dagtid innan han fyllde 2 år. Yngsta är 1,5 nu och går på pottan ibland, har gjort i några månader :)

• Hoppfull84

sommaren då hon fyllde två slutade vi med blöja hemma på semestern, pottan var ingen hit, men toalettringen fungerade desto bättre. några olyckor om dagen blev det men vad gör det?
    det tog ca två veckor innan kisseriet i princip var perfekt dagtid och under sovstund. men bajsa ville hon göra i blöjan i några veckor till och vi bråkade inte om det. nattblöja har hon fortfarande nu då hon fyller tre, men den ska också bort nu under sommaren är planen.

• Duckan

Det var ingen stor process. Hon var 2,5 år och vi köpte trosor och frågade om hon inte skulle kissa i toan istället för i pottan. Jodå, det kunde hon och på den vägen är det. Självklart hände olyckor, men ingen fara. Nattblöjan behöll hon dock väldigt länge, den biten funkade inte alls.

• Kina79

Äldsta dottern var 2 år o 7 månader. Tränade inte så aktivt, tog bara bort blöjan efter dagis. Tog tre dagar, sen var hon utan blöja även på dagis.
    Mellandottern vägrade blöjan från 2årsdagen. Bara sådär.
    Tredje dottern tog jag bort blöjan på när hon var 1 år o 10 månader. Tog en månad sen funkade det

• isolande

Vi började så smått i juli att introducera pottan, i oktober var hon helt blöjfri natt och dag i princip. Bajset tog lite längre att få i pottan än kisset. Hon fattade galoppen där på typ ett par veckor. Men dagis ville ha blöja längre så hon hade det dagtid i början, vid utevistelse och så tills de såg att hon var safe.

• fluu

MIn dotter började träna att sitta på pottan när hon var strax efter året. Nu är hon 2,5 och inte torr än. Hon är inte redo att släppa blöjan än, men använder trosor en hel del i alla fall(det händer då en hel del olyckor). Vi tar det i hennes takt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mellanmjölkens land

Började sätta dottern på toaring vid 8 mån i samband med blöjbyte. Hade inga förväntningar. 6 mån senare bytte vi sista bajsblöjan och 4 mån efter det fick hon välja mellan trosor+toa och blöja. Hon valde trosor och var torr med bara enstaka olyckor. 18 mån gammal. På förskolan väntade vi lite till men från att vi började erbjuda till blöjfri även där tog ett år. Nån riktig potträning blev det däremot aldrig

• Duckan

Måste rätta mig själv, ska stå blöja och inte potta i mitt inlägg ovan. Potta hade vi aldrig.

• nozpa

Har inte tränat direkt. Hon ville inte ha blöja under sommaren när hon fyllde 2. Så hemma var hon utan och kissade på pottan eller toan. Eller i trädgården vid en speciell kissbuske (det var så det började).
    Sedan hade hon blöja på förskolan under hösten, vid 2½ ville hon inte ha blöja alls så då skippade vi den. Hon fyller snart 3 och har blöja på natten. Den är torr 9 av 10 ggr så i helgen tar vi bort den helt.

Inga direkta olyckor. Klart att det har hänt då och då om det varit något väldigt kul på gång. :)

• Eisa

Tränade ingenting. Han blev bara torr av sig själv mellan 2-3 års ålder och då tog jag bort blöjan och visade toan: Här kan du göra dina behov i fortsättningen, och han bara: ok. 

• Dr to be

Tack för alla svar:) Här hemma går det bra. Två kissolyckor och en bajsolycka på en vecka. Hon går på tialetten hemma och är vi borta så växlar hon mellam toaletten och pottan. Så hemma (och borta) är hon torr frpgan är nu hur det blir på dagis....

Svar på tråden Hur gammalt var ert barn när ni började med potträning och hur länge tog det innan barnet var torrt och blöjfri dagtid?