• Anonym (Tramadolbruk)

Sluta med Tramadol råd snälla hjälp mig

Hej kan bara säga att jag inte vill ha nån moralpredikan utan har fått tramadol 200mg om dagen utskrivet av läkare nu är dosen 50 mg två gånger om dagen.
    Jag vill bli helt fri från denna hemska medicin.
    Kommer ihåg första dagen jag fick den för ryggskott och sen var det kört detta var år 2010 sedan har det varit till och från. Känns inte som om nån i min omgivning förstår hur stark den jävla tramadolen är för psyket.
    Nu har jag iaf bestämt mig för att det får vara nog tar den inte för att bli hög utan för att leva ett normalt liv.
    Är så avundsjuk på min sambo som har orken att klippa gräsmattan utan att behöva ta en tramadol.
    Jag vill inte vara fast längre men som jag tidigare beskrivit har min omgivning så svårt att förstå det är ju bara attt sluta ta den och gå igenom de helvete som en avtändning på denna medicinen ger mig. Känner inget stöd förutom att jag gav min sambo de kartor jag har kvar och sa att han ska trappa ut mig.
    Min mamma tycker att jag ska sluta tvärt.

Nu kommer jag beskriva avtändningen som jag upplever den,
    Jag blir ledsen arg tycker jag är dålig för att alla andra klarar att leva ett normalt liv utan denna medicin.
    När man ska gå upp för en trappa väger varje ben 40 kg mer än vanligt. Det gör ont i hela kroppen och som bara skriker efter tramadol. På kvällen får jag otroligt svårt att somna flänger och svänger i sängen som om jag blir attackerad när jag väl somnat och då är det orolig sömn vaknar ca 30 gr och ni kanske förstår hur dagen efter blir då.

Ni med erfarenhet av att ha slutat med tramadol får gärna skriva några stöttande rader för nu ska jag fan bli av med skiten för jag vill som sagt kunna klippa gräset dammsuga leva normalt helt utan dem.
    Vet att mycket är psykiskt men fysiskt klarar jag det inte hade jag haft möjlighet hade jag velat placera mig själv på en öde ö med enbart mat och vatten och få gå där utan att mina nära blir lidande för de är de som är svårt att dölja en sån smärta på insidan. Har bett min sambo att prata om detta ikväll men tror inte han förstår hur starka dessa är för mig.

Kommer inte gå till nån missbruksenhet elr så då jag inte vill få några problem i framtiden utan
    vad gjorde ni när benen vägde 40 kg extra och svetten lackar ryggen benen hela kroppen bara skriker.
    Kommer ta 50 mg imorgon och 3 dagar efter det 25 mg och på så sätt minska avtändningen avsevärt.
    Snälla ni kom med råd denna medicin ska inte längre få styra mitt liv och det är iaf ett steg på vägen.

Och ett råd till er som aldrig tagit denna värktablett. GÖR DET INTE härda hellre ut smärtan för det är inte värt det som kommer efter...

• Svar på tråden Sluta med Tramadol råd snälla hjälp mig
  • Anonym (varitdär)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-08-16 19:38:17 följande:
    Jag har fått saroten utskrivet av en smärtläkare, för att "störa ut"/lugna ner smärtsignaler på sikt, som kroppen skickar hysteriskt helt i onödan efter långvarit smärttillstånd, och även för att få en bättre sömn.
    Precis samma för mig. Tydligen är sarotenen bra för det i små doser. För mig fungerar det.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (varitdär) skrev 2015-08-16 19:48:38 följande:

Precis samma för mig. Tydligen är sarotenen bra för det i små doser. För mig fungerar det.

Jag hann aldrig prova tillräckligt länge innan jag blev gravid. Men hann känna av det där med bättre/djupare sömn och det var skönt!
  • Nini55555

Hej min vän grät när ja läste ditt inlägg känner exakt samma sak du sa saker som jag inte kunde få ut tack

• kicki59a

Hej Kära du känner igen mej så mycket i det du skriver
    Gjorde illa ryggen 2004 i en svår skoterolycka Fick då Tramadol var inlagd och jag tog ju det dom gav mej 4x100mg per dag åt så i 8år utan var smärtan för svår Men 2012 bestämde jag mej för att sänka dosen så nu 100 mg morron och kväll.
    Men för tre veckor
    sen bestämde jag mej för att nu får det vara nog Nu vill jag trappa ner Började med att ta bort en halv tablett i en vecka sen andra veckan tog jag bort så jag åt en per dag och nu är jag nere i en halv per dag 
    men smärttan i ryggen finns ju kvar inte nu lika mycket som vid olyckan men dock har jag ont Jag har ju kunnat leva och göra allt med denna medicin i kroppen 
    Men nu börjar jag bli mer Begränsad Men jag ska ge det ett försök.
    Pratade med min läkare och han skrev ut en annan tablett som inte ska vara beroendeframkallande Saroten som jag tar strax efter middagen så hjälper den mot smärtan så jag kan sova 
    När det var som svårast förra veckan tog jag en på förmiddagen hjälper mej otroligt bra 
    Tog en 5 igår eftermiddag sov så gott och allt har gått så bra idag ingen
    tramadol tagit än trotts att jag i veckan får ta en halv varje dag 

Nästa vecka får jag ta Max en halv var annan dag 
    obs Jag har inte kapslar jag har tabletter 

• Hugo351

Hej !! Jag har tagit Tramadol i 9 år och den medicinen ger mig ett drägligt liv . Har en svår smärta som gör att jag inte kan vara aktiv alls utan Tramadol. Men fick väldiga problem med min mage frågade mina läkare men ingen kunde hjälpa mig. Då beslöt jag mig för att sluta med alla mediciner som jag har för smärta och psyke. Mitt uppehåll varade i 5 veckor och jag hade inga absistens besvär över huvud taget. Tog bort 150 mg Tramadol 10 mg Veniflaxin 4 gånger dygn 500 mg Paraflex 2 15mg Sobril 1 7,5 gr Imovane 4 gr 100 mg Brufen det enda jag fortsatte att ta var Litium. Inga biverkningar alls. Efter 5 veckor började jag att återgå till min medicinering för min  smärta gjorde mig tokig funderade på själv mord. Den första medicinen som jag tog till baks var Veneflaxin men den tog jag bort för jag mådde dåligt av den sedan tog jag sakta tillbaks alla övriga mediciner och mår nu bra. Det som ställde till det med min mage var litiumet så jag fick ut skrivit en ny sort på licens. Det är lustigt med så stor oro för Tramadol jag har som sagt tagit dessa piller i 9 år och har inte behövt öka min dos än 50 mg i taget o max 150mg om dygnet skulle jag inte få ta tramadol när det är som värst så blir jag sängliggande hela tiden. Nu kan jag ev klippa gräs om än sakta eller tvätta en bil eller kanske dammsuga och jag känner aldrig något rus utan min smärt pelare sjunker från 10 till4 och då får jag gnistan tillbaks. Min läkare vill ta bort tramadol och sätta in något annat som inte är beroende framkallande men som kortar av mitt liv vesäntligt med stora andra biverkningar på njurar o lever. Jag tror att det är en överdriven oro för missbruk. Vill man bli i ett rus så kan man gå på bolaget och köpa brännvin mellan kl 10 o 18 varje dag det är sämre än ett kontrollerat intag av Tramadol genom sin smärt läkare. Har man klart för sig varför och mot vad man tar sina mediciner för så har man helt klart en mycket mindre risk att komma i beroende.

• crowniey

Hej, vet att jag kommer lite sent men. Jag ska åka till australien om exakt en månad. jag har ätit 200-400mg om dagen i 2,5 år. Varje dag. Imorgon tar jag min sista. Kommer jag hinna bli ok innan jag åker? Jag trodde det var fööör lugnt men vissa här säger att de tar 2-3 månader? Hur gick det för dig TS? Fan blir ju as nojig nu. Kommer man nånsin bli glad utan tramadol igen? finna ork i vardagen utan? Jag har glömt hur "hårt" livet kan vara haha... 

• klyban
    crowniey skrev 2017-01-08 03:42:49 följande:
    Hej, vet att jag kommer lite sent men. Jag ska åka till australien om exakt en månad. jag har ätit 200-400mg om dagen i 2,5 år. Varje dag. Imorgon tar jag min sista. Kommer jag hinna bli ok innan jag åker? Jag trodde det var fööör lugnt men vissa här säger att de tar 2-3 månader? Hur gick det för dig TS? Fan blir ju as nojig nu. Kommer man nånsin bli glad utan tramadol igen? finna ork i vardagen utan? Jag har glömt hur "hårt" livet kan vara haha... 
    Du kommer ha 8-10 dagar som är ett helvete, sen upp till lika många till som det är jobbigt.
    Du bör vara hemma efter du slutat i en vecka, då du mer eller mindre slutar att fungera som människa.
  • crowneeyy

Hey! Liten uppdatering. Antar att alla är olika. Men fyfan vilken skräck det var att kolla igenom dessa forum innan man skulle sluta. Här är min uppdatering.

Tagit 200-400mg om dagen i 2,5 år vill jag tillägga.

Tog min sista 200mgare på söndagmorgonen och skippade den jag brukade ta innan läggdags på söndagen. Måndagen var hård. Värk i benen, kunde inte fokusera på något, var i princip ett spöke. 

Tisdagen var ännu värre. Jag grät för ingen anledning. Scrollade igenom forum efter forum i hopp om positivitet men hittade inget. Allt jag läste var "du kommer vara såhär i 7-10 dagar. Tanken att må så dåligt i en vecka var de värsta.

Onsdagen: Lite bättre, fortf ont i benen. psykiskt sätt var det en befrielse. Kunde börja fokusera på saker, kunde läsa, gå ut och gå osv. Grät inte eller var inte så ledsen.

Torsdagen (idag): Jag vaknade och fick en känsla av att det var över. ingen smärta i benen, lite ibland. Kan fokusera på saker ännu mer. Får fortf lite brain-zaps men de är la inte så farligt. Känner mig allmänt slö men fyfan det är inget jämfört emot tisdagen. Jag är nästan lite chockad över hur fort det går. Varför gjorde jag inte detta innan? Varför var jag så rädd för att sluta?

Jag har använde 1mg xanor på måndagen och 1mg på tisdagen när det var som värst. Jag har tagit 2st Dimor om dagen aswell fram tills igår. 

Det som är jobbigt är att, det känns som att det är helt över, fast än jag inte mår 100%. Så får nojjan av att detta är mitt 100%iga jag, att detta är livet som nykter. För jag är extremt mkt mer rastlös. Men förhoppningsvis går det också över! 

Bottomline, du kanske är inne o läser här innan du ska sluta. Bara för att det är ett helvete för folk i flera månader betyder det inte att det kommer vara detsamma för dig. Tror allas kroppar funkar olika + att det handlar mycket om mindset. 

• klyban
    crowneeyy skrev 2017-01-12 20:29:24 följande:

Hey! Liten uppdatering. Antar att alla är olika. Men fyfan vilken skräck det var att kolla igenom dessa forum innan man skulle sluta. Här är min uppdatering.

Tagit 200-400mg om dagen i 2,5 år vill jag tillägga.

Tog min sista 200mgare på söndagmorgonen och skippade den jag brukade ta innan läggdags på söndagen. Måndagen var hård. Värk i benen, kunde inte fokusera på något, var i princip ett spöke. 

Tisdagen var ännu värre. Jag grät för ingen anledning. Scrollade igenom forum efter forum i hopp om positivitet men hittade inget. Allt jag läste var "du kommer vara såhär i 7-10 dagar. Tanken att må så dåligt i en vecka var de värsta.

Onsdagen: Lite bättre, fortf ont i benen. psykiskt sätt var det en befrielse. Kunde börja fokusera på saker, kunde läsa, gå ut och gå osv. Grät inte eller var inte så ledsen.

Torsdagen (idag): Jag vaknade och fick en känsla av att det var över. ingen smärta i benen, lite ibland. Kan fokusera på saker ännu mer. Får fortf lite brain-zaps men de är la inte så farligt. Känner mig allmänt slö men fyfan det är inget jämfört emot tisdagen. Jag är nästan lite chockad över hur fort det går. Varför gjorde jag inte detta innan? Varför var jag så rädd för att sluta?

Jag har använde 1mg xanor på måndagen och 1mg på tisdagen när det var som värst. Jag har tagit 2st Dimor om dagen aswell fram tills igår. 

Det som är jobbigt är att, det känns som att det är helt över, fast än jag inte mår 100%. Så får nojjan av att detta är mitt 100%iga jag, att detta är livet som nykter. För jag är extremt mkt mer rastlös. Men förhoppningsvis går det också över! 

Bottomline, du kanske är inne o läser här innan du ska sluta. Bara för att det är ett helvete för folk i flera månader betyder det inte att det kommer vara detsamma för dig. Tror allas kroppar funkar olika + att det handlar mycket om mindset. 

Visste du om att det skulle vara lång varigt, eller kom det som en mindre chock när jag informera dig?
    Sen kan det både bli kortare och längre, det vet jag med alla de diskussioner jag haft när jag hjälpt folk med att sluta med dessa mediciner.

Just tramadol har en SSRI-liknande effekt för utom den smärtstillande. och den tror jag kan vara en bov till ge dig rastlösheten.
    Men det är en normal reaktion kroppen får när man slutar med denna medicin.
    Innan du verkligen är tillbaka till ditt rätta jag, ska vi säga 2-4 veckor, under förutsättning du inte byter till någon annan medicin eller alkohol.
    Och tiden är ju beroende på hur snabbt du kommer ur den första akuta fasen, sen kan man lägga på 50-100% i till på detta.

Om man är rädd för AT, så är det enda sättet att sluta och det är att trappa ned sakta.
    Så får man en mildare AT, för helt utan är svårt.

• crowneeyyy

Okej det låter rimligt Klyban. Men vadå skulle det skjutas upp om jag botade rastlösheten med en drog som inte är en SSRI också? Tex gräs. Såg att du nämnde alkohol, jag hatar ju alkohol men jag undrar bara hur det skulle kunna ha en effekt på avtändningen? 

Det kanske är själva grejen att vänja sig vid att vara nykter. Läste en hel del om människor som tagit hjälp av en medicin som heter Lyrika som tagit bort all abstinens samt givit ett litet rus vilket är rena drömmen för någon som slutar med tramadol ju. Tror du det har en negativ effekt att använda andra droger för att bota avtändningen? Av ren nyfikenhet frågar jag. Skulle jag använda en annan drog för att milda ner rastlöshet så hade jag nog använt gräs, men inte säker. 

• klyban
    crowneeyyy skrev 2017-01-13 12:48:14 följande:

Okej det låter rimligt Klyban. Men vadå skulle det skjutas upp om jag botade rastlösheten med en drog som inte är en SSRI också? Tex gräs. Såg att du nämnde alkohol, jag hatar ju alkohol men jag undrar bara hur det skulle kunna ha en effekt på avtändningen? 

Det kanske är själva grejen att vänja sig vid att vara nykter. Läste en hel del om människor som tagit hjälp av en medicin som heter Lyrika som tagit bort all abstinens samt givit ett litet rus vilket är rena drömmen för någon som slutar med tramadol ju. Tror du det har en negativ effekt att använda andra droger för att bota avtändningen? Av ren nyfikenhet frågar jag. Skulle jag använda en annan drog för att milda ner rastlöshet så hade jag nog använt gräs, men inte säker. 

Risken är att man kanske byter drog.
    Men om det är högst tillfälligt, så spelar ju det mindre roll om man söker hjälp i andra mediciner.

Frågan man får ställa sig, har jag den karaktären att jag bara tar denna  hjälp tillfälligt, eller är jag en sådan som lätt faller för såna här mediciner.
    Den frågan kan inte jag svara på.

I USA där man har cannabis som medicin, så används den för utsättning av dessa mediciner.
    Man ser i de stater som har medicinsk cannabis eller legaliserat, så minskar dessa missbrukare, och död och elände runt omkring.
    Men få cannabis(Sativex) föreskrivit i Sverige för detta, skulle jag nog se som obefintlig.

• Anonym (godarådärdyra)

sluta flöddra. 

ta lite ladd.

Svar på tråden Sluta med Tramadol råd snälla hjälp mig