• Minime01

Smakportioner, blanda ut med modersmjölkersättning?

Jag har börjat ge min 5 månaders gamla bebis smakportioner. Den första (och enda) hittills har varit banan, gav honom det i 4 dagar knappt en tesked om dagen. Tror inte han tyckte det var så gott då han spottade ut mer än vad han fick i sig.
    Tänkte idag börja med antingen ärtpuré eller morotspuré, fick ett tips av en bekant att man kan blanda i lite modersmjölksersättning (jag ammar inte) för att han ska känna igen smaken lite..men hur mycket ska man blanda i? så det blir ungefär 50/50 eller ska det vara mer morot än ersättning?
    Ska man ha en liten klick smör i fast det finns modersmjölksersättning i eller kan det skära sig då?
    Eller hur har ni andra gjort?

Tack för svar..

• Svar på tråden Smakportioner, blanda ut med modersmjölkersättning?
  • Ellie

När jag började ge smakportioner hade jag först nästan mer mjölk än mat, så det blev som en soppa, någon veckas tid och sedan minskade jag mjölken. Jag blandade inte i smör, olja eller annat redan då. Du får testa och se om det skär sig. Kanske inte så bra att all mat smakar smör dock. Tanken är ju att de skall vänja sig vid nya smaker och konsistenser, och de behöver inte extra fett redan, när de mest äter mjölk. Prova dig fram med mängd ersättning och se vad som verkar uppskattas.
    Han kommer spotta ut mer än han får i sig ett tag, även om det smakar gott. De har inte så välutvecklad motorik i munnen än, så det är svårt att skicka maten åt rätt håll.
    Lycka till!

• kaffetunnan

Vänta lite med ärtor. Det är gasbildande och onödigt att utsätta barnet för detta just nu när hen börjar äta. Morot låter mkt bättre. När jag började med smakisar så var det väldigt flytande, märkte att det var lättare att få i sig då.

• The Fugly

Jag blandade med ersättning när jag gjorde smakisar själv. Var det burkpuré så fick hon det outblandat då hon hade svårare att få i sig om det var för flytande.

Svar på tråden Smakportioner, blanda ut med modersmjölkersättning?