• Anonym (Per-i-skåpet)

Hur mycket ska man kämpa för vårdnad/besök?

Är uppe i en separation som KAN bli tråkig. Hon vill nämligen flytta med barnen tillbaka till sin hemstad. För barnen (flickor 8 och 10) är det inga större problem. De känner till staden, har morfar och mormor där och en del kompisar. Skolbyte kommer nog inte bli några problem eftersom de känner några som går i den aktuella skolan. Däremot är det 20 mil dit så något varannan vecka kan det inte bli tal om utan det får i så fall bli helgerna.

Som biologisk pappa har (borde) jag ha samma rättigheter till umgänge och jag borde också kunna ha åsikter om att de flyttar. Men frågan är hur mycket jag borde "slåss" EGENTLIGEN, med tanke på att det säkert kommer blandas in myndigheter och annat som gör tillvaron för barnen ganska otrevlig.

Så för deras skull, borde jag bara acceptera flytten, ha de på helgerna och hoppas att de vill bo med mig när de blir äldre? Eller ska jag dra igång en process för att hävda min rätt som förälder?

• Svar på tråden Hur mycket ska man kämpa för vårdnad/besök?
  • Anonym (Fight)
    Anonym (Per-i-skåpet) skrev 2014-05-19 11:20:54 följande:

Är uppe i en separation som KAN bli tråkig. Hon vill nämligen flytta med barnen tillbaka till sin hemstad. För barnen (flickor 8 och 10) är det inga större problem. De känner till staden, har morfar och mormor där och en del kompisar. Skolbyte kommer nog inte bli några problem eftersom de känner några som går i den aktuella skolan. Däremot är det 20 mil dit så något varannan vecka kan det inte bli tal om utan det får i så fall bli helgerna.

Som biologisk pappa har (borde) jag ha samma rättigheter till umgänge och jag borde också kunna ha åsikter om att de flyttar. Men frågan är hur mycket jag borde "slåss" EGENTLIGEN, med tanke på att det säkert kommer blandas in myndigheter och annat som gör tillvaron för barnen ganska otrevlig.

Så för deras skull, borde jag bara acceptera flytten, ha de på helgerna och hoppas att de vill bo med mig när de blir äldre? Eller ska jag dra igång en process för att hävda min rätt som förälder?

Jag skulle aldrig kunna tänka mig ett liv där jag bara träffar mina barn på helgerna. Så jag skulle fightas till sista blodsdroppen.

Annars är ju ett alternativ att hon flyttar o lämnar barnen till dig.
  • Anonym (?)
    Korpen skrev 2014-05-19 11:22:43 följande:
    Det är bara något DU kan avgöra.

Personligen hade jag aldrig släppt mina barn......
    Är du till för barnen eller barnen till för dig ?
    Din inställning är en inställning som skadar många många barn i landet.

Sök hjälp
  • Anonym (?)
    Anonym (Per-i-skåpet) skrev 2014-05-19 11:20:54 följande:

Du får väl ta barnen på heltid isåfall !

Svårt, nej !

• Anonym (-.-.)

Du behöver ju inte dra igång en process för att hävda din rätt, men för att få ha barnen mer kan det vara en idé. Om du vill ha barnen på heltid, och på helgerna hos mamman, så borde det gå att ordna. Vad tror du barnen mår bäst av i det här läget? Har du själv någon vilja/möjlighet att flytta närmare barnen?

• Anonym (Barnen!)
    Tow2Mater skrev 2014-05-20 03:58:42 följande:
    Vad vill barnen själva?

Exakt. Vad vill barnen? Lyssna på dem tycker jag. De kanske vill bo hos dig och träffa mamma på helgerna?
Svar på tråden Hur mycket ska man kämpa för vårdnad/besök?