• Alva3

Kissar din tre eller fyraåring på sig ibland?

Hej, min tre och ett halvt åriga son råkade kissa ner sig på dagis. Fick en kommentar både från personalen som sa att det var mycket ovanligt och från en mamma som sett det att det är ovanligt att barnet fortsätter leka när det är konstigt. Så till frågan, kissar din tre eller fyraåring på sig nån gång? Om ja, hur ofta? Ålder? Kön?

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kissar din tre eller fyraåring på sig ibland?
  • 1987varettfintår

min son slutade med blöja i vintras vi ca 3 år och 3 mån.
    Nu är han inne i en period då han kissar på sig flera gånger om dagen

• Dixie
    Batmamba skrev 2014-06-07 11:57:47 följande:
    Flera barn på hennes avdelning har fortfarande blöja, så de kissar och bajsar ner sig varje dag, flera gånger. .

Räknar du att barn som har blöja kissar och bajsar ner sig när de använder blöjan?
  • En blå giraff

Ja - stora sonen kan fortfarande ha olyckor fast han går på förskoleklass (men det är sällan nuförtiden). Yngsta är snart 3 och han försöker vi vänja av vid blöja nu på dagen. Han gör nog 1-2 olyckor per dag. Så i min värld är det högst normalt med olyckor för en 3-4 åring.

• Minniemousemommy

Nej. Min 4-åring kissade bara på sig då och då under tiden vi slutade med blöja, men aldrig mycket. Hon har inte kissat på sig sen hon var 3 tror jag. Kanske innan tom. Jag tror själv att tjejer har lättare att bli rumsrena, men det är inget jag har bevis för så. Men min 4-åring kissar aldrig ner sig nej, dock är det väldigt vanligt enligt familj och vänner så oroa dig inte. Alla är olika.

• Rainbowdash

Har en dotter som är 3,5. Hon är blöjfri (kiss) sedan tre månader och blöjfri (bajs) sedan dryga en månad. På dessa tre månader har hon kissat på sig två gånger. Båda gångerna på förskolan och båda gångerna bara lite granna så att det kom lite i trosorna. Jag är förskollärare och det är sjukt vanligt att barn i 3-4 års ålder kissar på sig. Skulle säga att nästan alla barn jag har haft på förskolan har gjort det åtminstone en gång. Ofta hinner det komma lite grann innan de kommer på sig själva och kniper men helblöta byxor händer det med.

• En blå giraff

Ja jag tror också att detta är än mer vanligt just hos pojkar. De är ofta senare i mognad. Man ska inte jämföra med flickor som är jämngamla.

• norrlandsflicka

Sonen 4 år, snart 5  har väl haft en handfull olyckor senaste året då han inte hunnit på toa. Sen har det väl varit fler olyckor då han suttit på toaletten och inte satt ner snoppen ordentligt så han fått blöta kläder därför. Är främst när han har bråttom till toa han ibland glömmer och då blir det så.
    Dottern 3,5 använder fortfarande blöja nattetid och har olyckor dagtid lite då och då. Ibland kan det gå hur bra som helst en hel vecka, ibland är det olyckor varje dag. Har haft 2 dagar på raken med olyckor nu.
    Går då barn på sonens förskola som är närmare 4 som fortfarande har blöja så jag tror då inte det är något ovanligt.

• Alva3
    En blå giraff skrev 2014-06-10 21:34:37 följande:
    Ja jag tror också att detta är än mer vanligt just hos pojkar. De är ofta senare i mognad. Man ska inte jämföra med flickor som är jämngamla.

Vet du varför just pojkar är senare?
    William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • cosinus

Mina 2 tjejer har inte gjort det.

Min ena son har gjort det i undantagsfall om man räknar bort första veckan på dagis som torr, han sa oftast till direkt. Min andra son producerade 1-4 kissepåsar om dagen från 3-5 år och ja han fortsatte alltid leka. Han kissade aldrig så mycket så det blev en pöl och eftersom han var så van att vara fuktig så var det ett normaltillstånd för honom så han brydde sig aldrig.

• MammaEmilia01

Mina tvillingar fyller snart 8 år och det händer nog några olyckor per år. När dem var 3-4 år var det mycket, jag kissar sen och sen kissade dem ner sig. Egentligen skulle de kommit i januari 2007 men kom i november 2006 så de är för tidigt födda. Och lite senare med allting. Ena sonen har även en npf diagnos, dyslexi och språkstörning. Andra har inga sånna problem.

23 november 2006 Daniel&Oliver BF 26 december
  • Mamma till Olle

Jag tror mer att det har med mognad och personlighet att göra, inte kön. Man kan inte säga att alla killar är si och alla tjejer så, vi är alla olika. Min son på 3 år 4 månader har varit blöjfri i 1 år nu. Han var alltså 2 år och 4 månader när han blev blöjfri. Det gick jättesmidigt från början, han var redo helt enkelt. Men det är ju så olika. Det kan hända en olycka nån gång ibland och då är det lite i kalsongerna för att han kommer på för sent att han är kissnödig. Det är när han är igång och leker mycket, men det sker inte ofta alls.

Oroa dig inte för ditt barn ts, inget onormalt skulle jag säga!

• mammalovis

Min dotter på 3,5 år kissar ner sig rejält ibland när hon är på väg på toa, typ precis bredvid toaletten eller i hallen. Visst det har hänt någon gång på hennes rum också. Hon kissar oftast sällan, men rejält. Kanske 1-2 olyckor per månad hemma.

Jag tycker det händer mer ofta efter hon varit sjuk och ibland valt blöja under sjukdomen. Nu under magsjukan var hon lös i magen, så då behöll vi blöjan på, hon opponerar sig inte emot det och går ju på toa ändå mestadels. Bättre det än att hon blir helt förtvivlad över en bajsolycka i trosorna och väljer blöja flera dagar i rad när hon är frisk igen. Nu blir det väl bättre med rutinen när hela familjen är friska igen och ska iväg till öf eller förskolan, för de senaste dagarna har hon inte ens brytt sig om att ta av nattlinnet om vi inte har tjatat. Då 3 i familjen nu haft magsjuka, så har vi ju hållit oss hemma, så det har ju spelat mindre roll.

Hon har ännu nattblöja som i perioder är torr flera dagar i rad. Som regel kommer hon ihåg toabesöken helt själv, vi påminner bara om nattblöjan är torr och innan läggdags och om vi ska iväg mitt på dagen, annars fixar hon det själv. Hon är egensinnig, så det är ingen större idé att försöka tvinga henne att gå.

• Eisa

Sonen slutade med blöjor när han var 2 och ingen olycka har hänt sedan dess (4 år).

MEN! Jag tror att det är mer vanligt att det händer olyckor ibland! Och kanske de inte alltid törs säga till.

• fesun

Sonen fyller 4 i september, det har inte hänt en olycka på ca ett år, förutom en droppe i kalsongerna eller nattetid. Det hände inte många olyckor i början heller.

• Minza83

min son slutade med blöja dagtid när han precis fyllt 3år, det gick SKITBRA första månaderna! nu har han kissat på sig dagligen sedan 1år tillbaka :O
    (vi bytte förskola...) det är såå frustrerande. när han är naken går han på toa helt konsekvent!! har han kläder på sig så är det som om det regnar.. la la la ungefär.. vet inte om han inte känner eller om han bara helt enkelt inte bryr sig. i perioder går det jättebra, men det är mer blöta perioder än torra.. vet ju att det ordnar sig med tiden, men det är såååå drygt att varje dag få med sig dessa påsar från förskolan med kisskläder... :O och för att inte tala om här hemma.. 

så Nej det är inte alls ovanligt med kissolyckor! det går i perioder också dessutom.. (ja jag hade naivt trott att när de väl blir blöjfria så skulle det gå som smort, och väldigt sällan olyckor.. tji fick jag!) ;)

• 1985Felicia1985

En av sönerna är 3,5 och han kissar på sig då och då. Inget ovanligt med det alls tror jag. Son 2 ska fylla 3 i december och har fortfarande blöja på sig, ska ta tag i potträning i vinter, ngn som har tips? Om ni inte vill ta det här, kan ni skriva till mig i meddelanden:)

Svar på tråden Kissar din tre eller fyraåring på sig ibland?