Anonym (Lycka till) skrev 2015-12-01 00:14:01 följande:
Jag har inga sådana solskenshistorier att berätta då jag alltid haft lätt för att bli gravid, däremot haft massor av missfall (4 st) så jag förstår hur det känns att vänta och jag har fått glädja mig åt känslan av ett plus på Stickan och jag är så tacksam att jag fått uppleva den fantastiska! glädjen att få bli mamma (3 ggr), helt ofattbart!
Jag vill bara ge dig ett tips! att själv börja tänka på hur du på bästa sätt kan göra dig mer fertil.
T.ex. kan man sluta dricka tee och kaffe, det sägs förbättra chanserna.
Börja ät bidrottningsgele (kapslar) köp på hälsokosten.
Ät vitamintablett som innehåller folsyra mm. t.ex. Kvinna som finns på Apoteket.
Fundera på vikten, borde du gå ner några kilo? eller kanske upp?
Försök äta relativt hälsosamt, frukt och grönsaker varje dag.
Motionera, försök att röra på dig minst 30 min per dag, promenader räcker om man inte vill motionera mer än så.
Både kropp och själ är viktiga, ta dig en stund till att meditera varje dag, det mår du bra av.
Sov ordentligt, alltså de timmar du behöver.
Se till att din man tar vitamintablett (med Zink i).
Din man bör inte dricka för mkt alkohol, inte röka.
Låt inte din man bada badkar, duscha varmt eller bada bastu FÖRE ni har sex.
Helt enkelt, se till att din kropp är i balans! då ökar chanserna till att bli gravid.
Finns säkert annat du kan göra, men jag har som sagt haft lätt för att bli gravid så jag vet inte vad, men dessa saker som jag nämnt har jag iaf kört med.
LYCKA TILL!!!
Alltså... Nej. Det här är inte bra råd alls och känns väldigt typiskt från någon som själv inte haft problem att bli gravid. Jag beklagar missfallen, självklart, men dessa råd är inte vänliga på något sätt och hjälper ingen.
Vi som försökt länge blir överösta med råd av detta slag. Det riktar alltid in sig på att vi på något sätt kan påverka kroppen att bli mer fertil. Det innebär också indirekt att vi själva är ansvariga för vår situation. Jag sitter för närvarande i terapi med psykolog för de men barnlösheten gett mig, framförallt på grund av alla välmenande men dömande råd man fullkomligt överöses med som ofrivilligt barnlös.
Blir man inte gravid inom ett år har man oftast någon typ av problem som ligger till grund, och dessa problem kan inte hjälpas med dessa råd (mer än möjligtvis att gå ner i vikt om man är överviktig). Naturpreparat behöver absolut inte hjälpa till, de kan till och med göra det ÄNNU svårare om man inte vet vad kroppen har brist på och att just det kosttillskottet hjälper. Apiforce, som du föreslår, har studerats många gånger men inte gett någon bevisad effekt.
Jag vet att du menar väl och att det finns stor risk att du blir arg över det jag skriver, men det här är något jag själv vet alldeles för mycket om. Tro mig, har man svårt att bli gravid suger man upp alla dessa råd (som jag kan garantera att de ofrivilligt barnlösa redan fått höra tretusen gånger om vid det här laget) och använder dem. De tar sina vitaminer, de ser till att minimera stressen, de äter bara ekologiskt, utesluter koffein och alkohol, motionerar, går ner i vikt, äter mer frukt och grönt (självklart ekologiskt eftersom man annars får i sig miljögifter), provar diverse kosttillskott och så vidare i all evighet. Man ändrar om hela sin livsstil och begränsar sig så man knappt kan äta eller göra något alls, och man hoppas att uppoffringarna ska löna sig. Men det gör de inte. Smällen man får blir grym, för i och med att man köpt resonemanget att man själv kan påverka sin fertilitet så köper man även baksidan - att man inte försökt tillräckligt hårt om man misslyckas. Nästa gång försöker man ännu hårdare. Gången efter det
ännu hårdare, och man räcker aldrig till och det är ens eget fel att man är där man är.
Jag tror inte att någon som inte själv varit i den här sitsen förstår hur destruktiva råden faktiskt är. Och tro mig, råd av detta slag förgör en tillslut. Jag kommer aldrig att bli densamma igen, och de flesta andra i samma sits säger samma sak. Dessa välmenande råd förstör oss.
Det är fint att du vill hjälpa, och det menar jag verkligen. Men låt det här vara sista gången du ger råd av det här slaget. I fortsättningen, om du skulle stöta på någon mer som har svårt att få barn, säg bara "jag är ledsen för din skull och förstår att det måste vara jättejobbigt för dig". Punkt. Inget mer. Inga råd. Inga tips. Bara ett enkelt konstaterande. På det viset hjälper du faktiskt personen, istället för att lägga ännu fler tegelstenar i den redan alltför tunga ryggsäcken de bär på.