• Anonym (bortvald)

Bortvald av vänner

Jag blir så ledsen trots att jag förstår varför en del väljer att inte umgås med mig. Jag vet att de inte menar att vara elaka och att det kan vara så att de inte tänker sig för och jag VET att de självklart väljer själva vilka de ska umgås med. Men jag blir ändå ledsen.

Jag är ofrivilligt barnlös men har accepterat det och försöker leva lyckligt ändå. Jag vill påpeka att jag har ALDRIG slutat umgås med folk som är gravida eller har barn, jag har INTE varit bitter och jag är inte bitter nu heller. Jag har varit avundsjuk, ja det har jag men jag har INTE visat det. Och problemet med att bli bortvald har fanns även innan jag och mannen ville ha barn, så det har inte kommit nu.
    Jag har aldrig beklagat mig för mina vänner IRL utan jag har fått tröst och stöd av folk på nätet. Jag har aldrig bettt någon sluta prata barn, tvärtom jag har uppmuntrat barnsnack, det har gett mig hopp om att själv få bli förälder. Jag vet att en del ofrivilligt barnlösa tycker att det är jobbigt med barnsnack, men jag har inte känt så.

Jag inser att man som gravid vill umgås med andra gravida för att dela den stora upplevelsen med någon i samma sits och jag förstår att den som har barn vill hänga med andra föräldrar, för att det är lättast så....men jag har alltid varit förstående med kompisars barn, jag har anpassat mig, adrig klagat om de ställer in med kort varsel, jag har alltid lyssnat på barnsnack och alltid anpassat mig så vi kan ses när de kan ses....men jag blir bortvald och så hamnar jag utanför. Jag blir ledsen av att vara den som hör av mig, alltid vara den som tar initiativ...jag VET att de inte har lika mycket tid som mig, det är inte det....men de har uppenbarligen TID att höra av sig till andra och träffa andra men inte tid att höra av sig till mig....

Ja, jag vet att var och en väljer själva vem man umgås med och jag förstår att de vill umgås med någon som "vet preeeeecis hur det är" att vara gravid eller ha barn, men lika väl gör det ont att bli bortvald pga något jag inte valt själv. Jag har inga barn men det har jag inte valt själv. Och NEJ, jag kommer inte få barn heller, så jag kommer alltid att vara den som väljs bort.

Jag inser att jag kommer få påhopp menförsök att inte sparka på den som redan ligger.

• Svar på tråden Bortvald av vänner
  • Anonym (AC)

Även jag ofrivilligt barnlös, men det är ingen som dragit sig undan från mig. Tror mera att det är jag som drar mig undan lite, då det känns som att jag inte kan tillföra deras samtal något överhuvudtaget. 

Tycker det är mycket tråkigt för dig att du hamnat utanför!

• Anonym (samma sits)

Fast det där har nog inget med att att du har svårt att få barn att göra. 
    Jag har genomlevt samma sak med mina "vänner". Har länge varit den enda utan barn och plötsligt blir man inte längre inbjuden till midsommar ect.
    Tror att många med barn förutsätter att man har annat att göra utan att egentligen mena något illa och att man ska tycka att det är trist att umgås med dem. 
    Har suttit själv flera nyår, valborgar och midsommaraftnar innan jag träffade min kille som 31-åring. 

Svar på tråden Bortvald av vänner