Hej!
Jag ser att detta är en gammal tråd, men sitter just nu med ett nytt skov av lichen s och började söka efter lite råd kring sjukdomen, trots att jag haft den största delen av mitt liv.
Jag är 28 år och föddes med sjukdomen vilket jag förstått är ovanligt. Min mamma har sjukdomen och verkar ha ärvt den av henne. Man upptäckte att jag redan som spädbarn hade sjukdomen och har därav haft stora problem som liten med två förtvivlade föräldrar som aldrig visste hur de skulle hjälpa mig.
När jag var i tonåren försvann sjukdomen eller i varje fall alla besvär, här var jag 12 år. I äldre tonåren när jag började vara sexuellt aktiv var jag glad över att jag inte led av några besvär.
12 år senare, när jag var 24 kom alla besvär tillbaks under en natt. Först tänkte jag inte alls att det var lichen och tänkte att jag hade vestibulit, men när jag väl besökte en gynekologisk mottagning kom återigen det dystra beskedet att lichen kommit tillbaka.
Jag kör med demovat så lite som möjligt då huden är tunn och skör. Sexlivet har inte alls varit ett problem då min partner varit med sedan det kom tillbaka och när problemen är som värst går det ju såklart att inte ha penetrerande sex. Det blir lite vad man gör det till. Då jag upplever att glidmedel irriterar min hud så är babyolja ett tips.
För mig kommer det i skov och då kör jag mer med dermovat, men annars mjukgörande varje dag. Har fått miniderm och canoderm (när jag var liten försökte läkarna gör det till en ?kul? grej: du får välja den blåa eller gröna), men nu kör jag decubal och ibland decubal kids. Decubal är också ett tips att stryka på tampongen vid mens då det inte irriterar runt omkring när tampongen ska in och man är i sitt värsta skov.
Under min graviditet försvann alla besvär och jag funderar på om det kan finnas något hormonellt som påverkar sjukdomen, men det är bara egna spekulationer. Under förlossingen hade jag skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville ha en person med god erfarenhet och som har hanterat en förlossning med en person som har lichen. Bara för att jag inte hade några problem så är ju ändå underlivet torrt och skört. Jag hade också fått veta att det fanns en större risk att spricka om man har lichen, vilket jag gjorde. Dock gick allt fint och jag är absolut redo att genomgå en förlossning igen i framtiden.
Så nu sitter jag här med ett skov, som alltid är värst precis efter ägglossning och ville hitta någon eller några som också lever med lichen.
Några peppande ord såhär 7 år senare: allt löser sig, det finns bra hjälp att få även om lichen inte ger sig. Det går fint att leva med, med rätt inställning. Decubal, att prata om det med partner och vänner är min räddare när det är tufft och såklart en gynekolog jag litar på. Jag har även testat antihistamin mot klådan eftersom klådan är värst och det funkar också helt ok. Jag hoppas att du har hittat vad som funkar för dig och att du mår bra. Du är inte ensam.
Trevlig helg!