• Mellanmjölkens land

Hur länge skydd i sängen efter att barnet slutat med nattblöja?

När barnet slutat med nattblöja, hur länge fortsätter man med skydd i sängen? Hur många torra nätter? Jag tänker att skyddet är ju rätt varmt och sommaren är på väg.

Finns det nått svalare alternativ (vi har ett sånt där tvättbart som används i åldringsvården så det är inte riktigt lika illa som plastad frotté men svalt är det inte)?

• Svar på tråden Hur länge skydd i sängen efter att barnet slutat med nattblöja?
  • Ellie

Det beror väl på hur villig du är att tvätta sängkläder och madrass om en olycka sker? :)
    Till en del sängar finns det ju bäddmadrass som går att stoppa i maskinen, och har man ett par sådana är det inte lika jobbigt som om hela tjocka madrassen blir våt.

• Mellanmjölkens land

Det är en skumgummimadrass så jag kan ju inte direkt slänga in den i tvättmaskinen. Tvätta sängkläder är inga problem men madrassen är ju svårare. Antar att den går att spola rent med trädgårdsslangen och att hon får låna madrassen från gästsängen medan den torkar.

• Dixie

vi har haft det ganska länge, det hände någon olycka upp till 1 år efter - vi har skydd från Ikea som man lägger om madrassen, har aldrig märkt att det skulle bli varmt -

• Frontline

Vi hade skydd ca 1 vecka efter att barnen vart torra på natten och jag tror det har hänt högst 2 olyckor sammanlagt med dom 2 blöjfria barnen och dom är nu 7 och 3½ år...
    Minsta barnet tror jag blir lite svårare med men det märks..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • La Lola

Hur länge fortsätter man? Vi började aldrig ens med sånt överhuvudtaget.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hanna021

vi använder ikea skydda högt i våra sängar och har alldrig tagit bort det och nej det blir ej varmt.
    Jätte bra sätt att skydda madrasserna.

• Barbamama08

Skumgummi går visst att tvätta i tvättmaskin. Däremot kan det vara problem med att knöla in den i tvättmaskinen om det är till en större säng. Själv har jag lyckats rulla den och surrat runt i presentsnören med knutar, tryckt in i tvättmaskinen och slutligen klippt upp. Att få ut den är inte så jobbigt.

Jag kör med madrasskydd alla dagar året om. Barnet kan ju bli magsjuk och då är det ju ganska bra med madrasskydd.

• Mercurialis

Jag har skydd kvar i barnens sängar och i min säng och barnen är torra sedan länge. Skyddet finns där för att skydda madrasserna om de blir kräksjuka mitt i natten (vilket har hänt vid några tillfällen).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • NinaLee

Har aldrig haft skydd med mina barn och aldrig har någon kissat på sig på natten... Är väldigt noga med att dom inte får dricka 1 timme innan läggdags och så måste dom kissa innan också Flört

• Eisa

Hade inte skydd i sängen alls. Slutade inte med nattblöja innan han verkligen var redo.

Han har aldrig kissat i sängen.

Tror man att skydd behövs kanske barnet inte är redo?

• Ess
    Mercurialis skrev 2014-07-11 23:19:25 följande:

Jag har skydd kvar i barnens sängar och i min säng och barnen är torra sedan länge. Skyddet finns där för att skydda madrasserna om de blir kräksjuka mitt i natten (vilket har hänt vid några tillfällen).

Samma här. Vi har fått kasta ett par madrasser tack vare magsjukan.
    Nu har vi Ikeas skydda högt i alla sängar.
  • mammalovis

Vi kommer ha kvar den plastade frottén då tösen oftast får magsjuka eller kraftig hosta så hon kräks just på natten och i sängen, så för oss gör det att vi kan slippa en del extra tvätt.

• Barbamama08

Fattar inte hur folk tänker när de inte har madrasskydd (även vuxna alltså). Det skyddar madrassen mot mycket, inte bara kiss. T ex kräkningar, blod, vägglöss, svett mm.

Svar på tråden Hur länge skydd i sängen efter att barnet slutat med nattblöja?