• Kriya

Varför spelar vissa barn överallt?

Jag och maken upphör inte förvånas över alla märkliga sammanhang då barn sitter och spelar spel på telefoner, ipads och allt vad det heter. Om man går på restaurang är det inte ovanligt att se familjemiddagar där barnet/barnen sitter och spelar vid matbordet, i väntrummet hos tandläkaren, på nyårsshowen, i kön på gröna lund,  i hissen, på båten, vid stranden, på afterski, på Lek & Bus, i toalettkön på biografen och i salongen innan filmen startar, i kyrkan på skolavslutningen, på läktaren vid fotbollsmatchen, på familjebrännbollen o s v. Har till och med sett barn som tagit med sig spel till barnkalas och sitter och spelar samtidigt som de andra barnen leker.

Någon annan som reagerar på att barn ”dödar tid” med spel - i tid och otid? 

• Svar på tråden Varför spelar vissa barn överallt?
  • cosinus

Tja i alla de sammanhangen som du beskriver, och ett antal till ser man vuxna med sina telefoner. Vuxna gör en hel del saker, barn spelar som regel.

Om förebilderna säger att det är ok att hala upp telefonen överallt så är det ju inte så konstigt om barnen gör det.

• Petrol

Barn gör om vuxna gör, och det är väl för den delen inte ovanligt att man använder plattan eller telefonen som barnvakt för o själv slippa engagera sig för stunden och kunna pyssla med nått annat. Lite samma princip som att sätta ungen framför TVn bara det att nu går det att göra överallt helt enkelt.

Men visst är det skevt.

• gaymarrige

Jag förvånas mer av VUXNA som sitter och leker med sina telefoner i tid och otid.. tex  Tar kort på middagen när de är ute och käkar på restaurang och sen måste de ju gilla och kommentera alla kompisars facebook inlägg om deras goda mat.

• Natulcien

Ja du. Jag har sett vuxna flippra med sina smartphones i alla de där sammanhangen också. Hela tiden. Att bara stå rakt upp och ner och vänta finns inte i vissa värld. Det är en slags bajsnödig, rastlös, orolig typ av människor.
    Och ja...antagligen är det just deras barn som gör precis likadant.

• Nenne666

Det är ohyfs från både barn och vuxna att dyka in i sin iphone eller ipads eller vad det kan vara. Det där ska ligga i fickan eller i väskan under ALLA sociala sammanhang, anser jag. Det gäller både mig och mina barn. Men på busshållplatsen, i väntrummet, ja där det inte krävs nåt av dig, varför inte? Jag tycker det är supergött att ha tillgång till alla tidningar i min iphone när jag sitter i ett väntrum, tillgång till min mail och ja, spel...allt.

• Nenne666
    Natulcien skrev 2014-06-02 11:51:16 följande:
    Ja du. Jag har sett vuxna flippra med sina smartphones i alla de där sammanhangen också. Hela tiden. Att bara stå rakt upp och ner och vänta finns inte i vissa värld. Det är en slags bajsnödig, rastlös, orolig typ av människor.

Och ja...antagligen är det just deras barn som gör precis likadant.

Men läsa en papperstidning i väntrummet är mer okej? Förutom att stå rätt upp och ner och glo i en vägg...?
  • Natulcien
    Nenne666 skrev 2014-06-02 12:05:28 följande:

Men läsa en papperstidning i väntrummet är mer okej? Förutom att stå rätt upp och ner och glo i en vägg...?
    Ja! Såklart! Det gör jag också ibland...eller läser en barnbok när jag väntar med sonen i ett väntrum.

Jag syftade mer på att vissa aldrig kan vänta "rakt upp och ner" som i att vänta på att filmen ska börja, vänta på att showen ska börja, vänta på att maten ska serveras, vänta på att det blir ens tur att kissa etc.
  • mammalovis

Att barn spelar i tid och otid beror väl helt enkelt på att deras föräldrar anser att det är ett smidigt sätt att hålla deras barn lugna.

I väntrum där det bara finns vuxentidningar kan jag tycka det är helt okej. I sociala sammanhang med familj och vänner anser jag det galet att de vuxna inte kan låta bli sina telefoner för de sitter så fast i Candy crusch och liknande. Att sedan barnen tar efter är ju inte så konstigt. På en restaurang när barnen ätit färdigt kan det ju dock motverka oönskat spring som stör de andra gästerna.

Många vuxna är nog inte ens medvetna om hur ofta de tar upp telefonen för att göra annat än ringa, skriva in i kalendern, ta kort på kalas ... alltså få tiden att gå utan något vettigt uträttat.

Jag vet inte hur många familjemiddagar på sambons sida jag varit på och efter en stund sitter 3-5 personer i samma rum och har sjunkit in i sina telefoner. Visst träffas vi relativt ofta med tanke på alla barns födelsedagar, men inte kan alla samtalsämnen vara uttjatade. Jag finner det helt sjukt. Visst jag har en smartphone, men internet kan jag kolla på kvällen när barnen leker i samma rum och finnas tillgänglig att avbryta direkt eller efter de lagt sig. Oftast då en slöaraktivitet, då jag inte orkar ställa mig och diska, dammsuga eller dylikt medan sambon ser något ointressant på tv.

Barn av idag behöver sällan ha tråkigt ens för några minuter i väntan på en buss, en teater eller liknande.

• Petrol
    Natulcien skrev 2014-06-02 13:08:29 följande:
    Ja! Såklart! Det gör jag också ibland...eller läser en barnbok när jag väntar med sonen i ett väntrum.

Jag syftade mer på att vissa aldrig kan vänta "rakt upp och ner" som i att vänta på att filmen ska börja, vänta på att showen ska börja, vänta på att maten ska serveras, vänta på att det blir ens tur att kissa etc.
    Jag tror ärligt talat att det där med att aldrig kunna bara vara som du beskriver i mångt och mycket bygger på just att det är gött att alltid ha tillgång till vad det nu är, och att man så att säga vänjer sig vid en konstant stimuli vilket bygger upp en rastlöshet i förlängningen.

Helt och hållet ovetenskapligt reflekterat, men det kan ju vara värt att fundera på så att säga:)
Svar på tråden Varför spelar vissa barn överallt?