• Defeateris

Vill suga, släpper bröstet..

Har fått mitt första barn, en liten grabb, för tre veckor sedan.. Strul med amningen i början men det löste sig med hjälp från BB.. Nu i natt har det dock varit problem igen, ett nytt den här gången.. Normalt sett ammar han på natten och somnar sedan gott.. I natt har han ammat i ungefär tre timmar nu.. Han ger klara och tydliga signaler on att vilja amma - pickar och suttar på handen/min arm/hals. Jag lägger till honom till bröstet och han tar ett bra tag men släpper efter en liten, liten stund - ungefär en minut.. Dock ger han direkt amningssignaler igen men med samma resultat. Har testat båda brösten och i både vanlig ställning och rugbygreppet..
    Tänkte först att det enbart var sugbehov och testade nappen, men den spottar han ut direkt och visar att han inte är intresserad av, och så kommer amningssignalerna igen..

Det finns mjölk så det är inte problemet. Jag har ganska mycket mjölk tror jag men såhär har han inte gjort innan..

Någon med några bra idéer?

• Svar på tråden Vill suga, släpper bröstet..
  • Redan47

Han kanske bara är snutte sugen, men inte hungrig. Provat med napp? De är så olika så du kan även få prova dig fram vilken han föredrar och stannar kvar mellan sk sugen.

• Defeateris
    Redan47 skrev 2014-06-01 09:40:36 följande:
    Han kanske bara är snutte sugen, men inte hungrig. Provat med napp? De är så olika så du kan även få prova dig fram vilken han föredrar och stannar kvar mellan sk sugen.

Nej, han har haft napp utan problem innan med bra resultat, men inte den här gången..

Testade att pumpa lite nu, fick väldigt snabbt ut 80 ml från ena bröstet och sen gick det bra att amma.. Så det var väl helt enkelt för mycket antar jag..
  • Redan47

Det är väl det du kan göra, prova dig fram... Skönt det underlättade! Och tryggt för dug att veta du har mjölk.

• Lidola

Det kan vara utdrivningsreflexen han irriterar sig på. Det är väldigt vanligt och speciellt i början. Han har kanske satt i halsen vid ett tillfälle och han tycker det är obehagligt när mjölken rinner snabbt. Upprätta ställningar där han ligger ovanpå din mage eller han halvsitter så det är lättare för han att släppa bröstet och låta mjölken rinna (för att minska trycket) och sen erbjuda bröstet igen. Du kan ha handduk under bröstet för att ta emot mjölken som rinner.

Om brösten är väldigt spända och hårda kan det vara svårt att ta tag om bröstet och då kan man antigen mjölka och spara/slänga eller så använder du "cottermans greppet" för att trycka mjölken tillbaka in i bröstet så bröstvårtan och vårtgården blir mjukare och han kan lättare ta tag. amningshjalpen.se/28-har-far-du-hjalp/barnets-tag/135-cottermans-handgrepp

Kontakta amningshjälpen är mitt tips.

• Sockerdockan

Rekommenderat att du googlar på Amningshjälpen. På deras hemsida finns svar på massor av frågor. Jag läste mig till där, för några månader sen bär det var amning för oss, att ibland släpper de bröstet för att det kommer 'för mycket' alldeles i början. Kanske kan du testa att handmjölka/pumpa lite innan du ammar?

• Lexikon
    Defeateris skrev 2014-06-01 11:21:01 följande:

Nej, han har haft napp utan problem innan med bra resultat, men inte den här gången..
    Testade att pumpa lite nu, fick väldigt snabbt ut 80 ml från ena bröstet och sen gick det bra att amma.. Så det var väl helt enkelt för mycket antar jag..
    Mitt barn har också stört sig på för mycket mjölk, fick ofta pumpa ur lite för att trycket skulle bli lägre - hjälpte inte att bara trycka tillbaka det i gångarna. Det blev dock lättare när han blev större, men ofta sög han så mjölken sprutade, släppte en stund och började äta först när det värsta släppt.
    Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
Svar på tråden Vill suga, släpper bröstet..