• Ruter

Hur fort öka maten 4-månadera

Min son på 4 månader har precis fått börja med gröt (då bvc sa att vi skulle börja då han bara hade gått upp ca 70 gram på 5 veckor och inte växt på längden)

Började i måndags med några tsk och ham verkligen älskade gröten. Han gapar stort och vill ha mera. Igår fick han ca 1/4 dl. Men så fort det tar slut blir han skitförbannad och börjar skrika .

Hur fort kan man öka mängden gröt?

• Svar på tråden Hur fort öka maten 4-månadera
  • Natulcien

Ta det väldigt sakta och försiktigt. Det är ju väldigt tidigt att börja redan vid 4 månader. Egentligen är det ju kryddmåttsstorlek som rekommenderas i den åldern. Och teskedsstorlek från 6 månader.
    Vad äter han för övrigt; ammas eller äter ersättning? Kan du inte bara öka det?

• Ruter
    Natulcien skrev 2014-06-06 12:17:08 följande:
    Ta det väldigt sakta och försiktigt. Det är ju väldigt tidigt att börja redan vid 4 månader. Egentligen är det ju kryddmåttsstorlek som rekommenderas i den åldern. Och teskedsstorlek från 6 månader.

Vad äter han för övrigt; ammas eller äter ersättning? Kan du inte bara öka det?

Ammar. Eller han får en flaska ersättning på kvällen för viktens skull. Va bvc som sa att börja med gröt därför vi gjort det. Är ju just det att han blir så arg när han inte får nå mera.
  • Flickan och kråkan

Jag skulle också ta det lite vackert. Viktigt att magen hänger med på tåget. Intensivamma? Ibland behöver man ju det för att få upp produktionen och i den åldern är de inte helt sällan lite dåliga på det själva. Allt runt omkring är ju så spännande. Att amma som är jobbigt och "tidsödande" för barnet hamnar inte högst upp på prioriteringslistan. Ammar bort värsta hungern och sedan iväg . Erbjuda bröstet oftare. Skapa lugn runt omkring vid amningstillfällena etc.?

• Natulcien
    Ruter skrev 2014-06-06 12:51:12 följande:

Ammar. Eller han får en flaska ersättning på kvällen för viktens skull. Va bvc som sa att börja med gröt därför vi gjort det. Är ju just det att han blir så arg när han inte får nå mera.
    Fyll på med amning efteråt då. Jag skulle också prova att intensivamma hellre än att ge mer gröt så som 'Flickan och Kråkan' skriver.
  • Ruter
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-06 14:23:26 följande:
    Jag skulle också ta det lite vackert. Viktigt att magen hänger med på tåget. Intensivamma? Ibland behöver man ju det för att få upp produktionen och i den åldern är de inte helt sällan lite dåliga på det själva. Allt runt omkring är ju så spännande. Att amma som är jobbigt och "tidsödande" för barnet hamnar inte högst upp på prioriteringslistan. Ammar bort värsta hungern och sedan iväg . Erbjuda bröstet oftare. Skapa lugn runt omkring vid amningstillfällena etc.?

Äter redan varje till varannan timme på dagtid och var tredje på nätterna sedan 2 veckor tillbaka. Lugn miljö får han då vi är hemma och brukar sitta i våran "läshörna" bestående av ett rum med vita väggar och en fotölj.

Hade aldrig börjar med gröt redan om det inte var för att bvc sa att det är nog det han behöver då han är aktiv och rör sig så mycket.
  • Flickan och kråkan
    Ruter skrev 2014-06-06 14:36:25 följande:

Äter redan varje till varannan timme på dagtid och var tredje på nätterna sedan 2 veckor tillbaka. Lugn miljö får han då vi är hemma och brukar sitta i våran "läshörna" bestående av ett rum med vita väggar och en fotölj.

Hade aldrig börjar med gröt redan om det inte var för att bvc sa att det är nog det han behöver då han är aktiv och rör sig så mycket.
    Det är stressande när de inte växer. Min yngsta blir snart 1 år och hade gått ner i vikt mellan 8-10 månaderskontrollen. Nu hade han ju växt på längden vilket var bra, men vikt- och matbiten är "känslig" som mamma . Har du i rejält med olja i gröten? Ett smidigt sätt att få i dem mer energi utan att för den skull göra det jobbigt för magen. Sedan får du ju helt enkelt se hur hans mage reagerar. Mina två första barn blev lätt tröga i magen när vi introducerade mat även om de då var äldre än ditt barn. Min yngstas mage har inte reagerat negativt på egentligen någonting. Matintroduktionen gick väldigt lätt vad gäller den fronten. Går det bra med hans mage så är det ju liksom som det ska . Alla barn är inte stöpta i samma form. Förstår att du oroar dig när han inte växt. Been there, done that......flera gånger .
  • Ruter

Har nu varit på bvc igen och han hade ökat bra i vikt tack vare gröten och bvc sa att jag utan att behöva oroa mig börja ge en hel portion..så länge han ville ha mera så skulle han få det.

Svar på tråden Hur fort öka maten 4-månadera