• Sjundehimlenfinns

Skäl för kejsnarsnitt? Sjukt rädd.

Jag är i tidigt skede i graviditeten men sedan dag 1 är jag fruktansvärt rädd för förlossningen...redan nu! Hur blir det då när det närmar sig?

Jag har BESTÄMT att jag ska kräva kejsnarsnitt. När jag ens tänker på vanlig förlossning skakar jag och får svimningskänsla (väldigt rädd för allt vad sjukhus, läkare och nålar heter).

Jag VET att man får prata med psykolog, gå på auroramott osv men det spelar ingen roll vad någon tutar i mig med fördelar hit eller dit, jag är 100% bestämd. Är väldigt påläst om båda metoderna. Kommer jag att få som jag vill eller kommer jag få kämpa till det sista? Någon med erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Skäl för kejsnarsnitt? Sjukt rädd.
  • Långbenopluto

Jag hoppas man inte får det så lättvindigt..... du kommer förhoppningsvis genom gå en mängd samtal innan du ev får igenom det.

• elle9

Man får en nål i varje armveck när man gör snitt och det är definitivt en läkare med. Så det är två saker som du räknar upp som totalfel. Sjukhuset är nog svårt att välja bort. Du har gott om tid på dig att ordentligt gå igenom det här. Själv var jag rädd för barnmorskorna... Vågade inte lita på dem och att jag skulle få den bedövningen jag ville ha.

• Sjundehimlenfinns

Självklart förstår jag att jag kommer vistas på ett sjukhus och få nålar. Men i jämförelse med en förlossning känns det tusen gånger bättre! Tycker verkligen att man borde få välja själv. Ingen annan vet ju hur jag känner. Har även hört att man kan få narkos under snittet

• Harvester

Narkos ska du nog undvika, man söver ju bebis då också och fet R ju inte så nyttigt.. Narkos brukar bara ges vid urskulda snitt när man inte hinner ge bedövning..

• catgirl
    Sjundehimlenfinns skrev 2014-05-26 18:16:41 följande:
    Jag är i tidigt skede i graviditeten men sedan dag 1 är jag fruktansvärt rädd för förlossningen...redan nu! Hur blir det då när det närmar sig?

Jag har BESTÄMT att jag ska kräva kejsnarsnitt. När jag ens tänker på vanlig förlossning skakar jag och får svimningskänsla (väldigt rädd för allt vad sjukhus, läkare och nålar heter).

Jag VET att man får prata med psykolog, gå på auroramott osv men det spelar ingen roll vad någon tutar i mig med fördelar hit eller dit, jag är 100% bestämd. Är väldigt påläst om båda metoderna. Kommer jag att få som jag vill eller kommer jag få kämpa till det sista? Någon med erfarenhet av detta?
    Det är inte så lätt att få igenom kejsarsnitt utan allt sker i olika steg det vill säga samtal med läkare,barnmorska osv

• JA77
    Sjundehimlenfinns skrev 2014-05-26 18:37:33 följande:
    Självklart förstår jag att jag kommer vistas på ett sjukhus och få nålar. Men i jämförelse med en förlossning känns det tusen gånger bättre! Tycker verkligen att man borde få välja själv. Ingen annan vet ju hur jag känner. Har även hört att man kan få narkos under snittet
    Narkos ges endast i undantagsfall, och då med nålar innan. Så tyvärr, en helt obehagsfri förlossning finns inte. 
  • Fia Maria

Jag var som du.... Skakade av gråt redan vid inskrivningen på mödravården.
    Gick sedan endast på ett par kontroller.. Började grina bara jag närmade mig mödravården.
    Jag blev "beordrad" kejsarsnitt av en läkare tills slut. Men jag var lika rädd ändå... Hade dödsångest under hela kejsarsnittet.

Jag gick på Aurora men fick kejsarsnitt. Tror att det är olika för landstingen hur de resonerar. Jag tillhörde då Stockholms landsting.

Var inte för tuff och bestämd, det tror jag inte lönar sig. Var öppen och lyssna på Aurora och därefter visa dina oroliga känslor om de finns kvar.
    Kejsarsnitt är inte det bästa, varken för dig eller barnet. Men är rädslan för stark så tror jag nog att du kan få ditt kejsarsnitt.
    Lycka till!

• Sjundehimlenfinns
    Fia Maria skrev 2014-05-27 00:33:44 följande:
    Jag var som du.... Skakade av gråt redan vid inskrivningen på mödravården.
    Gick sedan endast på ett par kontroller.. Började grina bara jag närmade mig mödravården.
    Jag blev "beordrad" kejsarsnitt av en läkare tills slut. Men jag var lika rädd ändå... Hade dödsångest under hela kejsarsnittet.

Jag gick på Aurora men fick kejsarsnitt. Tror att det är olika för landstingen hur de resonerar. Jag tillhörde då Stockholms landsting.

Var inte för tuff och bestämd, det tror jag inte lönar sig. Var öppen och lyssna på Aurora och därefter visa dina oroliga känslor om de finns kvar.
    Kejsarsnitt är inte det bästa, varken för dig eller barnet. Men är rädslan för stark så tror jag nog att du kan få ditt kejsarsnitt.
    Lycka till!
    jag kommer inte vara hård och bestämd, snarare tvärtom (som du). jag skakar och får svimningskänslor/svimmar bara jag tänker, läser eller ser någon om förlossningar =( =( 
    Jag har inga höga förhoppningar MEN en sak är jag säker på: jag svimmar ofta vid bara tal om förlossning, och efter att jag svimmat vid varje MVC-samtal kommer nog ingen tvivla på min rädsla längre....
  • bf2014

Ts! Min förlossning blev riktigt bra! Hade snittkontrakt och kände mig så trygg i det. Förlossningen tog bara några timmar och var helt hanterbar. Jag var så inställd på ks från dag ett och kunde inte tänka mig att föda vaginalt en andra gång. Men nu så här i efterhand är jag glad över att jag faktiskt klarade av en förlossning och lättad över att det gick så bra som det gjorde. Hoppas att det blir snitt för dig om det är det du önskar, men om jag klarade av ytterligare en förlossning med hjälp som snittlöfte samt profylax (och en positiv inställning från min sida) så är jag säker på att vem som helst klarar det lycka till!

• Gudinnan
    Sjundehimlenfinns skrev 2014-05-26 18:16:41 följande:

Jag hoppas din räddsla försvinner och du får all hjälp du behöver för att få den fina vackra vaginala förlossningen.
    Men skippa alla skräck förlossningar.
    Kejsarsnitt kan vara den riskabla saken man änns kan tänka vilja göra.
    VISST kan det gå bra många fall men några fall kan det gå så pass illa att man till och med kan dö.
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Fröken K
    Gudinnan skrev 2014-06-17 22:39:37 följande:
    Jag hoppas din räddsla försvinner och du får all hjälp du behöver för att få den fina vackra vaginala förlossningen.
    Men skippa alla skräck förlossningar.
    Kejsarsnitt kan vara den riskabla saken man änns kan tänka vilja göra.
    VISST kan det gå bra många fall men några fall kan det gå så pass illa att man till och med kan dö.
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ? ?
    Det kan vara så att ALLA förslossningsscenarion innebär skräck.

Du kan likaväl dö under en vaginal förlossning som under ett kejsarsnitt. För visst kan det gå bra med VF i många fall men det kan gå så pass illa att man till och med dör.
Svar på tråden Skäl för kejsnarsnitt? Sjukt rädd.