Jösses alltså. :p Vilka svar.
Jag antar att du inte låter ditt barn vara elak med djuren. En dräktig katt bör man inte bära runt på, och man måste givetvis se på henne hur hon vill leka. De brukar bli ganska lugna med tiden och inte vara speciellt lekfulla när de är långt gångna. Om katten inte själv leker bör din son låta bli den. Men är den med och tycker att det är roligt så är det säkert ingen fara - se till att han inte bär den eller är elak bara.
Det kan ju vara bra att bestämma åt din son nu att sluta leka med katten som han brukar nu en tid. Från och med nu får han bara klappa den, inte leka, det är en enkel regel som han kan förstå trots sin ålder. Du kommer att få påminna, men var konsekvent. Katten kommer att vara trött och ungarna är ju ömtåliga, så det är bra att sätta in den nya rutinen redan nu. Barn är duktiga på att vara försiktiga med djur men man kan aldrig lita på dem och bör aldrig lämna dem ensamma med djur som kan bli skadade eller inte kan säga ifrån/komma undan.
Mina barn får hantera både kaninungar och nykläckta kycklingar - de är nyss fyllda 2 och 4 år. Men aldrig utan min uppsikt, trots att de är vana vid djur och vet vad som gäller - och aldrig har varit hårdhänta. För man kan aldrig lita på små barn, plötsligt får de ett infall att göra något de aldrig har gjort och så händer en olycka.