• Anonym (undrande)

Hjälp, känner mig inte trygg ihop med det könet som attraherar mig?

I fantasin så har det alltid varit tjejer och kvinnor som attraherat mig, men som i verkligheten alltid känt mig mycket osäker vilsen och otrygg hos. Jag har därför trots mångårigt ältandet och klagande hos terapeut inte kommit så mycket närmare det jag sexuellt drömmer om. Kort så känner jag mig otrygg i mig själv med kvinnor, ja sårbar och rädd.

Så nu undrar jag hur mycket har egentligen ens sexuella läggning med vad man känner sig attraherad utav efter att ha läst hur en del homosexuella uttalat sig. Vad jag har förstått av det så verkar det snarare mer vara trygghet än sexuell attraktion som faller avgörandet vad man sett sig som och detta förvånar mig mycket. Själv känner jag t ex noll sexuellattraktion för män.

• Svar på tråden Hjälp, känner mig inte trygg ihop med det könet som attraherar mig?
  • lykantrophona

Det finns personer som har en sexuell läggning och en romantisk/emotionell läggning som inte är samma. T ex vore en bisexuell men heteroemotionell kvinna en kvinna som dras sexuell till båda könen, men bara blir kär i män. Kan vara värt att tänka på.

Sen vet jag inte hur du menar med att du inte känner dig trygg. Är du rädd för att hon ska skada dig? Eller känner du dig obekväm med att visa er relation eftersom du internaliserat samhällets homofobi? Det är lite svårt att veta vad du menar med "trygghet" i det här sammanhanget?

• Anonym (undrande)
    lykantrophona skrev 2014-05-31 14:32:56 följande:
    Det finns personer som har en sexuell läggning och en romantisk/emotionell läggning som inte är samma. T ex vore en bisexuell men heteroemotionell kvinna en kvinna som dras sexuell till båda könen, men bara blir kär i män. Kan vara värt att tänka på.

Sen vet jag inte hur du menar med att du inte känner dig trygg. Är du rädd för att hon ska skada dig? Eller känner du dig obekväm med att visa er relation eftersom du internaliserat samhällets homofobi? Det är lite svårt att veta vad du menar med "trygghet" i det här sammanhanget?
    Trygghet för mig såhär, är kort och gott att känna att jag duger som jag är, utan att hela tiden bli påmind om mina svagheter. I detta så ingår också detta att jag självklart också kan känna mig rädd att hon ska såra mig själsligt mer än vad jag hitintills har blivit. Minnen erfarenheter som helt enkelt inte kan bli kvitt utan hela tiden finns där. Så jag ser mig väll lite såsom ett offer såhär utan att jag vare sig jag vill eller önskar det.  

• jossaan

Under min uppväxt som hetero så kände jag mig trygg bland tjejer men osäker kring killar. Om jag hade varit attraherad av tjejer så skulle jag säkert känna mig osäker kring dom med, tror att det är helt normalt. Det är klart att man känner sig sårbar och rädd i såna situationer, att man klickar omedelbart och obehindrat med någon som man tycker om händer oftast bara i filmer. 

• Anonym (undrande)
    jossaan skrev 2014-05-31 15:39:39 följande:
    Under min uppväxt som hetero så kände jag mig trygg bland tjejer men osäker kring killar. Om jag hade varit attraherad av tjejer så skulle jag säkert känna mig osäker kring dom med, tror att det är helt normalt. Det är klart att man känner sig sårbar och rädd i såna situationer, att man klickar omedelbart och obehindrat med någon som man tycker om händer oftast bara i filmer. 
    Jo det har du nog helt rätt i. Själsligen så är vi nog alla mer eller mindre bisexuella, frågan är dock vad som händer med det fysiska begäret när man blir äldre. Kanske är det såsom du skriver, men kan detta då vara någonting som sker i brist på annat t ex att man då inte nått fram som man vill när man var yngre, för att plötsligt mer acceptera det andra av en då blivit lite äldre? Allt sedan ens hjärta helt enkelt skriker efter någon form av kärlek, vad vet jag?
Svar på tråden Hjälp, känner mig inte trygg ihop med det könet som attraherar mig?