• Flizan30

Varför bränner bröstvårtorna efter tre veckor?

Jag har ammat i tre veckor. Fick hemska problem första veckorna med såriga bröstvårtor som blödde och blev vita. De har läkt så gott som men har fortarande en fruktansvärd smärta i dem när jag ammar. det bränner kopiöst i vårtorna. Inte bara de första 30 min utan också efter amningen. min dotter har torsk i munnen så jag misstänker svamp. dock syns inget utanpå vårtorna utan det är känslan. jag äter ipren för att stå ut med smärtan.igår var hag på amningsmottagningen men kändes inte som de lyssnade utan menade mer att alla har ont i början när man ammar. sen att dottern har torsk fick jag frågan om jag äter mycket sötsaker, vilket jag inte gör. Jag har så ont när jag ammar att jag ofta gråter och har ångest inför amningen, jag har barn sen tidigare som jag har ammat och vet att det inte skall kännas såhär. kan man kolla om man har infektion i brösten på vårdcentralen?

• Svar på tråden Varför bränner bröstvårtorna efter tre veckor?
  • 47705

Prova med en amningsnapp som du sätter över bröstvårtan. Det funkade för mig på mitt 3:e barn i alla fall. 

• The Fugly

Testa att prata med BVC istället så din dotter kan få behandling för sin torsk och fråga om de inte kan behandla brösten i samma veva. Det finns ett medel de kan pensla på.

• Flizan30

BVC sköterskan tyckte att jag skulle prova att pensla på bikarbonat lösning på en tops efter varje måltid mat hon äter. Även natten. Hon tyckte vi skulle prova med det först.

Vad gäller amningsnapp provade jag med det först i en hel vecka men problemet var då att dottern inte fick bra sugteknik så hon tappade i vikt isället för att öka. sen fick jag rådet att öka utan napp varannan timme hela dagarna för att få igång mjölkproduktionen igen.

• The Fugly

Hur länge har ni penslat nu och penslar du även bröstvårtorna? Det låter ju onekligen som att du har lite väl ont :/

• yodi
    The Fugly skrev 2014-05-31 16:07:02 följande:
    Testa att prata med BVC istället så din dotter kan få behandling för sin torsk och fråga om de inte kan behandla brösten i samma veva. Det finns ett medel de kan pensla på.
    sen är det bara själva vårtan eller även andra delar av bröstet?
  • Insanejane77

Googla raynaud's fenomen vid amning. Är gravid just nu och ska förlösas om en vecka men jag har haft precis så där och ja, när det har varit riktigt illa så har det hänt att jag har börjat gråta för jag härdar inte ut! Känns som att ha bröstvårtorna direkt på spisplattan och dom blir vita, outhärdligt! För mig är det ett sådant problem att om det kommer kännas så här att amma så kommer min dotter att få ersättning istället. Det blir barn av de bebisarna som får ersättning också.
    Upplever inte heller att Mvc förstår när jag försöker förklara, om det är nån tröst. Inte som att det bara bränner lite direkt. Hoppas det går över snart!

• yodi
    Insanejane77 skrev 2014-06-02 13:45:57 följande:
    Googla raynaud's fenomen vid amning. Är gravid just nu och ska förlösas om en vecka men jag har haft precis så där och ja, när det har varit riktigt illa så har det hänt att jag har börjat gråta för jag härdar inte ut! Känns som att ha bröstvårtorna direkt på spisplattan och dom blir vita, outhärdligt! För mig är det ett sådant problem att om det kommer kännas så här att amma så kommer min dotter att få ersättning istället. Det blir barn av de bebisarna som får ersättning också.
    Upplever inte heller att Mvc förstår när jag försöker förklara, om det är nån tröst. Inte som att det bara bränner lite direkt. Hoppas det går över snart!
    har fyra barn och vid två av dom har det gjort helvetiskt ont rent ut sagt vid ammningen, bröstvårtorna har blivit vita och det känns som om hela bröstet har dragit ihop sig i kramp. det har även gjort ont mellan amningarna.

för min del så har det gått över efter några veckor, det har hjälpt med värme. hör på bvc men det är inte säkert att dom känner till det då det är relativt nytt,  dom på neo visste inte var det var.
  • Insanejane77
    yodi skrev 2014-06-02 14:06:47 följande:
    har fyra barn och vid två av dom har det gjort helvetiskt ont rent ut sagt vid ammningen, bröstvårtorna har blivit vita och det känns som om hela bröstet har dragit ihop sig i kramp. det har även gjort ont mellan amningarna.

för min del så har det gått över efter några veckor, det har hjälpt med värme. hör på bvc men det är inte säkert att dom känner till det då det är relativt nytt,  dom på neo visste inte var det var.
    Det är riktigt hemskt! En del kallar det för kärlkramp i brösten också, och det kanske kan stämma. Har försökt att lindra på alla sätt och vis med värme och till och med FÖNEN men inget hjälper. När det väl kommer så kommer det bara. Jag ska se hur det går med amningen som sagt, ska det vara så där i flera dagar innan det ger sig (eller längre !?) ja då ger jag bara upp. Jag fixar inte den typ av smärta helt enkelt. 
  • yodi
    Insanejane77 skrev 2014-06-02 15:14:43 följande:
    Det är riktigt hemskt! En del kallar det för kärlkramp i brösten också, och det kanske kan stämma. Har försökt att lindra på alla sätt och vis med värme och till och med FÖNEN men inget hjälper. När det väl kommer så kommer det bara. Jag ska se hur det går med amningen som sagt, ska det vara så där i flera dagar innan det ger sig (eller längre !?) ja då ger jag bara upp. Jag fixar inte den typ av smärta helt enkelt. 
    det är just det det är, kärlkramp i brösten definitivt ingen höjdare
    något som jag tyckte lindrade det lite var att fylla engångshandskar med varmvatten och ha ovanpå brösten samt ull ammningsinlägg.

för min del så har det hållit i sig i några veckor, men som sagt tack och lov inte med varje barn.
  • Insanejane77
    yodi skrev 2014-06-02 17:00:51 följande:
    det är just det det är, kärlkramp i brösten definitivt ingen höjdare smile4.gif
    något som jag tyckte lindrade det lite var att fylla engångshandskar med varmvatten och ha ovanpå brösten samt ull ammningsinlägg.

för min del så har det hållit i sig i några veckor, men som sagt tack och lov inte med varje barn.
    För mig har det varit hela graviditeten av och till, började första gången i v 6-7 nån gång :S Sen var det lugnt i andra trimestern men så kom helvetet igång igen nu i tredje. OLIDLIGT bannemig! Jag ska prova med ullnläggen fast tror inte det hjälper mig så värst. Ibland påverkar värme/kyla absolut inget, och ibland räcker det att jag ryser för att något är otäckt på tv så är det igång :S 
  • yodi
    Insanejane77 skrev 2014-06-02 22:52:23 följande:
    För mig har det varit hela graviditeten av och till, började första gången i v 6-7 nån gång :S Sen var det lugnt i andra trimestern men så kom helvetet igång igen nu i tredje. OLIDLIGT bannemig! Jag ska prova med ullnläggen fast tror inte det hjälper mig så värst. Ibland påverkar värme/kyla absolut inget, och ibland räcker det att jag ryser för att något är otäckt på tv så är det igång :S 
    uch din stackare
  • Myling

Du kan alltid testa receptfri fotsvampssalva på brösten. Om det hjälper så är svamp mycket misstänkt, och du får du ligga på för att få medicin till bebisen också.

Svar på tråden Varför bränner bröstvårtorna efter tre veckor?