• guchi

Hur bantar man en lat fet katt ?

Min lurviga bebis måste tappa några kilon, men jag vet inte hur jag kan kunna hjälpa henne med det. Hon leker ju inte. Istället har jag börjat ge henne mindre foder och det är inte alltid, men ibland som hon springer när jag kastar enstaka fras.

Hon är LAT. Obestämd

• Svar på tråden Hur bantar man en lat fet katt ?
  • nemo1
    guchi skrev 2014-05-26 21:24:27 följande:

Förstår inte vad du vill få sagt i din första mening.
    Tråden handlar inte om struvitkristaller utan om att min katt är överviktig.

Fast nu ville du veta hur du skulle få ner din katt i vikt och det får du inte med det fodret du ger. Jag menar att katten kanske äter ett foder den inte behöver. De flesta katter har normalt lite kristaller och vid en urinprovtagning som inte analyseras direkt så har det hunnit bildas en massa kristaller.

Om katten äter fodret i onödan så ger det enbart negativ effekt då katten blir tjock av ett sånt foder. Ge enbart blötmat så ska du se att katten tappar vikt. Den vätskan katten då får i sig ser till att spola rent i blåsan och minskar på så sätt risken för sten. Och självklart så ska man aktivera sina katter.
  • guchi
    nemo1 skrev 2014-05-26 22:08:16 följande:
    Fast nu ville du veta hur du skulle få ner din katt i vikt och det får du inte med det fodret du ger. Jag menar att katten kanske äter ett foder den inte behöver. De flesta katter har normalt lite kristaller och vid en urinprovtagning som inte analyseras direkt så har det hunnit bildas en massa kristaller.

Om katten äter fodret i onödan så ger det enbart negativ effekt då katten blir tjock av ett sånt foder. Ge enbart blötmat så ska du se att katten tappar vikt. Den vätskan katten då får i sig ser till att spola rent i blåsan och minskar på så sätt risken för sten. Och självklart så ska man aktivera sina katter.
    Det fodret hon får är nödvändigt eftersom kristallerna annars kan komma tillbaka, men hon får mindre av det numera. Jag vet, det är knepigt det säger veterinärerna också. Men hon är vaccinerad och har sele så jag får väl börja gå ut med henne åtminstone.
  • Nyfiken gul

Fortsätt att ge mindre portioner och se till att aktivera katten ordentligt.  Ge massa leksaker inomhus så det alltid finns något att göra , fäst papperstussar i snören och häng lite här och där i bostaden så hon själv kan komma underfund med att det ska lekas. 

Har hon inget att klättra på så fixa gärna något sånt, tex ett större klösträd eller en kul stege att kliva runt på eller liknande. 

och som för oss människor så tar det lite tid att minska i vikt så förvänta dig inga glädjesiffror bara för att hon hållit diet i några dagar eller nån vecka.  

och ha gärna en dialog med din veterinär för att få mer tips om vad du kan göra. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • guchi
    Nyfiken gul skrev 2014-05-27 07:27:25 följande:
    Fortsätt att ge mindre portioner och se till att aktivera katten ordentligt.  Ge massa leksaker inomhus så det alltid finns något att göra , fäst papperstussar i snören och häng lite här och där i bostaden så hon själv kan komma underfund med att det ska lekas. 

Har hon inget att klättra på så fixa gärna något sånt, tex ett större klösträd eller en kul stege att kliva runt på eller liknande. 

och som för oss människor så tar det lite tid att minska i vikt så förvänta dig inga glädjesiffror bara för att hon hållit diet i några dagar eller nån vecka.  

och ha gärna en dialog med din veterinär för att få mer tips om vad du kan göra. 

Hon leker inte med någonting och klättrar gör hon definitivt inte. Lat som bara den. Men vi får väl se om det hjälper med att dra ner på mängden foder och promenader utomhus.

• Nyfiken gul
    guchi skrev 2014-05-27 22:50:02 följande:

Hon leker inte med någonting och klättrar gör hon definitivt inte. Lat som bara den. Men vi får väl se om det hjälper med att dra ner på mängden foder och promenader utomhus.

lat eller inte - du som ägare har ansvar o se till att hon blir aktiverad.  Du får helt enkelt inte acceptera att hon ligger o slöar 20 timmar rätt av.  Vill du att hon tappar i vikt får du engagera dig . Även om ni är ute på promenad så räcker inte det. 

finns massor med bra leksaker att locka med och att lägga några korn av maten i en papprulle hon får leka med för att få upp är ett bra sätt att aktiveras och börja leka. 
  • guchi
    Nyfiken gul skrev 2014-05-28 07:11:18 följande:
    lat eller inte - du som ägare har ansvar o se till att hon blir aktiverad.  Du får helt enkelt inte acceptera att hon ligger o slöar 20 timmar rätt av.  Vill du att hon tappar i vikt får du engagera dig . Även om ni är ute på promenad så räcker inte det. 

finns massor med bra leksaker att locka med och att lägga några korn av maten i en papprulle hon får leka med för att få upp är ett bra sätt att aktiveras och börja leka. 

Vi får väl se vad jag kan hitta på.
    Det är lite svårare att få en katt att leka på kommando. Hundar är en annan sak.

• Yumi
    Stokke skrev 2014-05-26 06:55:22 följande:
    Har en lika dan här hemma.
    Jag lägger ut hennes torrfoder på folks ställen i huset, högt och lågt, fisk, fågel och mitt o mellan :)
    Sen får hon gå på jakt efter sin mat på dagarna.
    Jättebra tips! Vi "gömmer" mat för våran lilla kille också, inte för att han är fet, men för att det är en del av aktiveringen han behöver.

Jag stänger in mig i t.ex vardagsrummet och lägger ett spår av mat, från golv till tak, och sen släpps han in och börjar ivrigt att leta. När han lärt sig var matgömmorna är så placerar jag ut maten på andra ställen. Han har även en Cat it Senses Foderlabyrint för att få jobba lite mer för maten.

När det gäller aktivering av katten så finns det en mängd olika sätt att få pälsbollen att röra på fläsket, det gäller bara att hitta vad din katt finner intressant och roligt. Da Bird är väldigt populär och vad jag har förstått det som så kan den få även dom lataste katterna att röra på sig. Variera gärna leksakerna du använder dig av, så att dom inte hinner bli tråkiga i kattens ögon.

Och har du ingen vattenfontän så investera gärna i en då katterna dricker mer.
    Legitimerad tråddödare.
  • Lavskrikan
    guchi skrev 2014-05-27 07:16:24 följande:
    Det fodret hon får är nödvändigt eftersom kristallerna annars kan komma tillbaka, men hon får mindre av det numera. Jag vet, det är knepigt det säger veterinärerna också. Men hon är vaccinerad och har sele så jag får väl börja gå ut med henne åtminstone.

Min kisse har också blivit fet av det fodret. Ett jävla dilemma för har man haft problemet med kristaller en gång vill man aldrig mer se det. Fruktansvärt vilken plåga för katten. Jag blandar och titrerar långsamt ned mängden urinfoder medan jag ökar på dietfoder.

Tyvärr är denna värld alltid full av folk som vet precis vad som är bäst för just dig, självutnämnda veterinärer i en vetenskap som inte är exakt utan varierar med individer. Det gäller väl att testa olika möjligheter och se vilket som hjälper.
  • nemo1
    Lavskrikan skrev 2014-05-28 17:50:41 följande:

Min kisse har också blivit fet av det fodret. Ett jävla dilemma för har man haft problemet med kristaller en gång vill man aldrig mer se det. Fruktansvärt vilken plåga för katten. Jag blandar och titrerar långsamt ned mängden urinfoder medan jag ökar på dietfoder.
    Tyvärr är denna värld alltid full av folk som vet precis vad som är bäst för just dig, självutnämnda veterinärer i en vetenskap som inte är exakt utan varierar med individer. Det gäller väl att testa olika möjligheter och se vilket som hjälper.
    Vad ger du för dietfoder?
  • guchi
    Lavskrikan skrev 2014-05-28 17:50:41 följande:

Fodret hon får är just mot kristallerna (mycket plågsamt för katten minsann) fast i dietvariant. Nu får hon 1/4-1/3 mindre och det märks, hon är efter mig hela tiden, kurrar, stryker på benen och spinner. Men icke sa nicke, hon får vara hur hungrig hon vill fram tills natten. Hennes magsäck kommer att krympa.

Det enda hon leker med är cat nip leksaker. Det var ett tag sen hon hade det, hon dräglar så förbaskat och bits.

• nemo1
    guchi skrev 2014-05-28 19:07:04 följande:

Fodret hon får är just mot kristallerna (mycket plågsamt för katten minsann) fast i dietvariant. Nu får hon 1/4-1/3 mindre och det märks, hon är efter mig hela tiden, kurrar, stryker på benen och spinner. Men icke sa nicke, hon får vara hur hungrig hon vill fram tills natten. Hennes magsäck kommer att krympa.

Det enda hon leker med är cat nip leksaker. Det var ett tag sen hon hade det, hon dräglar så förbaskat och bits.

Jag frågade "lavskrikan" vad hon gav för dietfoder. Vad din katt får vet jag ju redan.

Jag hävdar fortfarande att du aldrig kan få ner katten i vikt med det foder du ger. Det kommer att sluta med fettlever istället när du ger katten så lite foder att den går och skriker efter mat.
    Det som gäller vid urinvägsbesvär är vatten vatten vatten, tom Agria har gått ut på sin hemsida och informerar om att ge sina katter blötmat istället för torrfoder. Ge katten endast blötmat, fri tillgång så ska du se att du får en frisk slank katt.
  • guchi
    nemo1 skrev 2014-05-28 19:48:05 följande:
    Jag frågade "lavskrikan" vad hon gav för dietfoder. Vad din katt får vet jag ju redan.

Jag hävdar fortfarande att du aldrig kan få ner katten i vikt med det foder du ger. Det kommer att sluta med fettlever istället när du ger katten så lite foder att den går och skriker efter mat.
    Det som gäller vid urinvägsbesvär är vatten vatten vatten, tom Agria har gått ut på sin hemsida och informerar om att ge sina katter blötmat istället för torrfoder. Ge katten endast blötmat, fri tillgång så ska du se att du får en frisk slank katt.

Jag svarade på vad lavskrikan citerat.

1/4 mindre foder är inte svält så fettlever lär hon inte få. Hon både äter och dricker ordentligt. Fodret hon får kan jag inte upphöra att ge henne eftersom kristallerna kommer tillbaka om jag gör det. Det var bla, det lavskrikan och jag skrev om.

• nemo1
    guchi skrev 2014-05-28 20:36:09 följande:

Jag svarade på vad lavskrikan citerat.

1/4 mindre foder är inte svält så fettlever lär hon inte få. Hon både äter och dricker ordentligt. Fodret hon får kan jag inte upphöra att ge henne eftersom kristallerna kommer tillbaka om jag gör det. Det var bla, det lavskrikan och jag skrev om.

Kristaller bildas då ph värdet ändras vilket det gör av tex spannmål, vilket fodret du ger har massor av. Leta på nätet eftersom du inte tror jag har fog för vad jag skriver. Din katt dricker säkerligen inte så mycket som den behöver, dvs 1/2 dl/kg kroppsvikt och dag, minst. Blötmat enbart och du slipper det dyra veterinärfodret.
  • guchi
    nemo1 skrev 2014-05-28 20:51:06 följande:
    Kristaller bildas då ph värdet ändras vilket det gör av tex spannmål, vilket fodret du ger har massor av. Leta på nätet eftersom du inte tror jag har fog för vad jag skriver. Din katt dricker säkerligen inte så mycket som den behöver, dvs 1/2 dl/kg kroppsvikt och dag, minst. Blötmat enbart och du slipper det dyra veterinärfodret.
    Har du förslag på blöt dietmat som är gjort för att hålla kristallerna borta ?

• Nyfiken gul
    guchi skrev 2014-05-28 16:20:17 följande:

Vi får väl se vad jag kan hitta på.
    Det är lite svårare att få en katt att leka på kommando. Hundar är en annan sak.

jag har också katt och det gäller att man är lite smartare och alertare än katten och uppfinningsrik. 

det går att få fart på det mest slöaste katt , det gäller bara att ägaren inte får tycka att det är hopplöst. 
  • Lavskrikan
    guchi skrev 2014-05-28 19:07:04 följande:
    Fodret hon får är just mot kristallerna (mycket plågsamt för katten minsann) fast i dietvariant. Nu får hon 1/4-1/3 mindre och det märks, hon är efter mig hela tiden, kurrar, stryker på benen och spinner. Men icke sa nicke, hon får vara hur hungrig hon vill fram tills natten. Hennes magsäck kommer att krympa.Det enda hon leker med är cat nip leksaker. Det var ett tag sen hon hade det, hon dräglar så förbaskat och bits.

Jo det känns hemskt att banta katten, om den är van att få foder bara sådär. Gäller nog att bestämma sig och vara bestämd även om det nyper i hjärtat. Kisse kommer att använda all sin intelligens för att få dig att ge med dig!

Tja, allt som får katten att röra sig och inte är farligt är ju bra förstås. Men ska matte riskera bitsår kanske det blir bekymmer...
  • guchi
    Lavskrikan skrev 2014-05-29 16:22:48 följande:

Jo det känns hemskt att banta katten, om den är van att få foder bara sådär. Gäller nog att bestämma sig och vara bestämd även om det nyper i hjärtat. smile4.gif Kisse kommer att använda all sin intelligens för att få dig att ge med dig!
    Tja, allt som får katten att röra sig och inte är farligt är ju bra förstås. Men ska matte riskera bitsår kanske det blir bekymmer...
    Ja lite tråkigt är det, men idag har hon faktiskt varit lugnare. Ett gott tecken, magsäcken blir mindre på henne.
    Jag måste lägga upp någon slags plan om jag ska lyckas att få henne lite mindre. Jag kanske kan stoppa cat nip leksaken i en tom tejpad toarulle, den är lätt att tassa runt och böka med. Att hon bits är kanske inte hela världen, hon får väl leka för sig själv ifall jag inte sätter snöre på den och drar. Gå ut med henne borde jag kanske också göra. En halvtimme om dagen iaf. om hon vill (innekatt sedan 13 år) Hon börjar bli gammal, hon har en gammal fraktur och ledbandsskada på ena bakbenet, men hon kan ju gå. Risken är att hon känner av det eftersom hon väger en del. Men ja ja... jag kommer väl på någonting. Annan mat vore förstås bra det med.
  • nemo1
    guchi skrev 2014-05-29 08:06:57 följande:
    Har du förslag på blöt dietmat som är gjort för att hålla kristallerna borta ?

När man ger bra blötmat behövs ingen "dietmat". En bra blötmat innehåller animaliskt protein och vatten, ingenting annat. Många av de stora fodermärkena har tyvärr blandat i tex spannmål och socker/salt.
    Mjau är en av de bästa likaså Bozita.
  • guchi
    nemo1 skrev 2014-05-30 08:46:50 följande:
    När man ger bra blötmat behövs ingen "dietmat". En bra blötmat innehåller animaliskt protein och vatten, ingenting annat. Många av de stora fodermärkena har tyvärr blandat i tex spannmål och socker/salt.
    Mjau är en av de bästa likaså Bozita.
    Hon behöver mat som bryter ner kristallerna. Ger jag henne exv. Mjau så kan hon bli sjuk igen. Så på den vägen är det.
Svar på tråden Hur bantar man en lat fet katt ?