• Liten latte

Ang klänning som bröllopsgäst...Vad är ok???

Jag har googlat men blir inte så mycket klokare.

Ska eventuellt på bröllop. Känner inte brudparet utan ska i så fall dit tillsammans med min kille.
    Känner mig så osäker på va av kläder!!

Klädkod tror jag var kavaj.

Vilka färger är ok på klänning?

Vet att det inte är ok med helvitt och helsvart.
    Men jag känner mig obekväm i klänning överlag. Och den färg jag trivs bäst i på kjolar och så är ju svart...

Kan man ha en klänning med svart botten, själva kjoldelen är helsvart men upptill är det mönstrat i stark kontrastfärg?

Det är inte riktigt jag i sommriga blommiga klänningar. Man vill ju känna sig bekväm. Speciellt när man är bland folk man inte känner...

• Svar på tråden Ang klänning som bröllopsgäst...Vad är ok???
  • Virriga Vera
    Jeaninne skrev 2014-06-11 17:37:46 följande:
    Mnja. Egentligen är ju ALLA färgkoder "myter" från början. Det är ju inte skrivet i sten att man ska ha svart på begravning, eller att vitt är brudens och dopbarnets färg, eller att det är kul med något rött på julfesten. Nu har den här uppfattningen att röd klänning symboliserar att en bröllopsgäst har haft ihop det med brudgummen, blivit så allmänt vedertagen, att jag personligen inte skulle vilja ha en röd klänning på bröllop. Om inte annat för att slippa frågor och pinsamma skämt. Det är onödigt!
    Om det är så vedertaget varför är rött så populärt på kungliga bröllopp? De om några är ju väldigt noga med etiketten?
  • Jeaninne
    Virriga Vera skrev 2014-06-11 17:41:36 följande:
    Om det är så vedertaget varför är rött så populärt på kungliga bröllopp? De om några är ju väldigt noga med etiketten?
    Är det det bland svenska gäster på kungliga bröllop, menar du..? För vad jag vet är detta med röda klänningar endast ett tabu i Sverige. Andra länder har ju andra tabun: t.ex. bör man inte ha grön klänning på bröllop i Storbritannien, för det signalerar att man är avundsjuk/svartsjuk på brudparet.
  • Petite Chérie
    Jeaninne skrev 2014-06-11 17:37:46 följande:
    Mnja. Egentligen är ju ALLA färgkoder "myter" från början. Det är ju inte skrivet i sten att man ska ha svart på begravning, eller att vitt är brudens och dopbarnets färg, eller att det är kul med något rött på julfesten. Nu har den här uppfattningen att röd klänning symboliserar att en bröllopsgäst har haft ihop det med brudgummen, blivit så allmänt vedertagen, att jag personligen inte skulle vilja ha en röd klänning på bröllop. Om inte annat för att slippa frågor och pinsamma skämt. Det är onödigt!

Det är en myt. Att vitt reserveras till brudparet är inte en myt, det är sunt jäkla förnuft. Bruden ska sticka ut från resten av gästerna.

Skulle någon komma i röd klänning till mitt bröllop skulle jag skita fullständigt i det. Det kommer med största sannolikhet från en gammal film, inget annat.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Petite Chérie
    Jeaninne skrev 2014-06-11 17:43:29 följande:
    Är det det bland svenska gäster på kungliga bröllop, menar du..? För vad jag vet är detta med röda klänningar endast ett tabu i Sverige. Andra länder har ju andra tabun: t.ex. bör man inte ha grön klänning på bröllop i Storbritannien, för det signalerar att man är avundsjuk/svartsjuk på brudparet.

Prinsessan Madeleines bröllopsgäster.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Virriga Vera
    Jeaninne skrev 2014-06-11 17:43:29 följande:
    Då kanske vi kan klara ut att det inte är tabu i Sverige.

blogg.dn.se/etikettfragan/2012/02/22/rodklanningsmyt/

• Jeaninne
    Petite Chérie skrev 2014-06-11 17:44:40 följande:

Det är en myt. Att vitt reserveras till brudparet är inte en myt, det är sunt jäkla förnuft. Bruden ska sticka ut från resten av gästerna.

Skulle någon komma i röd klänning till mitt bröllop skulle jag skita fullständigt i det. Det kommer med största sannolikhet från en gammal film, inget annat.

Ja, visst ska bruden sticka ut - men vad är det som säger att hon ska bära just VITT för att göra det..? Buddhismens brudar bär ju orange! Deras sorgefärg är vitt däremot... Det är det jag menar, att ALLA färgkoder är påhittade från början.
  • Jeaninne
    Petite Chérie skrev 2014-06-11 17:48:35 följande:

Prinsessan Madeleines bröllopsgäster.
    Är de svenskor då?
  • Jeaninne
    Virriga Vera skrev 2014-06-11 17:49:28 följande:
    Då kanske vi kan klara ut att det inte är tabu i Sverige.

blogg.dn.se/etikettfragan/2012/02/22/rodklann.../

Fast Magdalena Ribbing känner till det som var etikett i borgerliga kretsar för 50 år sedan. Hon vet inget om vad som är rätt och fel bland folk i allmänhet idag.
  • Petite Chérie

Fasen, vad du griper efter halmstrån nu. Det känns ju meningslöst att ens försökaObestämd

• Jeaninne
    Petite Chérie skrev 2014-06-11 17:59:53 följande:
    Fasen, vad du griper efter halmstrån nu. Det känns ju meningslöst att ens försökaObestämd
    Nä, men jag har ju varit på ett antal bröllop i mitt liv, och jag vet hur snacket har gått om kvinnor i röda klänningar... de senaste 15-20 åren i alla fall.
  • Näckrosen

"Huh? Det känns som en liten överreaktion från din sida, det här.

Vad gör det mig om du har en röd klänning på dig just nu? Varför behöver jag den infon?"

Helt rätt av dig. Onödig info från mig.

• Petite Chérie
    Jeaninne skrev 2014-06-11 18:02:33 följande:
    Nä, men jag har ju varit på ett antal bröllop i mitt liv, och jag vet hur snacket har gått om kvinnor i röda klänningar... de senaste 15-20 åren i alla fall.
    Ja, i kretsar där man inte kan tänka möjligtvis.
  • Jeaninne
    Petite Chérie skrev 2014-06-11 18:03:29 följande:
    Ja, i kretsar där man inte kan tänka möjligtvis.
    ...väldigt varierande kretsar, faktiskt... Men DU gör ju som DU vill. Själv brukar jag hellre "err on the side of caution". Hellre följa konventionerna lite FÖR mycket, lite MER än de flesta andra gäster... än bli ett spektakel som folk pratar om och skrattar åt.
  • Petite Chérie
    Jeaninne skrev 2014-06-11 18:06:27 följande:
    ...väldigt varierande kretsar, faktiskt... Men DU gör ju som DU vill. Själv brukar jag hellre "err on the side of caution". Hellre följa konventionerna lite FÖR mycket, lite MER än de flesta andra gäster... än bli ett spektakel som folk pratar om och skrattar åt.
    Man blir inte ett spektakel när folk tänker efter lite. Aldrig någonsin sett någon bli hånad för en röd klänning. Vita klänningar däremot, det är a big no-no för gäster.
  • Virriga Vera
    Jeaninne skrev 2014-06-11 17:57:08 följande:
    Fast Magdalena Ribbing känner till det som var etikett i borgerliga kretsar för 50 år sedan. Hon vet inget om vad som är rätt och fel bland folk i allmänhet idag.
    Jag tror nog att Magdalena Ribbing vet mer om Vett & Etikett än gemene man och då vad som gäller idag.
    Jeaninne skrev 2014-06-11 17:56:00 följande:
    Är de svenskor då?
    Kungligheter och gäster på kungliga bröllop är väldigt medvetna om vad etiketten säger i de olika länderna.

• jamieblue
    Liten latte skrev 2014-06-05 21:44:32 följande:
    smile1.gif

Det är så svårt när man inte känner brudparet.

På vissa sidor jag läst på så är svart helt uteslutet på klänning när man ska på bröllop!
    Medan jag på vissa sidor läst att det är ok om det är svart i kombination med någon annan färg.

Skulle skämmas som ett djur om jag vore den enda med en klänning som delvis är svart. Samtidigt skulle jag skämmas och känna mig obekväm om jag kom i en gullig pastellfärgad klänning också....

Personligen skulle jag inte ta på mig något som är svart på ett bröllop men där är jag väl ganska traditionell. Däremot tycker jag definitivt att man kan ha rött :)

Jag tycker inte heller om blommiga klänningar i pastellfärger men jag lovar att det finns mellanting! En grön eller en blå klänning i en lagom mörk nyans (dvs inte pastelligt) kan vara jättefint och det känns inte konstigt, tycker jag i alla fall. Självklart kan man ha kjol i stället för klänning om man hellre vill det. 
  • MallaL
    Jeaninne skrev 2014-06-11 18:02:33 följande:

Ja då undrar man ju vad du umgås i för kretsar, det är en MYT. Jag har varit på många bröllop, sett många röda klänningar och INGEN som pratat om dem.
Svar på tråden Ang klänning som bröllopsgäst...Vad är ok???