• Klockan

hur sjutton talar man om för en 5 åring att han inte kan ha kalas?

Min stora kille blir snart 5 år. Han vill ha ett stort kalas med sina vänner, tårta, ballonger m.m.
    Det är det enda han pratar om. Det är en rätt stor grej för han, att bli 5 år.
    Problemet är, bl.a att jag inte har råd med ett kalas. Jag känner inte heller föräldrarna till de han vill bjuda, men så som jag märker att dem är, så lär ev. endast en familj dyka upp ändå (har inte ens råd att bjuda dem egentligen). Jag har även en liten plutt på 7 månader, och det skulle bli på tok för mycket att göra, när han är så liten.
    Jag vet inte hur jag ska tala om för han, att han inte kan ha kalas med sina vänner. Han kommer bli besviken, och jag kommer krossa hans hjärta.

Jag kan inte sova, för jag tänker bara på hans reaktion när jag talar om för han att det inte blir något.

Några tips på vad jag kan göra, för att han ska vara glad på sin födelsedag?

• Svar på tråden hur sjutton talar man om för en 5 åring att han inte kan ha kalas?
  • älskarlivet81
    Eisa skrev 2014-05-29 20:11:14 följande:
    Det känns som att det hänger mer på att du tycker det är obehagligt att ha kalas, än på pengarna.

Det ÄR vidrigt med barnkalas. Det är det värsta man kan uppleva näst efter sjukdom och krig. Men det är lik förbannat något man måste göra om man skaffat barn.
    Är det vidrigt med barnkalas? Hade ett förra helgen och det var ju hur roligt som helst!
  • Flickan och kråkan
    älskarlivet81 skrev 2014-05-29 21:02:14 följande:
    Är det vidrigt med barnkalas? Hade ett förra helgen och det var ju hur roligt som helst!
    Jag tycker att det är en rätt vedervärdig tillställning om jag ska vara ärlig, men barnen älskar det så självklart har vi barnkalas . Jag gör gärna saker med mina och andras barn, men just barnkalas ligger inte riktigt för mig .
  • MxMeNow

Jag och dom flesta föräldrar jag känner tycker det är jobbigt. Men samtidigt så värt det när man ser hur glad barnet är när det planeras, under tiden det är och när de njuter av minnena.

älskarlivet81 skrev 2014-05-29 21:02:14 följande:

• älskarlivet81
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-29 21:06:58 följande:
    Jag tycker att det är en rätt vedervärdig tillställning om jag ska vara ärlig, men barnen älskar det så självklart har vi barnkalas smile1.gif . Jag gör gärna saker med mina och andras barn, men just barnkalas ligger inte riktigt för mig smile5.gif .
    MxMeNow skrev 2014-05-29 21:09:08 följande:
    Jag och dom flesta föräldrar jag känner tycker det är jobbigt. Men samtidigt så värt det när man ser hur glad barnet är när det planeras, under tiden det är och när de njuter av minnena.

JAg är lärare så kanske därför jag älskar det? Så härligt med lekar och glada barn!
  • Currykoalan

Jag känner med nöd och näppe igen kanske tio av föräldrarna till mina barns klasskamrater. Kan namnet på exakt tre. När barnen gick på dagis kände jag till namnet på några fler men umgicks inte med någon.

Hindrar ju inte att deras ungar kalasar hos oss och våra hos dem. När man är fem går man själv på kalas hos oss så det är inte så att man behövt umgås med en massa okända.

Sätt en starttid och en sluttid. Två timmar max.

Ungarna kommer inramlande och umgås med varandra en liten stund. Grilla korv, ät tårta. Sjung. Lek en enklare lek. Dansstopp tex. Ge barnen en påse med lite godis och en ballong. Klart.

• MxMeNow

Förmodligen, jag tycker inte om barn generellt, så för mig är det en pärs.

älskarlivet81 skrev 2014-05-29 21:38:44 följande:
    JAg är lärare så kanske därför jag älskar det? Så härligt med lekar och glada barn!

• Flickan och kråkan
    älskarlivet81 skrev 2014-05-29 21:38:44 följande:

Eller inte. Jag är också lärare
  • Sar
    Klockan skrev 2014-05-29 01:00:55 följande:
    Min stora kille blir snart 5 år. Han vill ha ett stort kalas med sina vänner, tårta, ballonger m.m. Det är det enda han pratar om. Det är en rätt stor grej för han, att bli 5 år. Problemet är, bl.a att jag inte har råd med ett kalas. Jag känner inte heller föräldrarna till de han vill bjuda, men så som jag märker att dem är, så lär ev. endast en familj dyka upp ändå (har inte ens råd att bjuda dem egentligen). Jag har även en liten plutt på 7 månader, och det skulle bli på tok för mycket att göra, när han är så liten. Jag vet inte hur jag ska tala om för han, att han inte kan ha kalas med sina vänner. Han kommer bli besviken, och jag kommer krossa hans hjärta. Jag kan inte sova, för jag tänker bara på hans reaktion när jag talar om för han att det inte blir något. Några tips på vad jag kan göra, för att han ska vara glad på sin födelsedag?
    För att han ska vara glad på sin födelsedag ska du ställa till kalas. Du köper ett paket ballonger du blåser upp, en förpackning glass, strössel, kolasås, saft och en stor godispåse. Du har kalas 2 h  för 4-5 barn. Godiset väljer du om du lägger i påsar och har fiskdamm eller om de får äta det direkt på kalaset. Det blir inte någon stor kostnad, är inte speciellt jobbigt (5 -åringar kan roa sig med ballonger i lång stund och det är inte alls säkert att du behöver sätta igång några lekar överhuvudtaget) och du får ett glatt barn.
  • Maria 79

Men vafan! Låt han ha sitt kalas! När min son fyllde 5 år så var min dotter 2 veckor gammal! Och det kom ca 15 barn som röjde satan. Men vaddå, det var 2 timmar, sen var det klart! Och sonen var superglad. Det behöver inte kosta skjortan att ha barnkalas, tänk efter, finns det nåt annat du kan låta bli att handla och lägga den femhundringen på sonens kalas?

• Lindsey Egot the only one

Där vi bor brukar alla föräldrar stanna kvar med sina barn på barnkalasen. Sjukt jobbigt då det förväntas att man ska bjuda föräldrarna på fika också. Har varit på sådana tillställningar där de vill att man ska stanna kvar fast barnen är mellan 5-7 år. Så mina barn har inte haft kalas förrän de börjat ettan just därför att det inte är föräldrarna som ska gå på kalaset utan det är ett barnkalas.

• 20140522

Hur mycket kostar en tårta?
    30-40kr om man bakar?
    Sen säg 40kr på kakor och saft = typ 80 kr.

80 kr lär du väl ha till övers?

• beccagranen

Gör det enkeltför dig ts. Har ni en lekplats, innergård dyl i närheten så planerar du kalaset dit. Köp en billig saft att bjuda på, en hemmagjord tårta för ca 30kr alt en bigpacglass du välter ut och låter sonen gå loss på med granering med hjälp av strössel och sås, och ställerfram resten som ungarna kan pynta sin bit med. Kolla hemma vad du har och försök använda det. Skit i gidispåsar alt, att du köper någon billig blandpåse eller klubbor, sonen fick en klubba fäst i en balong med snöre som avsked på kalas, det var superkul att ka klubba i mun med ballong i andra änden. Det är dessutom allt mer vanligt att folk slopar godis, pga nyttighet. Så du kan ordna ett kalas gratis med det du har hemma eller under hundringen.

• Fanny b

När det gäller orsaker till varför vissa får många kompisar som ts vän så är min egen erfarenhet att om man är för snäll, osäker, har låg självkänsla så är det så att många personer utnyttjar detta.  Min erfarenhet är att om man, om endast på ytan låter mer säker bestämd och sätter gränser så får man en av 2 resultat; De personer som tidigare betedde sig på detta sätt emot en slutar upp med sitt beteende, och relationen förbättras, eller så accepterar inte personen ifråga detta, det kanske inte märks på en gång, personen kan verka respektera en mig men så gör denne något diskret för att försöka trycka ned en.

• Fanny b
    Fanny b skrev 2014-06-13 21:56:44 följande:
    När det gäller orsaker till varför vissa får många kompisar som ts vän så är min egen erfarenhet att om man är för snäll, osäker, har låg självkänsla så är det så att många personer utnyttjar detta.  Min erfarenhet är att om man, om endast på ytan låter mer säker bestämd och sätter gränser så får man en av 2 resultat; De personer som tidigare betedde sig på detta sätt emot en slutar upp med sitt beteende, och relationen förbättras, eller så accepterar inte personen ifråga detta, det kanske inte märks på en gång, personen kan verka respektera en mig men så gör denne något diskret för att försöka trycka ned en.
    Jag råkade posta i fel tråd,
  • Marlean

TS Barn är bara barn en gång och ALLA vill känna sig speciella på sin födelsedag. Kalas behöver inte vara dyrt. Bjud hem hans kompisar nu och bjud på glass som de sagt ovan.

• Mina barn är Görel å Malte

Tips!

Ordna knytis. Alla tar med sig sin andel mat, fika och pynt! Nu kan han ha ett billigt kalas!

Svar på tråden hur sjutton talar man om för en 5 åring att han inte kan ha kalas?