• Afla

Tips för toalett- och pottvägrande treåring

Hej

Jag har en dotter som blir tre i sommar och hon är väldigt envis av sig gällande allt. Och hon har helt enkelt bestämt sig för att hon inte ska använda potta/toalett, att hon vill ha blöja. Det känns mest som om problemet helt enkelt är att hon har bestämt sig för det och vägrar ändra sig pga hennes envishet. Vad kan man göra? Har ni några tips?

(Har även en son som vi fick blöjfri vid två års ålder utan bekymmer)

• Svar på tråden Tips för toalett- och pottvägrande treåring
  • pigglet

En dag tar blöjorna slut.
    *Ladda med massor av trosor
    *låt tvättmaskinen gå varm några dagar
    *håll er ute hela dagarna (slipper man torka pölar inne stup i kvarten - låt pottan stå ute så är det enkelt för henne    att pröva när hon är redo)
    * bädda med plast och flera lager i sängen 
    *vänta ut att hon tröttnar på att gå i kalla, blöta byxor.

• Afla

Hmm, alltså sluta med blöja både dag och natt samtidigt. Skulle kanske kunna funka, har vi inga blöjor kan vi ju inte ta på henne några, då kanske hon godkänner trosor... Och snart är det semester, då kan man ägna sig mkt åt det. Tack för tipset!

• pigglet

Ja, det är ju perfekt att potträna under sommaren. Inget kiss i overaller och fodrade vinterskor osv. Man kan vara ute hela dagarna och det gör inget om det kissas på gräsmattan 20 gånger/dag.

Vi har tagit med pottan vart än vi gått i början. Till lekparken, stranden... då är den alltid redo och man slipper springa runt i panik och leta toaletter eller lära barnet kissa ute när allt ändå är så nytt.

• Stello

Vår treåring var också otroligt envis och vägrade att ens sätta ner rumpan på pottan... Vi köpte "pottboken" där det följer med klistermärken som man får när man suttit på toan. En när man kissat och två när man bajsat. Hon nappade inte helt först men jag spann vidare på iden och köpte andra, roligare, klistermärken och gjorde en teckning där det stod "pottstjärnan (namn)" med glitterpennor osv Då hakade hon på och det blev ett jäkla spring med pottan tillslut:) Det svåra var att få henne över tjurighetsgränsen första gången och få henne till att sitta för att få ett klistermärke att sätta på teckningen... Lycka till!

• Natulcien

Det beror väl lite på vad hon är för person..?

Vår son var också ganska sen med att släppa blöjan, drygt 3, och lika bestämd som din dotter. Han vägrade att ens gå i närheten av en potta eller toalett, vägrade kalsonger etc.
    Men han behöver tid på sig när det gäller nya saker och förändringar. Han måste förberedas. Så att låta blöjorna "ta slut" helt plötsligt hade inte fungerat med honom. Då hade han sannolikt fått panik.

Så jag gjorde så att jag gjorde en kalender för två veckor framåt, med en ruta för varje dag. Och på den fjortonde dagen ritade jag en kalsong, och sa att "Nu kryssar vi dag för dag, och när vi kommer fram till den dagen så slutar du med blöja." Det gick han genast med på. Troligen för att det låg en bit fram i tiden och kanske kändes lite spännande med kalendern och kryssandet.
    När vi kom fram till kalsongdagen trodde jag nästan att han skulle ångra sig och vägra igen, men han var tvärtom helt med på noterna och sen den dagen är blöjan borta (dagtid). Och dessutom gick det över förväntan. Några olyckor de första två dagarna bara, sen fattade han grejen, och sen dess sköter han det galant.

Eftersom han var så otroligt negativ och envis innan så blev jag faktiskt förvånad över hur lätt det gick när jag väl hittade rätt sätt att göra det på.

• Afla
    Stello skrev 2014-05-28 21:08:50 följande:

Vår treåring var också otroligt envis och vägrade att ens sätta ner rumpan på pottan... Vi köpte "pottboken" där det följer med klistermärken som man får när man suttit på toan. En när man kissat och två när man bajsat. Hon nappade inte helt först men jag spann vidare på iden och köpte andra, roligare, klistermärken och gjorde en teckning där det stod "pottstjärnan (namn)" med glitterpennor osv Då hakade hon på och det blev ett jäkla spring med pottan tillslut:) Det svåra var att få henne över tjurighetsgränsen första gången och få henne till att sitta för att få ett klistermärke att sätta på teckningen... Lycka till!

Vi har faktiskt försökt med det. Hon fick välja klisteemärken själv i affären och sedan sätta upp på ett papper på toaletten. Detta var i höstas och då kissade hon ett fåtal gånger på pottan men sedan totalvägrade hon igen. Och har läst att det inte är bra att pressa så vi lät det vara ett tag, men nu har ett tag blivit väldigt länge. Hon vägrar. Kan inte heller komma på varför hon slutade vilja sitta på pottan, tror inte att det hände nåt speciellt.
  • Afla
    Natulcien skrev 2014-05-28 21:17:28 följande:

Det beror väl lite på vad hon är för person..?

Vår son var också ganska sen med att släppa blöjan, drygt 3, och lika bestämd som din dotter. Han vägrade att ens gå i närheten av en potta eller toalett, vägrade kalsonger etc.
    Men han behöver tid på sig när det gäller nya saker och förändringar. Han måste förberedas. Så att låta blöjorna "ta slut" helt plötsligt hade inte fungerat med honom. Då hade han sannolikt fått panik.

Så jag gjorde så att jag gjorde en kalender för två veckor framåt, med en ruta för varje dag. Och på den fjortonde dagen ritade jag en kalsong, och sa att "Nu kryssar vi dag för dag, och när vi kommer fram till den dagen så slutar du med blöja." Det gick han genast med på. Troligen för att det låg en bit fram i tiden och kanske kändes lite spännande med kalendern och kryssandet.
    När vi kom fram till kalsongdagen trodde jag nästan att han skulle ångra sig och vägra igen, men han var tvärtom helt med på noterna och sen den dagen är blöjan borta (dagtid). Och dessutom gick det över förväntan. Några olyckor de första två dagarna bara, sen fattade han grejen, och sen dess sköter han det galant.

Eftersom han var så otroligt negativ och envis innan så blev jag faktiskt förvånad över hur lätt det gick när jag väl hittade rätt sätt att göra det på.

Ja hon är ju väldigt envis så har svårt att se att detta skulle funka. Men hon kanske förvånar liksom din son gjorde... Ska prata lite med mannen om denna idén. Vilket som kan tänkas vara bäst, denna eller sluta helt tvärt. Oavsett vilken så kan man ju fortsätta med klistermärken iaf. Men största problemet just nu känns som att få henne att bara sitta på toan, tror ju att hon är redo annars egentligen.
  • pigglet

Att blöjorna tar slut betyder ju inte att det sker helt plötsligt. Man får ju tala med barnet om att när det här paketet är slut så kommer vi inte köpa fler, nedräkningen sköter sig själv genom att det blir kvar allt färre blöjor i paketet.

Själva det där med att sitta på toan/pottan tror jag löser sig självt. Våra barn har fått kissa på sig, utan tjat om att måsta sitta på pottan. Ganska snabbt har de insett att det verkligen inte är trevligt och börjat säga till när de behöver kissa. Sedan VAR de kissar behöver man kanske inte göra en så stor sak av. Ett av barnen vägrade pottan, hon gick in och kissade i duschen i stället. Funkade bra - hon lärde sig hålla, känna när hon behövde kissa, att "släppa på"... sedan var det rätt enkelt att skippa duschen och gå på pottan istället.

• En blå giraff
    pigglet skrev 2014-05-28 22:21:52 följande:
    Att blöjorna tar slut betyder ju inte att det sker helt plötsligt. Man får ju tala med barnet om att när det här paketet är slut så kommer vi inte köpa fler, nedräkningen sköter sig själv genom att det blir kvar allt färre blöjor i paketet.

Själva det där med att sitta på toan/pottan tror jag löser sig självt. Våra barn har fått kissa på sig, utan tjat om att måsta sitta på pottan. Ganska snabbt har de insett att det verkligen inte är trevligt och börjat säga till när de behöver kissa. Sedan VAR de kissar behöver man kanske inte göra en så stor sak av. Ett av barnen vägrade pottan, hon gick in och kissade i duschen i stället. Funkade bra - hon lärde sig hålla, känna när hon behövde kissa, att "släppa på"... sedan var det rätt enkelt att skippa duschen och gå på pottan istället.
    Så har vi gjort också, att låta barnet få kissa på sig och känna att det är otrevligt. Man får ju vara beredd på mycket tvätt bara men det gör ingenting om man har egen tvättmaskin. Vi håller på nu med sonen som fyller 3 i juli att få honom blöjfri på dagen. Har bara sagt åt honom att så stora killar som han inte behöver ha blöja på dagarna. Han har ju en storebror också så han ser ju att han har kalsonger och inte blöja, det  blir naturligt.
  • Paincake

Vi mutade sonen hejvilt när det kom till potträning. Han var precis som din dotter, vägrade allt vad hette underkläder och potta.

Men så sålde affären ut pepparkaksburkar för en kr st (det här var väl runt påsk) och då sa jag till honom att om det kommer kiss i pottan, då får du en bit pepparkaka. Och vips, så kissade han på pottan. Sen sa jag till honom att om det kommer bajs i pottan, ja då får du en glass. 

Då tog det en vecka, sen var han torr.

Svar på tråden Tips för toalett- och pottvägrande treåring