• kma

Kattunge nyss hemkommen. Har varken ätit, kissat eller bajsat än?

Som rubriken lyder. vi fick hem vår kattunge igår natt efter en rätt lång bilresa som för övrigt gick jättebra då hon sov större delen av resan. När vi kom hem gav jag henne lite blötfoder. Liknande som hos uppfödaren. Samma märke. Jag tror hon åt lite av det. Det ser ut så. Men hon har inte kissat eller bajsat än. Inte ens på golven någonstans. Hur länge dröjer det innan dom går på toa? Hon har suttit i lådan ca 3 ggr och gått dit på egen hand så hon vet ju var den finns. Någon som vet hur lång tid det tar innan dom börjar äta och uträtta sina behov?

• Svar på tråden Kattunge nyss hemkommen. Har varken ätit, kissat eller bajsat än?
  • Sticka

Ni kom med henne natten till igår eller natten till idag?

Var det natten till igår skulle jag nog börja fundera på att hon inte har kissat. 

Var det natten till idag så skulle jag inte fundera än. 

När jag fick hem min kisse (då var han vuxen) så tänkte jag att han säkert inte ville ha nån mat direkt (nytt ställe, halvläskig hund, lång resa) så jag stängde in honom i badrummet med en överfull matskål och sen gick jag ut med hunden så att det skulle bli lugnt och stilla i huset. Kom tillbaka efter ca 20 min och ska kika om kissen har vågat äta nåt....skålen är blankslickad och katten sitter bredvid och hickar. Jahaja, en liten kompostkvarns-katt, allt går ner.

• Birmafröken

Jag blir beklämd över att du valde att börja ditt liv som kattägare genom att medverka till brott mot Djurskyddslagen. Kattungar får inte skiljas från sin mamma, syskon och uppfödare för 12 veckors ålder.

Det är helt normalt att separationen och upplevelsen av resan och den nya miljön innebär en stor stress för kattungen. Stor stress är påfrestande både för immunförsvaret och för kattens fortsatta utveckling. Man kan inte göra annat än hoppas att hon tar sig igenom det utan men, trots att människor inte unnat henne de bästa förutsättningarna för detta.

• MångasMamma
    Birmafröken skrev 2014-06-06 10:54:48 följande:
    Jag blir beklämd över att du valde att börja ditt liv som kattägare genom att medverka till brott mot Djurskyddslagen. Kattungar får inte skiljas från sin mamma, syskon och uppfödare för 12 veckors ålder.

Det är helt normalt att separationen och upplevelsen av resan och den nya miljön innebär en stor stress för kattungen. Stor stress är påfrestande både för immunförsvaret och för kattens fortsatta utveckling. Man kan inte göra annat än hoppas att hon tar sig igenom det utan men, trots att människor inte unnat henne de bästa förutsättningarna för detta.

Har jag missat något? Står väll inget om att katten är under 12 veckor...?
  • kma

Tack för era svar. Precis när jag hade skrivit detta inlägg så började hon äta :) nu ligger hon och sover bredvid sin nalle. Får se om hon går på lådan senare idag. Och ja precis det var natten till idag som sticka undrade :)

• nemo1

Du har brutit mot lagen, den finns inte för skojs skull ska du veta.

• catgirl
    nemo1 skrev 2014-06-06 13:18:50 följande:
  • kma
    nemo1 skrev 2014-06-06 13:18:50 följande:

Du bryter också mot lagen ibland så inget att haka upp sig på.
  • Birmafröken
    kma skrev 2014-06-08 12:09:03 följande:

När det drabbar oskyldiga små kattungars start i livet hakar jag upp mig väldigt mycket, det borde du också göra om du sett till din katts bästa.
  • catgirl

• nemo1

Gör jag??? 
  • kma
    nemo1 skrev 2014-06-08 13:56:26 följande:
    Gör jag??? 

Ja du går säkert mot röd gubbe ibland, kör för fort etc.
  • catgirl
    kma skrev 2014-06-08 17:13:26 följande:

Ja du går säkert mot röd gubbe ibland, kör för fort etc.
    Men vad har det med att göra att man inte ska ta en katt från sin mamma förrän tidigast vid 12 veckors ålder?
    Katten beter sig förmodligen utifrån att katten togs från sin mamma för tidigt.
Svar på tråden Kattunge nyss hemkommen. Har varken ätit, kissat eller bajsat än?