• Radhuspinglan

frågor ang. avokadoallergi!

Är du eller ditt barn eller någon du känner allergisk mot- eller överkänslig för avokado? Vilka är symptomen? Finns där andra allergier med i bilden och hänger dessa isådanafall ihop med varann?

• Svar på tråden frågor ang. avokadoallergi!
  • isabellab

Jag har varit allergisk mot det sedan jag var 11, häger ihop med pollen och stenfrukter.

Får klåda i mun och svalj, halsen svullnar igen.

Min pappa har samma men reagerar med anafylaktisk chock.

• Radhuspinglan
    isabellab skrev 2014-05-22 12:26:01 följande:
    Jag har varit allergisk mot det sedan jag var 11, häger ihop med pollen och stenfrukter. Får klåda i mun och svalj, halsen svullnar igen. Min pappa har samma men reagerar med anafylaktisk chock.

Hej! Tack för ditt svar! :) Vad innebär det som din pappa råkar ut för om han äter avokado? (Jag vet att jag kan googla, men det kan vara bra att det finns skrivet här också...ja, och så är jag lite lat, haha!).
  • isabellab

:)

Anafylaktisk chock är en allvarlig reaktion med blodtrycksfall, hjärtpåverkan etc som kräver akut sjukhusvård.

Radhuspinglan skrev 2014-05-22 16:25:42 följande:
    Hej! Tack för ditt svar! :) Vad innebär det som din pappa råkar ut för om han äter avokado? (Jag vet att jag kan googla, men det kan vara bra att det finns skrivet här också...ja, och så är jag lite lat, haha!).

• Radhuspinglan
    isabellab skrev 2014-05-22 16:42:22 följande:
    :) Anafylaktisk chock är en allvarlig reaktion med blodtrycksfall, hjärtpåverkan etc som kräver akut sjukhusvård.

Oj, så pass. Är han också känslig för stenfrukter? (Är det typ körsbär och sånt?). Allt med stor kärna i mitten, eller?
  • isabellab
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 17:06:33 följande:
    Oj, så pass. Är han också känslig för stenfrukter? (Är det typ körsbär och sånt?). Allt med stor kärna i mitten, eller?

Han är inte känslig i övrigt mot stenfrukter, och ja det stämmer bra med kärnan. Nötter däremot reagerar han på och det är ju besläktat också.
  • nozpa

Ingen allergi. Men överkänslighet mot avokado, tomater (speciellt kvist), vissa bananer, och nu senaste åren även pollen..

• Radhuspinglan
    isabellab skrev 2014-05-22 20:05:35 följande:
    Han är inte känslig i övrigt mot stenfrukter, och ja det stämmer bra med kärnan. Nötter däremot reagerar han på och det är ju besläktat också.

Så nötter och avokado (nöt- och avokadoallergi) har ett samband? Eller är det bara en slump att han varken tål nötter eller avokado?
    nozpa skrev 2014-05-22 20:12:11 följande:
    Ingen allergi. Men överkänslighet mot avokado, tomater (speciellt kvist), vissa bananer, och nu senaste åren även pollen..

Hej! Tack för svar. :) Hur visar sig dina symptom? Jag undrar främst kring avokado, men nämn gärna symptomen för övriga saker du är överkänslig för.
  • Baryk

Med tanke på att min särbo är allergisk mot både stenfrukter och nötter (och pollen) har han blivit avrådd från att ens prova äta en avocado.

• nozpa
    Radhuspinglan skrev 2014-05-22 21:20:16 följande:

Så nötter och avokado (nöt- och avokadoallergi) har ett samband? Eller är det bara en slump att han varken tål nötter eller avokado?
    Hej! Tack för svar. :) Hur visar sig dina symptom? Jag undrar främst kring avokado, men nämn gärna symptomen för övriga saker du är överkänslig för.
    För mig kliar det och svider i halsen/munnen.
  • Radhuspinglan
    Baryk skrev 2014-05-22 21:28:28 följande:
    Med tanke på att min särbo är allergisk mot både stenfrukter och nötter (och pollen) har han blivit avrådd från att ens prova äta en avocado.

Aha, det är så alltså. Ja, då har det nog ett samband. Tack även för ditt svar! :)
    nozpa skrev 2014-05-22 21:32:00 följande:
    För mig kliar det och svider i halsen/munnen.

Tack för att du än en gång tog dig tid att svara. :) Okej, det verkar vara det vanligaste. Antingen det, eller att det sväller i mun, hals och svalj. Det är kanske där skillnaden mellan känslig, överkänslig, intolerant och allergisk ligger.
Svar på tråden frågor ang. avokadoallergi!