• Phillippa

varför lär man sin pojke att stå upp och kissa i toaletten?

Som rubriken lyder "varför lär man sin pojke att stå upp och kissa i toaletten?"

Jag är nyfiken för själv förstår jag det inte. Dotterns pojkkompisar på 4-5 år träffar sällan bara i toaletten och själv kommer jag lära sonen att sitta på toaletten när den tiden kommer.

Stå upp och kissa ute är inte så konstigt men inne? Det kommer ju kiss överallt!

• Svar på tråden varför lär man sin pojke att stå upp och kissa i toaletten?
  • vampyria2
    Rmattz skrev 2014-06-10 22:02:31 följande:
    Man ska framförallt sitta ner och kissa för att kissa ståendes ökar risken för prostatacancer.

Nej det gör det inte, man pratade om det under en tid men ganska snabbt kom de fram till att det inte hörde ihop Drömmer

Jag tänkte som TS innan jag fick en son och har verkligen försökt men det verkar vara något i deras DNA som gör att de vill stå, för oftast så väljer sonen själv att stå och kissa och jag känner inte riktigt för att tvinga honom att sitta...nu är han en av de duktiga och kissar faktiskt inte utanför, en stor aplåd till honom
  • sextiotalist
    vampyria2 skrev 2014-06-11 07:47:57 följande:

Nej det gör det inte, man pratade om det under en tid men ganska snabbt kom de fram till att det inte hörde ihop Drömmer

Jag tänkte som TS innan jag fick en son och har verkligen försökt men det verkar vara något i deras DNA som gör att de vill stå, för oftast så väljer sonen själv att stå och kissa och jag känner inte riktigt för att tvinga honom att sitta...nu är han en av de duktiga och kissar faktiskt inte utanför, en stor aplåd till honom smile2.gif
    Här också, alla är inte skvättare
  • Amanda84

Jag upplever att en majoritet av alla pojkar lärsig att sitta ner först. De som lär sig att stå upp och kissa har ofta någon slags problematik med urinerandet, exempelvis för kort/felplacerat urinrör, att de har släppt blöjan ovanligt sent eller att det på något annat vis varit en kamp eller konflikter kring toalettbesöken.

• sextiotalist
    Amanda84 skrev 2014-06-11 08:00:27 följande:
    Jag upplever att en majoritet av alla pojkar lärsig att sitta ner först. De som lär sig att stå upp och kissa har ofta någon slags problematik med urinerandet, exempelvis för kort/felplacerat urinrör, att de har släppt blöjan ovanligt sent eller att det på något annat vis varit en kamp eller konflikter kring toalettbesöken.
    Som omgiven av pojkar och män, och eftersom det är en fråga som ältas rätt ofta, så skulle jag nog säga ett direkt nej tlll denna analys.

De flesta börjar med pottan ja, men inte alls alla. Min erfarenhet är att de flesta killar börja sin torra resa genom att kissa utomhus på sommaren stående.

• Amanda84
    sextiotalist skrev 2014-06-11 08:05:18 följande:
    Som omgiven av pojkar och män, och eftersom det är en fråga som ältas rätt ofta, så skulle jag nog säga ett direkt nej tlll denna analys.

De flesta börjar med pottan ja, men inte alls alla. Min erfarenhet är att de flesta killar börja sin torra resa genom att kissa utomhus på sommaren stående.

Jag skulle säga att 95% av alla pojkar sitter ner och kissar efter att de har blivit blöjfria - i alla fall om de går på förskola. Det brukar inte ens vara något som man behöver påpeka att de bör göra trots att de har lärt sig att kissa utomhus under sommarmånaderna.

Sedan kan det ju vara så att många fler står upp och kissar hemma, men oftast behöver man inte alls påpeka att på förskolan sitter man helst ner när man kissar, så därför har jag förutsatt att barnen sitter ner även hemma men det kan ju vara fel.
  • sextiotalist
    Amanda84 skrev 2014-06-11 08:31:01 följande:
    Jag skulle säga att 95% av alla pojkar sitter ner och kissar efter att de har blivit blöjfria - i alla fall om de går på förskola. Det brukar inte ens vara något som man behöver påpeka att de bör göra trots att de har lärt sig att kissa utomhus under sommarmånaderna.

Sedan kan det ju vara så att många fler står upp och kissar hemma, men oftast behöver man inte alls påpeka att på förskolan sitter man helst ner när man kissar, så därför har jag förutsatt att barnen sitter ner även hemma men det kan ju vara fel.

Ingen av sonens kompisar satt ner, vad jag kom ihåg. Sonen låg på skötbordet på dagiset, det gjorde han aldrig hemma från det att han var knappt året och gick för fullt. Alla blöjor byttes stående
  • Natulcien
    Pippiputti skrev 2014-06-10 22:46:18 följande:
    Min son har jag har jag lärt att stå för att jag vill inte att han skall sitta på offentliga toaletter eller hemma hos andra som jag inte vet om de städar sin toalettstol regelbundet.
    Intressant. Ståkissar du också om du är hemma hos vänner och bekanta då? (Om du är kvinna?)
  • Alva3

Dem enda av våra tre barn som inte har blöja är 7,5 år. Han står då han tycker att det är obehagligt att få stänk av toavatten i rumpan. Men kommer det utanför hjälper han till och torkar upp. Händer mycket sällan. Om han har kissat på sig säger han oftast inte till. Men marker det fort eftersom det bildas en pöl under honom...

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Pippiputti
    Topcom skrev 2014-06-10 22:59:03 följande:
    Hur hade du tänkt lösa problemet om du fick en tjej?

Både sambo och son kissar sittandes. Inget kiss utanför och allt kommer ut, jättebra:))
    Hemma kissar han sittandes eller ståendes.
    Det var i början som blöjfri som han bara kunde sitta och kissa. Fick då lov att lära honom att stå  o kissa när vi är ute på offentlig toa.
    Har nu fått en dotter och jag börjar gruva mig lite smått...kanske hon får ha blöja till hon blir 18 alternativt stanna hemma jämt Flört
  • sextiotalist
    Rmattz skrev 2014-06-10 22:02:31 följande:
    Man ska framförallt sitta ner och kissa för att kissa ståendes ökar risken för prostatacancer.
    Jag googlade på det, en läkare skrev att det finns inget samband utan, som jag förstått, har uppstått ett rykte om detta eftersom män med prostatabesvär har svårare med att tömma blåsan.
    Men man konstaterade i undersökningar att friska män hade inte mer kvar i blåsan oavsett som de stod eller satt när de kissade
  • Snällspiken
    sextiotalist skrev 2014-06-11 08:05:18 följande:

Här har vi exakt samma erfarenhet! Pojken blev tidigt helt torr och vägrade därefter potta, han ville vara "stor" och gick direkt till toan. Att stå upp är följaktligen ännu "större" och coolare. Har inget med senhet eller konflikter att göra, snarare tvärtom skulle jag tippa. 
  • flizis

Har inte läst hela tråden.
    Jag är helt emot att mina barn står upp o kissar, men barn gör som de vuxna gör o deras pappa står tyvärr (påstår att han inte kan tömma blåsan sittandes).
    Jag försöker verkligen att förklara för min fyraåring att det är bättre att sitta men det funkar inte. Hoppas han förstår när han blir lite större.

• Ogago

Ingen kvinna ska få lov att bestämma hur jag ska urinera, ingen! Så oerhört kränkande att bli tillsagd att 'här sitter vi och kissar'.

Ni kvinnor kissar hur ni vill, och jag kissar hur jag vill. Så är det bara och så kommer det också att förbli. Är det rent och fint när jag lämnar toan så ska ingen komma och klaga på mej för att jag står!

• flizis

Fast idag vet man ju bättre. Det handlar om hälsan!

Svar på tråden varför lär man sin pojke att stå upp och kissa i toaletten?