• esch

Köpte katt igår - vi fick allergi idag

Jag köpte en kattunge igår. Ägaren bodde instängd i en liten lägenhet, de luktade bara kattkiss o smuts.
    När vi kom hem så fick vi klippa klorna på henne, då dom nästan gick in i hennes tassar.

Inatt fick jag o min sambo allergisymtom. Näsan rann, ögonen kliade o kroppen kliade. Hon är liksom filkig i pälsen. Vi har aldrig reagerat på katter förr, iallafall inte så pass mycket som vi gjort nu.

Vad ska vi göra? Vi tänker inte ge upp o sälja henne. Verkligen inte. Vi kan ta allergitabletter. Inga problem. Men jag tänker på katten. Tror ni de hade hjälpt med ett bad för henne? Lite borstning och ompyssling? Hon luktar liksom lite unket.

Inga påhopp eller så, tack. Vill bara ha råd!

• Svar på tråden Köpte katt igår - vi fick allergi idag
  • Dixie

börja med att bada henne - det kan ju var smuts från förra boendet som ni reagerar på! 

• Vickan I

Ni borde börja med att ta henne till veterinär om hon växt upp under dåliga förhållanden.

• esch
    Vickan I skrev 2014-06-02 10:09:14 följande:

Ni borde börja med att ta henne till veterinär om hon växt upp under dåliga förhållanden.

Tror inte att hon blivit illa behandlad eller så. Hennes kropp är fin annars. Det är bara de att vi reagerar på hennes päls, väldigt mycket.

Får nog bada henne, ja.
  • Pebbles88

Bada henne och vänta några veckor innan ni börjar oroa er. Varje gång jag fått hem ny katt så har jag reagerat så där men det har försvunnit helt efter ett par veckor. 

• Petrol

Bad och veterinär är nog vad som behövs, bad verkar ju helt uppenbart och en veterinär eftersom katten uppenbart blivit missskött och det  kan vara bra att få en grundlig genomgång, allt som besvärar katten är ju inte nödvändigtvis sånt som man som privatperson ser med blotta ögat på en gång.

En grundlig koll helt enkelt så kissen får en så bra start den kan hos er efter allt den gått igenom.

Och jo, luktar katten unket och har klor som börjar gå in i trampdynorna nästan vill jag hävda att den har blivit vanvårdad.

en eloge till er som beslutat er att ta hand om den, jag är övertygad om att den får det bättre så.

• esch
    Petrol skrev 2014-06-02 10:25:18 följande:

Bad och veterinär är nog vad som behövs, bad verkar ju helt uppenbart och en veterinär eftersom katten uppenbart blivit missskött och det  kan vara bra att få en grundlig genomgång, allt som besvärar katten är ju inte nödvändigtvis sånt som man som privatperson ser med blotta ögat på en gång.

En grundlig koll helt enkelt så kissen får en så bra start den kan hos er efter allt den gått igenom.

Och jo, luktar katten unket och har klor som börjar gå in i trampdynorna nästan vill jag hävda att den har blivit vanvårdad.

en eloge till er som beslutat er att ta hand om den, jag är övertygad om att den får det bättre så.

Vi har bokat tid till veterinär. Sa att vi ville ha en helt undersökning på en kattunge. Hon är trots allt bara 16 veckor gammal.

Ska försöka bada henne idag. Jag tror med att det kommer gå över efter nån vecka.

Märkte idag med att hon luktar illa i munnen och har nog jobbigt med analsäckarna. Så bliren ordentlig undersökning hos vet.
  • Petrol
    esch skrev 2014-06-02 10:37:32 följande:
    Vi har bokat tid till veterinär. Sa att vi ville ha en helt undersökning på en kattunge. Hon är trots allt bara 16 veckor gammal.

Ska försöka bada henne idag. Jag tror med att det kommer gå över efter nån vecka.

Märkte idag med att hon luktar illa i munnen och har nog jobbigt med analsäckarna. Så bliren ordentlig undersökning hos vet.
    Det tycker jag låter exemplariskt rent av:)

Jag hoppas att ni får många fina stunder med katten framöver!
  • nemo1

Skippa badet, inte bra att stressa en kattunge som precis har flyttat. Ta en blöt handduk och dra över katten. Se till att vaccinera och chipmärka katten när ni är där. Kastrera vid sex månaders ålder. och för guds skull, försäkra katten bums.
    Vad åt katten för mat? Den bör få samma mat första veckorna för att inte magen ska braka ihop. Sedan fasar man över den på ett kvalitetsfoder från djurbutik under några veckor.

• esch
    nemo1 skrev 2014-06-02 10:51:34 följande:

Skippa badet, inte bra att stressa en kattunge som precis har flyttat. Ta en blöt handduk och dra över katten. Se till att vaccinera och chipmärka katten när ni är där. Kastrera vid sex månaders ålder. och för guds skull, försäkra katten bums.
    Vad åt katten för mat? Den bör få samma mat första veckorna för att inte magen ska braka ihop. Sedan fasar man över den på ett kvalitetsfoder från djurbutik under några veckor.

Hon som hade den innan gav henne allt att äta. Blötade torrfoder o matade henne med en sked. Jag ger henne samma torrfoder fast utan att mata henne.

Försäkra henne är gjort. Inga problem där.

Vill de lilla livet allt gott!
  • esch
    nemo1 skrev 2014-06-02 12:10:07 följande:

Vad för torrfoder?

Torrfoder för kattungar.
  • nemo1
    esch skrev 2014-06-02 12:12:19 följande:
    Torrfoder för kattungar.
    Ja men vilken sort?
  • esch
    nemo1 skrev 2014-06-02 12:47:06 följande:
    Ja men vilken sort?
    Whiskas (:
  • esch

Det har ju inte med vad jag ger henne för mat. Utan veterinären sa att kattungar ger ifrån sig mer ämnen som man reagerar på, jämfört med äldre katter. Honor speciellt. Men vi står ut, för vi är helt förälskade i de lilla livet :)

• nemo1
    esch skrev 2014-06-02 17:59:19 följande:
    Whiskas (:
    Jag tycker du ska läsa på om foder och katter överlag, tex kattstaus.se
    Whiskas innehåller massor med spannmål som gör katten successivt tjock och sjuk. Den innehåller dessutom salt vilket gör att katten riskera urinsten.
    En bra regel är att aldrig köpa torrfoder i en mataffär. Börja även efter ett tag med blötmat då det är bättre än alla torrfoder.
  • Birmafröken

Att kattungen luktar illa ur munnen är det troligen inget konstigt med eftersom katter tappar sina mjölktänder i den åldern. Då brukar det inte lukta så gott!

• esch
    nemo1 skrev 2014-06-02 18:29:00 följande:
    Jag tycker du ska läsa på om foder och katter överlag, tex kattstaus.se
    Whiskas innehåller massor med spannmål som gör katten successivt tjock och sjuk. Den innehåller dessutom salt vilket gör att katten riskera urinsten.
    En bra regel är att aldrig köpa torrfoder i en mataffär. Börja även efter ett tag med blötmat då det är bättre än alla torrfoder.
    Vet sa att jag skulle fortsätta som jag gör. Inga problem alls, sa hon. Vi ska på kontroll nästa vecka. :)
Svar på tråden Köpte katt igår - vi fick allergi idag