• CinnamonGirl

Låga progesteronvärden

Hej!

Vi försöker få barn, men lyckas inte då jag har problem med ägglossningen. Får mens i stort sett varje månad, men oftast sker ingen ägglossning, förmodligen för att jag har för låga progesteronvärden.

Jag tänkte prova krämen Progester All och tabletterna Wild Yam. Krämen ska användas mellan ägglossning och mens. Men hur är det med tabletterna och progesteronnivån? Kan du rekommendera att använda dessa under hela cykeln? Eller avråder du från att pröva dessa preparat?

Vänliga hälsningar!

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Låga progesteronvärden
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! jag kan verkligen inte rekommendera dig att ta något utan läkares ordination efter en korrekt undersökning och provtagning. Hur länge har ni försökt? Hur lång är du? vad väger du? röker/ snusar ni?

• CinnamonGirl

Tack för svaret.

Vi har försökt aktivt i snart två år, men vi har aldrig skyddat oss under de fyra år vi varit tillsammans.

Jag är 160 och väger i dagsläget 70 kg, men har gått ner 8 kg de senaste 6 månaderna. Ingen av oss snusar eller röker, vi dricker måttligt med alkohol och äter bra. Jag äter nån blandning av GI och LCHF...

Mannen har två barn sedan tidigare, så det är hos mig problemet ligger.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Det behöver inte alls vara hos dig felet ligger, även om din man har barn sedan tidigare kan även männens fertilitet förändras. Då ni har försökt i över två år råder jag er att kontakta kvinnoklinken för en utredning. det är kanon att du gått ner i vikt då övervikt försämrar fertiliteten. Försök att gå ner till ett BMI under 25. Lycka till

Svar på tråden Låga progesteronvärden