• MinBebis

smärtsamma förvärkar + slempropp börjat lossna vecka 32. Några som kan berätta hur det gick för Er med liknande?

Hej!

Jag är gravid i vecka 32 (31+5) Har varit sjukskriven för prematura sammandragningar sedan vecka 24. I Vecka 31 började onda förvärkar som de sista dagarna blivit allt kraftigare och mycket smärtsamma. Min mage är nästan alltid hård som en fotboll och varit så sedan sjukskrivning startade men nu har de börjat göra ont med molvärk i mage rygg och ben. En liten bit av slemproppen gick igår och idag kom en större bit. Var inne på kontroll igår där tappen fortfarande var lång, 27mm. De såg på kurvan mina täta kraftiga värkar men de hade ju tydligen ej påverkat tappen mer än lite inifrån.

Min fråga är om några andra har haft det liknande och skulle kunna berätta när Er lilla tittade ut och hur det var för er?

Jag är orolig över att det ska sätta igång nu då Min lilla fick för sig att sätta sig i säte igår efter att ha legat med huvudet långt ner sedan vecka 23.

Detta är mitt andra barn och första kom i vecka 38 mao ej för tidigt.

• Svar på tråden smärtsamma förvärkar + slempropp börjat lossna vecka 32. Några som kan berätta hur det gick för Er med liknande?
  • FlitigaLis

Jag fick värkar natten till 32+3, vaknade av smärtan. Klockade och de kom med var tredje minut. Vi åkte in vid halv sju, hängde på låset till dagis för att lämna sonen.

Fick kortison och bricanyl för stoppa och sen dropp till dagen där på. Fick en spruta kortison till för lungorna. Det tog bort dropper vid lunchtid, så skulle vi avvakta nån timme för att sen flytta mig till annan avdelning. Vid 16.30 började det göra ont igen och sen drog det igång. 19.27 kom det en liten tjej i väldig fart, 41 cm lång och 1805 gram. Född 32+4

Hon hade andningsmask första dygnet och även dropp för lågt blodsocker. Så fick hon sola i några omgångar. När hon var 18 dagar fick vi åka hem. Sonden drogs när hon va 39 gravveckor, alltså veckan före bf.

Nu är hon snart 3 månader, helammas, 50 cm lång och 3590 gram tung. Allt har gått superbra.

Lycka till

• MinBebis

Tack för att Ni delade med er och skönt att allt gått bra och att hon mår bra! Fick du någon förvarning eller satte det bara plötsligt igång?

• MinBebis

Någon mer med egen erfarenhet av onda förvärkar och slempropp runt vecka 30? När födde ni?

• FlitigaLis

Det högg till i magen på eftermiddagen innan det drog igång men efter en stunds vila mådde jag bra igen.

Sonen är född 37+5 så han var fullgången

• Mollith

Min dotter kom i v 32+0, 42 cm lång och ca 2,2 kg. Började med täta sammandragningar helt plötsligt, och efter ett tag fick vi komma in till fl för många försök till att stoppa värkarna. Under ctg:n gick vattnet och det fick bli akut snitt då tösen låg i säte. Hon fick lite extra syre första natten och solade nån gång, efter tre veckor fick vi komma hem med hemsjukvård. Idag är hon 14 månader, en väldigt bestämd liten donna på 8,5 kg ;) Har för mig att min slempropp bara gick några dagar innan hon kom. Men det behöver inte betyda att fl är nära, den kan gå veckovis innan bf och även bildas en ny.. Lycka till!

• MinBebis

Tack Mollith! Skönt att det verkar gå så bra även om de bestämmer sig för att komma nu.

Några fler? Någon som haft såhär och ändå gått tiden ut?

• MinBebis

Finns det inga omföderskor som kan berätta om slempropp som gått runt vecka 30 och när ni sedan födde?

Svar på tråden smärtsamma förvärkar + slempropp börjat lossna vecka 32. Några som kan berätta hur det gick för Er med liknande?