• Anonym (K)

Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?

Min pojkvän vill ha min hjälp med att sluta röka på som han igår erkände att han gjort i 5 månader. Detta för att komma bort från verkligheten då jag och han har haft det riktigt jobbigt med ups and downs. Han berättade detta till mig för att han säger att jag är den enda hjälpen som kan hjälpa honom... Hur ska jag hjälpa honom? Det blir i princip jag eller det... :( Shit, snälla hjälp !!

• Svar på tråden Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?
  • Anonym (rätt enkelt)
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:19:01 följande:
    Hej igen. Ska läsa era kommentarer. har pratat lite mer med honom o han sa att det var hasch/marijuana. Han sa att det var för att komma bort men även för att öka hungerlusten !!!!! Förändrar detta något??

Har han psykiska problem?

Du antydde lite i ts om detta.

• Ronga
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:40:59 följande:
    Tack för detta svar! Är så okunnig inom sånt här. Så vad säger du att jag ska göra, ge honom mitt stöd bara? Finns det inget mer?!
    Oj råkade skiva iväg ett tomt inlägg.

Jag vågar nästan lova dig att människor som missbrukar cannabis inte har några större problem. Det handlar i 99% av fallen om att säga till sig själv "fuck it, ska inte röka mer". Han kan testa trappa ned ordentligt först, en gås om dagen MAX. Med tiden kommer han att skippa den också. Jobbar han, tränar han? Gör man inte så mycket om dagarna så kan det lätt bli att man fixar en gås och röker till en film eller spel, inte för att man vill, men för att man har det skit tråkigt.
    Only fear of death is coming back reincarnated
  • Anonym (rätt enkelt)
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:40:59 följande:
    Tack för detta svar! Är så okunnig inom sånt här. Så vad säger du att jag ska göra, ge honom mitt stöd bara? Finns det inget mer?!

Svårt för dig att ge stöd, mer än finnas där.
    Risken är om du börjar tjata, att du blir en belastning istället.

På cannabis behöver man inga läkare, utan man behöver prata och resonera sig fram till nått.

Men hur enkelt är det att träffa en psykiatriker eller liknande, som inte dömer en.

Då hela samhället är uppbyggt till sparka på den som tar droger.

• Anonym (K)
    Ronga skrev 2014-06-01 16:46:32 följande:
    Oj råkade skiva iväg ett tomt inlägg.

Jag vågar nästan lova dig att människor som missbrukar cannabis inte har några större problem. Det handlar i 99% av fallen om att säga till sig själv "fuck it, ska inte röka mer". Han kan testa trappa ned ordentligt först, en gås om dagen MAX. Med tiden kommer han att skippa den också. Jobbar han, tränar han? Gör man inte så mycket om dagarna så kan det lätt bli att man fixar en gås och röker till en film eller spel, inte för att man vill, men för att man har det skit tråkigt.
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 16:45:33 följande:

Har han psykiska problem?

Du antydde lite i ts om detta.

Tränar ska han börja göra nu snart, han studerar och är för tillfället arbetslös men letar aktivt.  Han har varit väldigt tydlig med att han inte rökte för att han ville utan för att han mådde dåligt. Han har också tydliggjort att han inte skulle göra det "bara för att", alltså inte ifall han har tråkigt. Blir så glad av era svar :)

Inga psykiska problem. Kanske kan tillägga att han rökte på för 2 år sen av samma anledning att han hade det jobbigt med sitt ex men har inte gjort det nu förrän 5 månader tillbaka. Vill också lägga till att han bor i en stad i Skåne där i princip alla röker på, i princip alla hans vänner.. Men jag vet att dessa vänner har sagt till honom att inte ta den då han är en mycket skönare typ utan den. Min pojkvän sa också även att han inte får "kicken" utav den, utan han sitter mer tyst och funderar..
  • Ronga
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:52:23 följande:

Tränar ska han börja göra nu snart, han studerar och är för tillfället arbetslös men letar aktivt.  Han har varit väldigt tydlig med att han inte rökte för att han ville utan för att han mådde dåligt. Han har också tydliggjort att han inte skulle göra det "bara för att", alltså inte ifall han har tråkigt. Blir så glad av era svar :)

Inga psykiska problem. Kanske kan tillägga att han rökte på för 2 år sen av samma anledning att han hade det jobbigt med sitt ex men har inte gjort det nu förrän 5 månader tillbaka. Vill också lägga till att han bor i en stad i Skåne där i princip alla röker på, i princip alla hans vänner.. Men jag vet att dessa vänner har sagt till honom att inte ta den då han är en mycket skönare typ utan den. Min pojkvän sa också även att han inte får "kicken" utav den, utan han sitter mer tyst och funderar..
    "Kicken", eller den sköna känslan man helst vill uppleva, får man när man precis börjat röka på. Säg första året.
    Efter det så får du inte samma kick, men du blir istället avslappnad och harmonisk. Funderar gärna, lyssnar på musik eller tar en skön promenad. Detta är också väldigt individuellt. 

Jag har mina perioder. Kan t.ex röka i en vecka, hålla mig borta i 4 månader för att sedan börja röka en vecka igen och sen kommer ännu ett långt uppehåll. Kan man behärska sig på detta vis så är det ok.
    Only fear of death is coming back reincarnated
  • Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 16:42:29 följande:
    Om du inte förstår ordet empati, så slå upp det.Och funkar inte detta heller, så varför inte fråga en vän.

Annars gäsp!!

Vad har empati med saken att göra? Har jag någonstans sagt att jag inte förstår? Slå upp det själv!! Du har tydligen grava problem med att förstå att en person som inte vill bli hjälpt inte kan bli hjälpt. Första steget för alla som vill sluta med ett destruktivt beteende oavsett problematik är att äga en egen vilja . Tom heroinmissbrukare som i sin tur är fysiskt beroende av drogen. Är det att inte ha empati att äga den kunskapen menar du? Mitt råd till TS va att han i första hand måste vilja själv och göra jobbet själv. Där kommer hjälp och stöd in. Men det är upprepning på upprepning nu.
  • Anonym (rätt enkelt)
    Anonym (K) skrev 2014-06-01 16:52:23 följande:

Ingen diagnos då, men verkar vara återkommande depressioner.

Cannabis är väldigt effektivt till ta dessa tillstånd, och han vet detta.

Problemet som uppstår är givetvis att sluta, då han säkert har en rädsla att det ska komma tillbaka.

• Anonym (rätt enkelt)
    Nenne666 skrev 2014-06-01 16:57:38 följande:

Vad har empati med saken att göra? Har jag någonstans sagt att jag inte förstår? Slå upp det själv!! Du har tydligen grava problem med att förstå att en person som inte vill bli hjälpt inte kan bli hjälpt. Första steget för alla som vill sluta med ett destruktivt beteende oavsett problematik är att äga en egen vilja . Tom heroinmissbrukare som i sin tur är fysiskt beroende av drogen. Är det att inte ha empati att äga den kunskapen menar du? Mitt råd till TS va att han i första hand måste vilja själv och göra jobbet själv. Där kommer hjälp och stöd in. Men det är upprepning på upprepning nu.

Du verkar prata om nått annat, fortsätt du med det.

Men svara då inte på mina inlägg.

Det är rätt enkelt, har man en psykisk sjukdom och cannabis är det enda som får en normal.

Det går ALDRIG jämföras med att missbruka mat, inte enda dag i veckan går detta att jämföra.

Nu visar det sig det inte finns en diagnos, men återkommande depressioner som jag förstod det.

Han vet om att cannabis hjälper, och har säkert en rädsla att sluta pga han inte vill må dåligt igen.

Finns ingen medicin i världen som slår CBD på fingrarna när det kommer till ta psykiska saker.

• Blubban82
    Nenne666 skrev 2014-06-01 12:47:04 följande:

HAN är den enda hjälpen som kan hjälpa honom. Du kan bara vara ett stöd, om du vill och orkar med det. Men det är bara han, han och HAN som kan hjälpa honom.

• Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 17:02:34 följande:
    Du verkar prata om nått annat, fortsätt du med det.Men svara då inte på mina inlägg.

Det är rätt enkelt, har man en psykisk sjukdom och cannabis är det enda som får en normal.Det går ALDRIG jämföras med att missbruka mat, inte enda dag i veckan går detta att jämföra.Nu visar det sig det inte finns en diagnos, men återkommande depressioner som jag förstod det.Han vet om att cannabis hjälper, och har säkert en rädsla att sluta pga han inte vill må dåligt igen.Finns ingen medicin i världen som slår CBD på fingrarna när det kommer till ta psykiska saker.

Nä jag pratar om den grundläggande ingrediensen för att lägga ner ett destruktivt beteende (tog några exempel på det) vad det än handlar om. Men sånt fattar ju inte du.
  • Anonym (rätt enkelt)
    Nenne666 skrev 2014-06-01 17:13:19 följande:

Nä jag pratar om den grundläggande ingrediensen för att lägga ner ett destruktivt beteende (tog några exempel på det) vad det än handlar om. Men sånt fattar ju inte du.

Dåliga exempel kan vi summera upp det som.

Vi har ingen okänd bruk/missbruk här, utan vi vet att det är cannabis.

Och vet det är för återkommande depressioner och en del ät problem, som triggar igång konsumtionen.

Varför börja lalla om annat?

• Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 17:15:47 följande:
    Dåliga exempel kan vi summera upp det som.Vi har ingen okänd bruk/missbruk här, utan vi vet att det är cannabis.Och vet det är för återkommande depressioner och en del ät problem, som triggar igång konsumtionen.Varför börja lalla om annat?

Du, hitta nån annan att bråka med. Och så kanske du kan leda tillbaka hästen in till stallet också;). Bye Bye!
  • Anonym (rätt enkelt)
    Nenne666 skrev 2014-06-01 17:20:36 följande:

Du, hitta nån annan att bråka med. Och så kanske du kan leda tillbaka hästen in till stallet också;). Bye Bye!
    Jag bråkar inte, jag håller mig till cannabis.
    Än börja yra om matmissbruk och inbilla detta är ett bra exempel att jämföra med.
  • Nenne666
    Anonym (rätt enkelt) skrev 2014-06-01 17:29:55 följande:
    Jag bråkar inte, jag håller mig till cannabis.

Än börja yra om matmissbruk och inbilla detta är ett bra exempel att jämföra med.

Ja jo jag förstod det för flera inlägg sen. Ha det fantastiskt!
  • Anonym (rätt enkelt)
    Nenne666 skrev 2014-06-01 17:35:56 följande:

Ja jo jag förstod det för flera inlägg sen. Ha det fantastiskt!
    Som alltid.
  • Anonym (--)

Sluta röka cannabis med tanke på att drogen inte är beroende framkallande är lika enkelt som att byta kanal på tv.

Vad som däremot är en smula svarare än om man har låtit cannabis ta upp för mycket plats i livet och måste fylla upp tomhållet efter det. där kan flickvän mycket riktigt komma in i bild och hålla en sysselsatt med trevliga aktiviteter som inte innefattar rökning.

En annan sak som kan också försvara än om man dras med andra problem man medicinerar med cannabis, då fungerar det illa att försöka sluta röka utan att lösa vad som drev en till det.
    Om det var era bråk som drev han till det så är det ett bra ställe att börja, vad är det ni bråkar om och kan det lösas?

Lycka till.

Svar på tråden Hur hjälpa pojkvän att sluta röka på?