• kma

Hjälp, är jag hemsk som lämnar kattungen så många timmar!

Hej! Jag och min sambo får hem en katt snart. Jag har dock lite problem med vilken dag jag ska hämta den. Den bor just nu nästan 30 mil bort. Jag funderar på att ta hem den nu på fredag för då hinner jag vara hemma med den under hela helgen. Jag har varit arbetslös ett tag men har äntligen hittat ett jobb. Jobbet ligger som tur är bara 5-10 min bort med bil från min bostad. Jag ska jobba 65 % och senare i sommar blir det lite mer. På måndag kommer jag jobba 7 timmar och eftersom jag bor så nära så är det exakt 7 timmar jag är borta också. Min fråga då är om jag är hemsk som låter kattungen vara hemma själv då? Jag har ju ändå varit med den hela helgen. Sen jobbar jag 7 timmar igen på tisdag eftermiddag. På måndag ska jag även iväg 3 timmar på kvällen så totalt 10 timmar på måndag blir katten själv MEN jag är ju hemma 4 timmar innan jag ska iväg på kvällen :) haha hoppas någon förstod min text och att den inte blev så rörig. Vad ska jag göra? Jag måste ju jobba och hämta katten lär jag ju göra nån gång ändå. Bara den har tillgång till lådan, mat och vatten borde det väl inte vara någon fara för den? Leksaker kommer den också att ha :)

• Svar på tråden Hjälp, är jag hemsk som lämnar kattungen så många timmar!
  • nemo1
    McStride skrev 2014-05-28 20:01:46 följande:
    Det får folk gärna göra. Är en bondkatt som varken är försäkrad eller id-märkt, är ute dygnet runt. Maten består av möss och torrfoder. Det trivs hon med!
    Va fan har du katt för då du aldrig verkar bry dig om den eftersom den är ute dygnet runt. Och ytterligare en oansvarig kattägare som skiter i försäkring, får katten ligga och självdö om den blir sjuk eller skadad då? För du lär ju knappast betala flera tusen hos veterinär.
  • McStride

Hon går här på gården och håller rent från möss. Finns ladugårdar med hö att sova i, men oftast ligger hon vid hästarna. Hon får inte ligga och självdö om hon blir dålig, har vapen och jägarexamen så har full rätt att skjuta henne i så fall.

• Drottningen70
    McStride skrev 2014-05-28 21:04:42 följande:
    Hon går här på gården och håller rent från möss. Finns ladugårdar med hö att sova i, men oftast ligger hon vid hästarna. Hon får inte ligga och självdö om hon blir dålig, har vapen och jägarexamen så har full rätt att skjuta henne i så fall.

Här TS är ett utmärkt exempel på typen av kattägare som tycker det är ok att lämna en ny kattunge ensam i många timmar. Nu får du bestämma om du vill vara en av dem eller en av oss andra.
  • Monchichier
    Drottningen70 skrev 2014-05-28 21:29:21 följande:

Här TS är ett utmärkt exempel på typen av kattägare som tycker det är ok att lämna en ny kattunge ensam i många timmar. Nu får du bestämma om du vill vara en av dem eller en av oss andra.
    Oss andra?:

• Ellindra

Så många människor som inte borde skaffa djur. Om ni inte ens klarar av första veckan, hur ska det gå sen? Kan ni inte vänta lite med att hämta hem den tills ni har lite mer tid? Och om ni fortsättningsvis också kommer vara borta hela dagarna, kan ni inte skaffa två?

• kma

Men va fan rent ut sagt. Snacka om curlingföräldrar i denna tråd som är så överbeskyddande att det blir roligt. Jag frågade bara om dom här första dagarna. Inte hur det ska bli hela kattens liv!! Och jag har inte skrivit att jag ska döda katten som vissa av er verkar tro. Jag ska bara iväg och jobba. Det som mcstride skrev var väldigt bra och tänkvärt tycker jag. Katter har klarat sig bra i alla år och det ska inte vara annorlunda nu 2014 direkt. Eller jo möjligtvis att en del är lite väl curling av sig. Jag säger som Mcstride, ska man behöva ta semester flera veckor för att en katt ska komma hem? När jag växte upp jobbade mina föräldrar precis som vanligt även fast vår katt kom hem till oss och den katten mådde superbra i 18 år.

• Drottningen70
    Monchichier skrev 2014-05-28 21:36:44 följande:
    Oss andra?:

Jag har ingen katt längre. Skulle gärna ha, men då jag jobbar heltid och bor i stan har jag ingen möjlighet att ge en katt ett lyckligt liv. Som den mogna och ansvarsfulla människa med respekt för djur som jag är avstår jag då helt enkelt från att skaffa katt. Hur roligt det än vore att skaffa en katt eller två.
  • Drottningen70
    kma skrev 2014-05-28 21:50:23 följande:
    Men va fan rent ut sagt. Snacka om curlingföräldrar i denna tråd som är så överbeskyddande att det blir roligt. Jag frågade bara om dom här första dagarna. Inte hur det ska bli hela kattens liv!! Och jag har inte skrivit att jag ska döda katten som vissa av er verkar tro. Jag ska bara iväg och jobba. Det som mcstride skrev var väldigt bra och tänkvärt tycker jag. Katter har klarat sig bra i alla år och det ska inte vara annorlunda nu 2014 direkt. Eller jo möjligtvis att en del är lite väl curling av sig. Jag säger som Mcstride, ska man behöva ta semester flera veckor för att en katt ska komma hem? När jag växte upp jobbade mina föräldrar precis som vanligt även fast vår katt kom hem till oss och den katten mådde superbra i 18 år.

Oj vilken inställning... Jamendåså, gör som du vill. Kattens välmående verkar ju inte särskilt viktig för dig så jag begriper inte att du ens frågade. Funkar det inte kan du ju göra som din vän här i tråden som du tycker är så klok och helt enkelt blåsa skallen av katten.
  • Majsan70
    Monchichier skrev 2014-05-28 18:21:07 följande:
    Nej det brukar man inte. Två veckor är alldeles för hönsmammigt med tid.
    Tycker att du ska lägga ner din tråkiga attityd.
    Jag  är uppfödare av katter och lämnar aldrig ifrån mig en kattunge om de inte kan vara hemma mestadelen av tiden med den MINST de första två veckorna. 
    Det är mycket riktigt en bebis man får hem och jag anser att de bör få mjukstarta sina nya liv på ett vettigt sätt för att kunna utvecklas och känna sig trygga på ett normalt sätt.

MÅNGA är de kattspekulanter som vi nekat köpa att av oss för att de inte uppfyller de här kraven. 
  • Majsan70
    McStride skrev 2014-05-28 19:10:54 följande:
    Ta ledigt några veckor för att skaffa katt? Skärpning, dom har ju uppenbarligen klarat sig rätt bra innan vi människor tog hand om dom. Ingen serverad mat, ingen säng att sova i, ingen som höll på att klappa dom stup i kvarten. Dessa katter överlevde ju så tror inte det är någon fara att katten är hemma själv med mat och vatten serverat.
    Katterna av i dag är domesticerade och det går inte att göra en jämförelse med ett vilt djur i de här fallen. Förhoppningsvis köper man en katt för att den skall bli en älskad familjemedlem och då bör man göra allt man kan för att få den att känna trygghet och för att kunna bli en social o trevlig individ.

Vildkatter i dag lever inga lätta liv tyvärr!
  • Majsan70
    Fråga inte om du inte vill ha svar kan jag känna!

Det du sår nu skördar du senare. Katter är inte som hundar som behöver helt annan typ av passning, men en kattunge är just en bebis och behöver en annan typ av passning de första veckorna. Inte så att man skall sitta o vakta 24/7, men det är inte bra att vara hemifrån alltför mycket. 
  • nemo1

Som vanligt startar folk trådar för att få svar, och när svaren inte passar så blir ts irriterad.

• kma

Såklart att svaren inte passar när det inte ens var den frågan jag ställde. Jag frågade om jag är hemsk som lämnar min kattunge hemma i 7 timmar. Jag frågade inte om hela kattens framtida liv. Och jag frågade inte om jag är en oansvarig djurägare. Men jag fick ett bra svar av mcstride att katter har klarat sig själva i alla tider och så även på måndag.

• nemo1
    kma skrev 2014-05-30 09:47:18 följande:
    Såklart att svaren inte passar när det inte ens var den frågan jag ställde. Jag frågade om jag är hemsk som lämnar min kattunge hemma i 7 timmar. Jag frågade inte om hela kattens framtida liv. Och jag frågade inte om jag är en oansvarig djurägare. Men jag fick ett bra svar av mcstride att katter har klarat sig själva i alla tider och så även på måndag.
    Det gäller att välja de svar man vill ha.
    Som svar på din fråga: ja du är hemsk som lämnar en ensam kattunge i sju timmar!
  • kma

Och förresten har jag precis läst vad lagen säger. Kattungar/katter ska ha tillsyn två ggr per dygn. Alltså kan man lämna man lämna katten ensam längre än mina 7 timmar.

• Alexiandra

Frilevande kattungar har sällskap. Där är en viktig skillnad.

Jag skulle kunnat lämna en kattunge och en annan katt som kattungen har band till under den period du skriver - men jag skulle inte lämna en nyss hämtad kattunge så länge. Det är en stor omställning för dem.

Min senaste kattunge är en kavat typ, och det fanns en katt här. Ändå fick jag lägga ett gosedjur i sovkorgen som han låg klistrad mot i avsaknad av kullkompisarna första veckan.

Så, försök hitta en bättre hämtningsdag eller om någon kan vara hemma hos er och vara med katten när du är borta i början. Eller ta två kattungar ur samma kull.

• Alexiandra
    kma skrev 2014-05-30 09:50:28 följande:
    Och förresten har jag precis läst vad lagen säger. Kattungar/katter ska ha tillsyn två ggr per dygn. Alltså kan man lämna man lämna katten ensam längre än mina 7 timmar.

Varför i hela friden frågar du om du bestämt dig?

Vem du än frågar som kan katt kommer svara att det är klart olämpligt och inte bra att lämna kattungen som tänkt.

Lagen sätter upp den absoluta minimigränsen för vad som är acceptabelt, det är långt från idealet. Dessutom har du FEL i ditt påstående, vuxna katter ska som absolut minimum ha tillsyn två ggr per dag. Unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare.

Gör endera som du vill, men stå då för att du sätter dina behov före kattens bästa. Eller så ändrar du planen till en som blir mer funktionell för alla inblandade, inkl katten.

• nemo1
    kma skrev 2014-05-30 09:50:28 följande:
    Katter Ja. Men inte en nyss hämtad liten kattbebis som dessutom är helt ensam!

Jag fattar inte varför du startat en tråd när du ändå redan innan hade bestämt dig för att hämta den och låta den sitta ensam???
Svar på tråden Hjälp, är jag hemsk som lämnar kattungen så många timmar!