• Anonym (tappathoppet)

Någon som gjort en LVM-anmälan?

Är det någon (anhörig) som gjort en LVM-anmälan och har tips på hur den bör utformas? Finns det färdiga mallar/blanketter att fylla i? (Anhörig kan iaf enligt Vårdguiden och SIS göra anmälan).

Det gäller min storasyster som är amfetamin- och heroinmissbrukare. Hon har försökt ta livet av sig, har förlorat jobbet, har inget boende, är anorektiskt, har ADHD, är psykiskt sjuk, har övervakare pga kriminella aktiviteter, har hamnat i många hemska situationer, är en fara för sig själv och ev andra. Hon har varit "till-och-från"-missbrukare sedan 2008. Hon har bott på behandlingshem, startar 12-stegs behandlingar etc utan resultat.

Jag har lyckats få in henne på avgiftning och sagt till henne att jag gör en lvm-anmälan. Hon har svarat att hon vill bli av med missbruket men är ändå inte helt 100% motiverad.

Hon är 30 år, har haft en trygg barndom, ingen förstår varför hon valt detta liv.

• Svar på tråden Någon som gjort en LVM-anmälan?
  • Drottningen70

Som anhörig behöver du inget formulär. Du beskriver helt enkelt överst att det gäller en lvm-anmälan och vem det gäller sedan beskriver de problem din syster har och kopplar gärna ihop dem med de lagliga grunder som finns i lvm lagen, som exempelvis att hon riskerar att förstöra sitt liv sin hälsa och kan vara en fara för andra.

Sedan skriver du under och ger dina kontaktuppgifter.

• Anonym (k)
    Anonym (tappathoppet) skrev 2014-06-01 22:15:44 följande:
    Är det någon (anhörig) som gjort en LVM-anmälan och har tips på hur den bör utformas? Finns det färdiga mallar/blanketter att fylla i? (Anhörig kan iaf enligt Vårdguiden och SIS göra anmälan).

Det gäller min storasyster som är amfetamin- och heroinmissbrukare. Hon har försökt ta livet av sig, har förlorat jobbet, har inget boende, är anorektiskt, har ADHD, är psykiskt sjuk, har övervakare pga kriminella aktiviteter, har hamnat i många hemska situationer, är en fara för sig själv och ev andra. Hon har varit "till-och-från"-missbrukare sedan 2008. Hon har bott på behandlingshem, startar 12-stegs behandlingar etc utan resultat.

Jag har lyckats få in henne på avgiftning och sagt till henne att jag gör en lvm-anmälan. Hon har svarat att hon vill bli av med missbruket men är ändå inte helt 100% motiverad.

Hon är 30 år, har haft en trygg barndom, ingen förstår varför hon valt detta liv.

Du nämnde ett par psykiska sjukdomar, det är inte ovanligt att missbruk är en symtom av dessa sjukdomar.

I en avgiftning och rehabilitering, så är det ett måste att ta dessa sjukdomar på stort allvar.

Och det kan bli så att hon kanske behöver mediciner av narkotika egenskaper.

Dock så vägrar man ge detta till denna patientgrupp, som har ett utvecklat missbruk också.

Ett moment 22, där värden väljer att neka dessa mediciner och ett liv till missbruk istället.

Vet inte riktigt hur man resonerar här, men sån är verkligheten.

Varför jag nämner detta är att era chanser ska öka, till ett mer hälsosamt leverne.

LVM är ingen självklar lösning, där alla problem försvinner.

Dock kan det vara ett steg på vägen, även spiken i kistan om man har riktig otur.

• Isbiten

Jag kontaktade hem kommun gällande sambons heroinmissbruk. Man får tjata och ligga i. Jag fyllde inte i något, informerade över telefon ist. Fick till svar att "jag skulle vara glad över att han inte börjat injicera", "det är lättare att hjälpa dom som verkligen ligger ner". Då kontaktade jag Socialstyrelsen och förklarade situationen. När kommunen fick ögonen på sig, gick det undan. En LVM-utredning sattes igång. Han gick på den obligatoriska läkarundersökningen. Han gick då med på frivillig hjälp och det har fungerat mycket bra hitintills. Kämpa på och tappa inte hoppet.

• Anonym (tappathoppet)

Tack för era svar! Problemet med min syrra är att hon sett för frisk ut och kunnat tala för sig. Nu börjar dock hennes kropp visa spår (insjunkna kinder, torr hy, bruna tänder och läppar etc) och hon pratar osammanhängande.

Tycker än så länge att ingen tagit hennes situation på tillräckligt allvar. Många fina människor har genom åren (på beroendemottagningen, översköterska, tidigare socialsekreterare, arbetsgivare etc) sett stor potential i min syster och hennes chanser att bli friskare och fri från sitt missbruk. De har hjälpt henne mycket, stöttat och i vissa fall satsat otroligt mycket på henne, men alla har blivit svikna och gett upp. Många har dessutom personligen blivit sårade för att de känner sig så svikna. Jag har försökt tala med vissa av dem och berättat att de blir manipulerade, men de tror alltid att just de är speciella på något sätt. Min syster har dessutom anmält många inom vården för att hon ansett att de tex brytit mot tystnadsplikten, detta har lett till att ingen vill hjälpa henne eller så bryr de sig inte längre. Hennes läkare skriver tex ut medicin utan att ifrågasätta något (han har blivit anmäld av henne).

• Isbiten

Upplevde exakt samma sak, att dom som jobbar inom kommun och socialtjänst är mycket lättmanipulerade. Personer som är inne i ett missbruk, vet exakt vad soc vill höra. Spelar ingen roll hur städad en person ser ut, det kan gå riktigt illa iaf. Jag gjorde det jädrans klart för de som satt på alla beslut, att min sambo inte kommer bli en av de i statistiken som inte fick hjälp i tid. Polisen var till större hjälp. Försökte få han lobbad ett par ggr. Hellre fyllecellen än källaren. Kontakta beslutsfattaren på soc och kräv förklaring till varför ingen i ingriper. LVM är kostsamt och integritetskränkande. Vilket inte är ett skäl till att sitta och rulla tummarna. Det är tunga droger din syster missbrukar. Hade jag varit dig, hade jag redan nu kontaktat Socialstyrelsen och förklarat allvaret. Innan du gör det informera den på soc att du upplever att dom inte förstår hur allvarlig situationen är och att du därför tänker kontakta Socialstyrelsen. Han som jag pratade med på Socialstyrelsen, sade själv att soc brukar skärpa sig när dom vet att dom har ögonen på sig.

• Anonym (tappathoppet)

Tack! Ska göra det.

Isbiten skrev 2014-06-02 08:22:09 följande:
    Upplevde exakt samma sak, att dom som jobbar inom kommun och socialtjänst är mycket lättmanipulerade. Personer som är inne i ett missbruk, vet exakt vad soc vill höra. Spelar ingen roll hur städad en person ser ut, det kan gå riktigt illa iaf. Jag gjorde det jädrans klart för de som satt på alla beslut, att min sambo inte kommer bli en av de i statistiken som inte fick hjälp i tid. Polisen var till större hjälp. Försökte få han lobbad ett par ggr. Hellre fyllecellen än källaren. Kontakta beslutsfattaren på soc och kräv förklaring till varför ingen i ingriper. LVM är kostsamt och integritetskränkande. Vilket inte är ett skäl till att sitta och rulla tummarna. Det är tunga droger din syster missbrukar. Hade jag varit dig, hade jag redan nu kontaktat Socialstyrelsen och förklarat allvaret. Innan du gör det informera den på soc att du upplever att dom inte förstår hur allvarlig situationen är och att du därför tänker kontakta Socialstyrelsen. Han som jag pratade med på Socialstyrelsen, sade själv att soc brukar skärpa sig när dom vet att dom har ögonen på sig.

Svar på tråden Någon som gjort en LVM-anmälan?