• Anonym (Orolig kollega)

Orolig för min kollega som skall ha barn med en ökänd man

Hej

Jag fick idag reda på att en kollega, (inte nära men ändå) skall ha barn med en man som jag tidigare känner till då han levt ihop med en vänninna till en vännina till mig under 10 års tid. Under dessa 10 åren har han misshandlat henne och barnen, mest psykiskt men även henne fysiskt. Mycket alkoholmissbruk och en mycket elak och psykopatisk (tror jag) man. Socialen låter honom inte längre träffa barnen och han har flytt hals över huvud från skulder och myndigheter. Nu visar det sig att han dyker upp i min periferi igen och nu skall han ha ett nytt barn med min kolleg (som garanternat inte vet sanningen). Vad skall jag göra? Skalll jag göra något? kÄnner mig osäker.

• Svar på tråden Orolig för min kollega som skall ha barn med en ökänd man
  • Stårschan

Du bör absolut ta dig i kragen och prata med kollegan om detta, även om det känns obekvämt och jobbigt. Det är mycket möjligt att hon redan känner till det, men om hon INTE gör det så är det på tiden att hon får veta. Och även om hon går i försvarsställning så kan det kännas skönt att det finns någon annan som ser.

• Anonym (berätta)

Jag tycker också att du skall berätta det du vet om mannen utan att vara anklagande. Hon kommer säkert inte att vara glad eller visa uppskattning men i slutändan så kanske hon är tacksam i alla fall.

Min mamma råkade ut för det där för ett par år sedan. En kollega till henne inledde ett förhållande med min far (mamma och pappa är skilda) utan att veta att han var min mors ex. Till saken hör att min far sedan 15 år tillbaka lever med en annan kvinna, att han har ett alkoholmissbruk och har misshandlat min mor. Min mammas arbetskamrat gick till attack verkade först tro att min mamma ville missgynna henne kärlek (och att hon skulle vara svartsjuk eller något) eftersom det rörde sig om min mammas ex. Efter ett par månader kom hon och tackade för att min mamma hade berättat... det hade då uppdagats att min pappa redan har en annan kvinna och när kollegan hade konfronterat honom så hade han kastat in henne i väggen...

• Anonym (lm)

Ge killen en chans, kanske han har förändrats.

Svar på tråden Orolig för min kollega som skall ha barn med en ökänd man