• Carpe momentum

Mjölkprotein Soja och Spannmålsallergi

Hejsan!

Jag skapar den här tråden för att hitta andra i samma situation som oss där vi kan hjälpa varandra med tips, idéer och varningnar.

Min son fick som 5,5 åring problem med magen. Vi har efter många blodprov (som inte visat på någon allergi) med hjälp av läkare och dietist uteslutit mjölkprotein och senare även soja. Då har fortfarande inte är bra regelbundet har vi nu bestämt oss för att även utesluta vete och spannmål till att börja med I 4 veckor, sedan ska vi ta tillbaka ett I taget och se vad som hander.

De symptom han får är rastlöshet/hyperaktiv svårt att vara stilla, ont I magen, lös avföring, uppblåst, gasig,huvudvärk.

Det är fortfarande ovant och tyvärr finns det dålig kunskap runt om I samhället....men även dem som har stenkoll och dem är jag såååå glad over att stöta på! =)

Många varma kramar till er alla som kämpar!

• Svar på tråden Mjölkprotein Soja och Spannmålsallergi
  • Jenita659

Vilka ersättningsprodukter för mjölk kör ni? Min dotter har mjölkprotein och havreallergi, vi använde bara havreprodukter först när vi slutade m mjölk. Nu kör vi sojayoghurt och mandelmjölk. Förskolan får hon vatten och äggbaserade såser inga ersättningsprodukter för mjölk då mandel och soja ej får förekomma på kommunens skolor.

• Carpe momentum

Hejsan!

Nu har vi börjat med rismjölk och det funkar ok i pannkakor och med flingor och massa äppelmos. I mat har vi kokosgrädde och kokosmjölk. Han tål inte soja så nu när han inte heller äter havreprodukter har han fått risglass när vi firat nått. Dricker någon mjölk gör han inte han tycker inte om dem så.... mest vatten ev juice till maten, ska prova mandelmjölk får se....

Det tar tid att vänja sig men man lär sig rätt snabbt i hemma miljö, sen blir man lite ställd på bortaplan. Vi behövde äta på resande fot, Max glutenfria bröd och specialhamburgare utan mjölk, strips och cola verkat funka bra för honom. :)

Svar på tråden Mjölkprotein Soja och Spannmålsallergi