• hurtänktedunu

kombinera amning och flaska?

Vi får vår lilla bebis om ca 3 veckor och har tänkt att kombinera amning och flaskmatning. Detta eftersom min man sitter uppe ganska sent på nätterna och att han då kan ta den delen så jag får sova när han ändå är uppe.
    Har två barnmorskor jag går till och den ena är helt med på detta och tycker det är en jättebra idé medan den andra är som många andra barnmorskor och säger att det kan förstöra amningen osv osv.

min mamma har tvillingar och med dom så körde hon både och utan några problem.

Så jag vill veta om det är någon som gjort detta och hur det har gått och hur ni har introducerat det och när ni började med flaskan då?
    Vissa säger ju att amningen ska etableras först medan andra kör igång efter bara någon dag.

• Svar på tråden kombinera amning och flaska?
  • Nyfiken gul

hade du tänkt ge bröstmjölk i flaska eller tillägg ?  Också viktigt att fundera på för att få amningen att fungera ordentligt.   För ju mindre du ger bröstet ju mindre tillgång på mat har du givetvis. Eftersom efterförfrågan styr tillgången. 

Ja om du i första hand vill amma så ska du se till att den fungerar först och kolla också att du klarar av att pumpa ur mjölk om du ska ge det i flaska. 

Man måste inte ge ersättning eller urpumpad mjölk i flaska, det går utmärkt att ge i kopp eller skeda. Det kan ni få visat när ni är på bb så jag tycker inte ni ska stirra er blinda på att försöka prova med flasknapp. Det finns fler sätt att få i dom mat om du inte ammar.   Att ge barnet kopp eller sked är också ett bra sätt att inte sabotera amningen när den fungerar,  för ja det finns barn som blir störda av flasknappar och som faktiskt kan både få krångel med amning och även krångla med napp. 

Så prova varsamt helt enkelt och låt barnet visa hur det vill ha det, känner du att du orkar amma på natten och det faktiskt är vad bebis vill ha av dig så kör på det och låt i så fall kopp/flaska bli ett alternativ när du verkligen behöver få sova ut. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ramborg

Jag har kört både och med båda mina. Minsta är fyra månader. På BB och första veckorna stödmatade vi med kopp. Därefter har vi använt en flaska som heter Dr Browns. Det har funkat för båda barnen. Lillan får i dagsläget mellan 0-200 ml ersättning per dygn, beroende på hennes signaler. Resten amning.

42.
  • Alexi

Min erfarenhet är att du bör helamma i början för att få optimal mjölkproduktion. Det har jag även läst senare (dvs efter att jag själv upplevt det) att just hur man uppmuntrar produktionen första veckorna är väldigt viktigt.

Så mitt råd är att helamma i början och sen så smått testa med flaska. Och då pumpa ut istället för att ge ersättning i flaskan, både för att hålla uppe mjölkproduktionen men också slippa de problem ersättning kan ge, som magproblem för bebisen.

• hurtänktedunu
    Nyfiken gul skrev 2014-06-03 19:06:04 följande:
    hade du tänkt ge bröstmjölk i flaska eller tillägg ?  Också viktigt att fundera på för att få amningen att fungera ordentligt.   För ju mindre du ger bröstet ju mindre tillgång på mat har du givetvis. Eftersom efterförfrågan styr tillgången. 

Ja om du i första hand vill amma så ska du se till att den fungerar först och kolla också att du klarar av att pumpa ur mjölk om du ska ge det i flaska. 

Man måste inte ge ersättning eller urpumpad mjölk i flaska, det går utmärkt att ge i kopp eller skeda. Det kan ni få visat när ni är på bb så jag tycker inte ni ska stirra er blinda på att försöka prova med flasknapp. Det finns fler sätt att få i dom mat om du inte ammar.   Att ge barnet kopp eller sked är också ett bra sätt att inte sabotera amningen när den fungerar,  för ja det finns barn som blir störda av flasknappar och som faktiskt kan både få krångel med amning och även krångla med napp. 

Så prova varsamt helt enkelt och låt barnet visa hur det vill ha det, känner du att du orkar amma på natten och det faktiskt är vad bebis vill ha av dig så kör på det och låt i så fall kopp/flaska bli ett alternativ när du verkligen behöver få sova ut. 
    jag kommer i sådana fall att pumpa och maken får då mata bebis ibland.
  • hurtänktedunu
    Alexi skrev 2014-06-03 21:25:21 följande:
    Min erfarenhet är att du bör helamma i början för att få optimal mjölkproduktion. Det har jag även läst senare (dvs efter att jag själv upplevt det) att just hur man uppmuntrar produktionen första veckorna är väldigt viktigt.

Så mitt råd är att helamma i början och sen så smått testa med flaska. Och då pumpa ut istället för att ge ersättning i flaskan, både för att hålla uppe mjölkproduktionen men också slippa de problem ersättning kan ge, som magproblem för bebisen.
    kommer inte ge ersättning utan det kommer vara pumpa som gäller då. så vad det gäller att hålla uppe med mjölkproduktionen så borde det väl gå lika bra om jag då pumpar för det kommer ju ut lika mycket då också.
  • honeydew

Var medveten om att det kan strula amningen. Första barnet varvade vi amning och flaska i fem månader utan problem. Pumpade inte, ammade när jag kände för det och gav flaska när vi var iväg.

Tänkte göra samma med tvåan men när vi började med flaska då hon var en-två veckor så vägrade hon amma efter ett par gånger bara. Gallskrek och vägrade suga/ta tag. Så efter ett par dagar hade jag slutat amma, gick inte hur mycket jag än försökte.

Upp till er hur ni vill göra. Dr Brown har iaf de bästa flaskorna, och vi har hunnit prova mååånga.

• Mälaröbo

Mitt första barn klarade att blanda amning och flaska alldeles utmärkt! Mitt andra barn vägrade amma efter att ha fått flaska några ggr...

• Echo

Introducerade flaska tidigt med andra barnet (för att undvika att få en flaskvägrare som den första). Blandade amning och flaska utan problem. Bara bröstmjölk de första månaderna, introducerade sedan ersättning för att slippa pumpandet. Inga problem med det heller.

Andra barnet ammades faktiskt längre (dock ingen jätteskillnad). Med första var jag så inställd på att slippa vara enda källan till mat att vi introducerade fast föda mycket tidigare.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • hurtänktedunu

ja det känns som att om man ska ge flaska så är det bra att pumpa så man håller igång produktionen och introducera flaskan tidigt.
    som det känns nu så kommer detta vara det bästa för oss. dock så får vi helt enkelt prova oss fram och se vad som fungerar. tänkte få igång amningen i alla fall först.

• menshitdetfinnsingalediganamn

Jag ammar och min 4-månaders älskar det, men när jag är borta på aktiviteter matar min fru med flaska och det fungerar utmärkt. Har då pumpat ut så att det finns i frysen. Har inte provat ersättning än. Givetvis kanske det inte funkar för alla, men för oss går det utmärkt att kombinera. Prova! Det är skönt att känna lite frihet ibland.

• PillanjP

Jag har varvat amning med flaska hela tiden. Min son är nu 2.5 månad. Det funkar jättebra. På bb fick vi tilläggsmata honom med kopp och innan det blev han sondmatad. Jag pumpade i början men nu kör vi med ersättning. Har inga problem med att mjölken inte räcker till.

• hurtänktedunu

när kan man börja försöka med flaska? vår är bara 3 dagar gammal och äter ju så lite. tilläggsmatar henne med bröstmjölk och sked nu då hon går ner i vikt.

• Alexi
    hurtänktedunu skrev 2014-06-26 16:23:00 följande:

när kan man börja försöka med flaska? vår är bara 3 dagar gammal och äter ju så lite. tilläggsmatar henne med bröstmjölk och sked nu då hon går ner i vikt.

Se till att få igång amningen ordentligt först, det är nu det är viktigt att amma så mycket som möjligt för att få igång maximal mjölkproduktion.
  • hurtänktedunu
    Alexi skrev 2014-06-26 21:27:02 följande:
    Se till att få igång amningen ordentligt först, det är nu det är viktigt att amma så mycket som möjligt för att få igång maximal mjölkproduktion.
    jo det låter klokt. ammar gör jag i tid och otid känns det som. mjölken har nu runnit till på riktigt i alla fall så kommer köra på nu.
  • PillanjP

Vi började med tilläggsmata med flaska direkt efter bb. Gabriel var då 3 dagar. Vi visste då redan att mjölken jag hade inte räckte. Men det kom igång sen efter ett litet tag. Gör som du vill och känner är rätt för ditt barn. Jag fick ett svar på bb och ett annat på neo.

• Maramina

Med dottern så delammade jag i sex månader. Hade det gått skulle det blivit amning för hela slanten, men pga ständiga mjölkstockningar och otillräckligt med mjölk pga detta var vi tvungna att ta till flaska och ersättning som komplement vilket gick bra. Vi provade flera olika slags flaskor men det var bara Medelas egna (samma märke som pumpen jag hade fått hyra från amningsrådgivningen/BB) som hon accepterade. Nu kommer nr 2 när som helst och jag hoppas att amningen kommer att fungera den här gången. Annars får det bli ersättning från och med när pappan börjar jobba igen i höst.

Svar på tråden kombinera amning och flaska?