• julii

Varför blir jag inte gravid?

Hej. Jag och min sambo har försökt få barn i 1 år. Innan vi försökte så åt jag p piller o efter jag slutade med de så kom mensen på en gång o blev regelbunden i en sisådär 3 -4 månader sen helt plötsligt började den bli oregelbunden och då kontaktade jag gyn. Fick en tid o har gjort alla undersökningar, tagit prover men det finns inga fel, allt ser normalt ut. Man trodde att jag hade utebliven äl så fick pergotime utskrivet som jag nu ätit. Var på vul där 2st 16mm ägg hittades. Kände mig väldigr positiv men för 3 dagar sedan kom mensen o imorgon ska jag börja ännu en kur med pergotime. Min gyn läkare har skickat en remiss till min man så någon gång under nästa vecka ska han få göra spermaprov (han har 2 barn sedan tidigare, jag 0). Nu är jag livrädd att det ska vara nå fel på honom och att vi inte kan bli gravida. Någon som har erfarenhet? Hur går man vidare om det visar sig att min man har dåliga spermier? Just nu behöver jag lite hopp :)
    Hoppas på svar ")

• Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?
  • Vickan I

Vi utreddes och min man visade sig ha väääääldigt få spermier och ingen chans att lyckas själva. Vi fick göra IVF (provrörsbefruktning) och har idag två pojkar. Det finns nästan alltid hjälp att få :)!

• julii
    Vickan I skrev 2014-05-17 18:17:14 följande:
    Vi utreddes och min man visade sig ha väääääldigt få spermier och ingen chans att lyckas själva. Vi fick göra IVF (provrörsbefruktning) och har idag två pojkar. Det finns nästan alltid hjälp att få :)!

Va härligt!:)

Hur lång tid tog utredningen från början till det att du vart gravid?
  • Vickan I

Det tog knappt sex veckor från att min man ringde kliniken och sade att vi ville utredas till plus på test. Det är väldigt snabbt i "ivf-tid", men då var det särskilt tre saker som spelade in. 1. en otrolig tur. 2. vi gick privat och bekostade utredning och ivf själva så vi slapp väntetid och köer. 3. jag råkade av en slump ligga på rätt dag i cykeln för att starta med "nedregleringen" och köra igång samtidigt som utredningen blev klar. Lillebror var dock lite svårare att få till och tog flera försök. 

Har även vänner som varit oförklarligt (ofrivilligt) barnlösa och som även de fått hjälp och barn med ivf. Även ett par som har barn ihop sedan innan på naturlig väg, men som inte fick till tvåan utan ivf. Så ge inte upp. Det kanske räcker med pergo för er också ju, men förstår absolut stressen och oron du känner. 

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • julii
    Vickan I skrev 2014-05-17 20:29:56 följande:
    Det tog knappt sex veckor från att min man ringde kliniken och sade att vi ville utredas till plus på test. Det är väldigt snabbt i "ivf-tid", men då var det särskilt tre saker som spelade in. 1. en otrolig tur. 2. vi gick privat och bekostade utredning och ivf själva så vi slapp väntetid och köer. 3. jag råkade av en slump ligga på rätt dag i cykeln för att starta med "nedregleringen" och köra igång samtidigt som utredningen blev klar. Lillebror var dock lite svårare att få till och tog flera försök. 

Har även vänner som varit oförklarligt (ofrivilligt) barnlösa och som även de fått hjälp och barn med ivf. Även ett par som har barn ihop sedan innan på naturlig väg, men som inte fick till tvåan utan ivf. Så ge inte upp. Det kanske räcker med pergo för er också ju, men förstår absolut stressen och oron du känner. 

Oj va skönt att det gick så snabbt. Man vill ju att det ska gå så fort som möjligt, helst igår :p skönt att det finns fler o att de flesta faktiskt får hjälp och lyckas. Jag hoppas så att det är våran tur snart :)

Tack :)
  • Solrosens
    julii skrev 2014-05-17 18:09:19 följande:
    Hej. Jag och min sambo har försökt få barn i 1 år. Innan vi försökte så åt jag p piller o efter jag slutade med de så kom mensen på en gång o blev regelbunden i en sisådär 3 -4 månader sen helt plötsligt började den bli oregelbunden och då kontaktade jag gyn. Fick en tid o har gjort alla undersökningar, tagit prover men det finns inga fel, allt ser normalt ut. Man trodde att jag hade utebliven äl så fick pergotime utskrivet som jag nu ätit. Var på vul där 2st 16mm ägg hittades. Kände mig väldigr positiv men för 3 dagar sedan kom mensen o imorgon ska jag börja ännu en kur med pergotime. Min gyn läkare har skickat en remiss till min man så någon gång under nästa vecka ska han få göra spermaprov (han har 2 barn sedan tidigare, jag 0). Nu är jag livrädd att det ska vara nå fel på honom och att vi inte kan bli gravida. Någon som har erfarenhet? Hur går man vidare om det visar sig att min man har dåliga spermier? Just nu behöver jag lite hopp :) Hoppas på svar ")

Om din man har två barn sedan tidigare så borde hans spermier inte vara dåliga. Dock kan mannen få någon infektion som påverkar spermierna detta behandlas lätt med antibiotika.
  • julii
    Solrosens skrev 2014-05-17 21:36:36 följande:
    Om din man har två barn sedan tidigare så borde hans spermier inte vara dåliga. Dock kan mannen få någon infektion som påverkar spermierna detta behandlas lätt med antibiotika.

jaså? Han fick dock barn väldigt tidigt så hans yngsta är nu 13 år. Kan spermierna bli sämre på 13 år?
  • Solrosens
    julii skrev 2014-05-17 21:55:52 följande:
    jaså? Han fick dock barn väldigt tidigt så hans yngsta är nu 13 år. Kan spermierna bli sämre på 13 år?

Jag tror att de kan bli sämre, även spermier åldras med mannen men inte i samma takt som vi kvinnor. Men jag tror inte det är något fel ändå eftersom han har två barn. För vissa par kan det ta upp till två år att bli gravida så ge inte upp, men ni kan kontakta läkarna för en utredning redan nu tycker jag!
  • julii
    Solrosens skrev 2014-05-17 22:43:51 följande:
    Jag tror att de kan bli sämre, även spermier åldras med mannen men inte i samma takt som vi kvinnor. Men jag tror inte det är något fel ändå eftersom han har två barn. För vissa par kan det ta upp till två år att bli gravida så ge inte upp, men ni kan kontakta läkarna för en utredning redan nu tycker jag!

Hoppas att det är så. Vi har redan kontakta läkarna och påbörjat utredning. Jag har gjort undersökningar och blodprover o i veckan ska mannen göra spermatest :)
  • Solrosens
    julii skrev 2014-05-17 22:48:58 följande:
    Hoppas att det är så. Vi har redan kontakta läkarna och påbörjat utredning. Jag har gjort undersökningar och blodprover o i veckan ska mannen göra spermatest :)

Super! Lycka till!
  • julii
    Solrosens skrev 2014-05-17 22:52:24 följande:
    Super! Lycka till!

Tack så mycket :)!!
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?