• gudsfurste

Klösande katt.

Har lite problem med min otroligt envisa kattkille på 1,5 år. Han har under den senaste tiden blivit "jävlig" (tänk er liten trotsig 3 åring blandat med hormonell 16 åring)
    Han river på soffan fast han vet att han inte får, han tittar på mig ont samtidigt som han gör det, jag säger "nej" han springer iväg för att 3 sek senare gå tillbaka att göra samma. 
    Jag försöker att inte skälla på honom, men när han går tillbaka typ 6 gången eller gör det på nätterna så brister ibland tålamodet och rösten blir hård. Finns det något knep? Vill verkligen inte vara osams med min katt.

• Svar på tråden Klösande katt.
  • Fundersam02

Han kanske ser det som en lek. Han får uppmärksamhet och springer iväg för att sen komma tillbaka och busa igen. Du uppmuntrar nog beteendet om du själv rusar dit. Men jag förstår att du inte vill att han ska klösa på möblerna.

Har du klösbrädor eller klösträd som han kan använda istället? Det är ju naturligt för en katt att vilja klösa

Min katt klöste mer när klorna var långa så det hjälpte att klippa dem regelbundet. Han var innekatt, men en utekatt ska man nog inte klippa klorna på.

Om katten är uttråkad kan det också bli mer klösande än annars. Leker du med honom mycket? Har han annat intressant att hålla på med som t.ex. att spana på fåglar från fönsterbrädan eller balkongen (med nät)?

• Birmafröken

Katter har behov av att vässa klorna och att doftmarkera sitt revir genom klovässning. Därför är det jätteviktigt att ha funktionellt utformade och rätt placerade klösmöjligheter för katten. Hur ser din katts klösalternativ ut och var är de placerade?

När en katt börjar klösa på ett (för dig) olämpligt ställe och du "säger till"/jagar iväg den lär sig katten att det även är ett bra sätt att få omedelbar uppmärksamhet. Att uppmärksamheten råkar vara negativ spelar ingen roll, att det händer något spännande är belöning nog.

Det gäller alltså att inte uppmuntra till klösande på fel ställe genom att reagera på det.  För att skydda soffan och göra den mindre klösvänlig bör du täcka över den till vardags med överkast eller filtar.

Om katten klöser för att få uppmärksamhet kan det vara ett tecken på att katten är understimulerad, inte har något att göra och aktiveras för lite. En 1,5-åring har stort behov av att leka och kan därför behöva en yngre kattkompis för att få utlopp för detta behov.

Om katten är okastrerad är det dags att kastrera honom eftersom fertilitet innebär extra rastlöshet och oro.

• gudsfurste
    Fundersam02 skrev 2014-06-06 10:20:39 följande:
    Han kanske ser det som en lek. Han får uppmärksamhet och springer iväg för att sen komma tillbaka och busa igen. Du uppmuntrar nog beteendet om du själv rusar dit. Men jag förstår att du inte vill att han ska klösa på möblerna.

Har du klösbrädor eller klösträd som han kan använda istället? Det är ju naturligt för en katt att vilja klösa

Min katt klöste mer när klorna var långa så det hjälpte att klippa dem regelbundet. Han var innekatt, men en utekatt ska man nog inte klippa klorna på.

Om katten är uttråkad kan det också bli mer klösande än annars. Leker du med honom mycket? Har han annat intressant att hålla på med som t.ex. att spana på fåglar från fönsterbrädan eller balkongen (med nät)?
    Birmafröken skrev 2014-06-06 10:22:32 följande:
    Katter har behov av att vässa klorna och att doftmarkera sitt revir genom klovässning. Därför är det jätteviktigt att ha funktionellt utformade och rätt placerade klösmöjligheter för katten. Hur ser din katts klösalternativ ut och var är de placerade?

När en katt börjar klösa på ett (för dig) olämpligt ställe och du "säger till"/jagar iväg den lär sig katten att det även är ett bra sätt att få omedelbar uppmärksamhet. Att uppmärksamheten råkar vara negativ spelar ingen roll, att det händer något spännande är belöning nog.

Det gäller alltså att inte uppmuntra till klösande på fel ställe genom att reagera på det.  För att skydda soffan och göra den mindre klösvänlig bör du täcka över den till vardags med överkast eller filtar.

Om katten klöser för att få uppmärksamhet kan det vara ett tecken på att katten är understimulerad, inte har något att göra och aktiveras för lite. En 1,5-åring har stort behov av att leka och kan därför behöva en yngre kattkompis för att få utlopp för detta behov.

Om katten är okastrerad är det dags att kastrera honom eftersom fertilitet innebär extra rastlöshet och oro.
    Tack för tipsen, jag får absolut en AHA-upplevelse av detta. Jag förmodar att det är uppmärksamhet och uttråkning som skapar detta problem. Han har två klösmöbler, en i takhöjd och en lite mindre. Kastrerad är han dock så hände något väldigt tråkigt när jag köpte honom och vi fick lämna vår stora lägenhet (där jag skulle ha honom ute) och flytta till en liten lägenhet, den är bara 26 kvm med en liten balkong, det är inte mycket yta till stackaren att leka på + att jag jobbar. Det svider i mitt hjärta att ha det så här för honom och jag går i tankar på om jag skall ge honom till någon med bättre möjligheter (just nu bor jag vid tunnelbanan så att ha honom ute är inte ett alternativ) 
    Jag vill dock heller inte sälja min prins som jag tagit hand om sedan han var bebis och han är väldigt "mattig" och fäst vid mig, en pratglad liten katt. Att skaffa en till tänker jag på, men ytan är så liten och att sätta två katter på denna lilla yta känns "elakt.." 

jag vet inte, känner mig rådlös. 

• Fundersam02

Om du nätar in balkongen och ordnar höga sittplatser på den åt honom så får han mer att titta och nosa på. Du kanske t.o.m. kan göra en kattlucka i balkongdörren så att han kan gå in och ut som han vill även när du inte är hemma.

En liten yta kan vara OK om du aktiverar och leker med honom mycket när du kommer hem. Se till att han har roliga leksaker att sysselsätta sig med när du inte är hemma. Man kan behöva prova sig fram. Katter har olika smak vad gäller leksaker. Torrfoder kan man stoppa i en boll med håll som katten måste rulla för att det ska komma ut godbitar.

Att skaffa en ny katt går inte alltid bra. En del katter går inte ihop alls och då står du där med ett problem till. Om du verkligen vill prova med en katt till som sällskap för honom så ta en från ett katthem som går med på att du lämnar tillbaka katten om den inte funkar ihop med den du redan har.

Svar på tråden Klösande katt.