• Svar på tråden "Vet du om att du inte ärver din make om han har barn sedan tidigare?"
  • Elsa von Brabant
    Ramborg skrev 2014-05-18 06:48:08 följande:

Man kan testamentera bort laglotten också. Det som händer vid dödsfallet är att den vars rätt påverkas av testamentet får en kopia på det, med frågan om han eller hon vill begära jämkning för att få ut sin laglott.
    Japp. Men inte så relevant, eftersom det vuxna barnet alltid FÅR sin rätt om han eller hon kräver det...
  • sextiotalist
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 09:53:01 följande:
    Nej, det kan de verkligen inte. Inga släktingar kan storma in hos sin döde son eller bror och börja plocka saker, om kvinnan som också bor där var hans lagvigda hustru. Absolut inte!

Inte heller om han är sambo (eller hon) för likväl så har man inte rätt att kliva in i någon annans hem och nej, inget är deras förrän bouppteckningen är klar, innan dess får de inte ta något alls

• Elsa von Brabant
    modsey skrev 2014-05-18 08:11:52 följande:
    vilken summa som faller ut och vad man behöver är ju individuellt och beror ju på vilken försäkring du köper. Det är därför man bär ex boka juristhjälp om man känner sig osäker på hur stor summa man behöver för att lösa ut barnen men också skydda sin nya partner.

...och tyvärr är det väl så, att de flesta människor inte har råd att betala sådana premier på sina livförsäkringar, att partnern KAN bo kvar... i alla fall inte i en stor villa i en av våra större städer, precis som du säger. Detta är verkligen inget man kan lita på, utan i så fall måste man räkna efter ordentligt...

För övrigt - och det här är det många som inte vet - kan även ett gemensamt biologiskt barn kräva ut sitt arv efter en död förälder omedelbart. Även om det innebär att mamman/pappan måste sälja huset och inte har någonstans att ta vägen. OM föräldrarna inte varit gifta. Jag vet en vuxen dotter som gjorde det, och hennes mamma sa att hon och hennes make liksom aldrig ens kunnat föreställa sig det... Så de hade inte brytt sig om att gifta sig eller skriva papper. (I detta fall var kvinnan tokkär och det var nog hennes pojkvän som behövde pengar... och just då gick det över hänsynen till mamman.)
  • modsey
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 09:58:24 följande:
    ...och tyvärr är det väl så, att de flesta människor inte har råd att betala sådana premier på sina livförsäkringar, att partnern KAN bo kvar... i alla fall inte i en stor villa i en av våra större städer, precis som du säger. Detta är verkligen inget man kan lita på, utan i så fall måste man räkna efter ordentligt...

För övrigt - och det här är det många som inte vet - kan även ett gemensamt biologiskt barn kräva ut sitt arv efter en död förälder omedelbart. Även om det innebär att mamman/pappan måste sälja huset och inte har någonstans att ta vägen. OM föräldrarna inte varit gifta. Jag vet en vuxen dotter som gjorde det, och hennes mamma sa att hon och hennes make liksom aldrig ens kunnat föreställa sig det... Så de hade inte brytt sig om att gifta sig eller skriva papper. (I detta fall var kvinnan tokkär och det var nog hennes pojkvän som behövde pengar... och just då gick det över hänsynen till mamman.)
    ja jag anser definitivt att om man inte är gifta så är det ännu viktigare att ha papper skrivna på sånt hör.

Dyra premier vet jag inte direkt om vi har eller har haft, men för oss som har gemensamma och tidigare barn så är det jätteviktig att skydda alla partner och värt den där extra 500 kr i månaden eller vad det kan vara ( tror inte ens det är det...)
  • Ess
    sextiotalist skrev 2014-05-18 09:56:20 följande:

Inte heller om han är sambo (eller hon) för likväl så har man inte rätt att kliva in i någon annans hem och nej, inget är deras förrän bouppteckningen är klar, innan dess får de inte ta något alls

Man får inte ens rusa in och hugga för sig om personen bodde ensam. Det ska ändå gå den långa vägen.
  • Phalaenopsis
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 00:25:22 följande:
    Dock inte om barnen är gemensamma. Då får barnen inte ut sitt arv förrän mamman också är död. Och hon kan, om hon vill, leva upp allt som "den glada änkan" under tiden...
    Och??? Det är ändå inte barnen som tjänat ihop pengarna. Om man som barn klandrar sina föräldrar för att de lever upp sina surt förvärvade slantar så är de bara giriga!

För egen del så tycker jag absolut att man borde kunna testamentera sina helt egna pengar till vem man behagar. Vad jag vet finns det inga påtvingade gåvor i den övriga lagstiftningen. (Förbunds)blod är tjockare än (foster)vatten.
  • Ramborg
    Elsa von Brabant skrev 25-18 09:54:20 följande:
    Japp. Men inte så relevant, eftersom det vuxna barnet alltid FÅR sin rätt om han eller hon kräver det...

För det första så FINNS det faktiskt människor som respekterar sin avlidna förälders vilja.

För det andra finns det sätt att skriva som ökar deras incitament att respektera testamentet. Tex "om mina barn väljer att kräva ut sin laglott vid min död får de inte ärva någonting mera. Om de väljer att respektera min vilja och vänta på efterarv som om de vore gemensamma barn, får de ärva sin fulla arvslott."
    42.
  • Elsa von Brabant
    Ramborg skrev 2014-05-18 15:29:03 följande:

För det första så FINNS det faktiskt människor som respekterar sin avlidna förälders vilja.

För det andra finns det sätt att skriva som ökar deras incitament att respektera testamentet. Tex "om mina barn väljer att kräva ut sin laglott vid min död får de inte ärva någonting mera. Om de väljer att respektera min vilja och vänta på efterarv som om de vore gemensamma barn, får de ärva sin fulla arvslott."
    Visst, men att gå med på det sista är ett gamblande. Styvmor kan ju slösa bort alla sina pengar på unga män i Gambia, eller göra stora donationer till sin kyrka, eller skänka dem till ett katthem medan hon lever...
  • sextiotalist
    Elsa von Brabant skrev 2014-05-18 15:57:53 följande:
    Visst, men att gå med på det sista är ett gamblande. Styvmor kan ju slösa bort alla sina pengar på unga män i Gambia, eller göra stora donationer till sin kyrka, eller skänka dem till ett katthem medan hon lever...
    Och det kan också släktingar göra, min farmor såg till att vi inte fick något efter henne när hon dog, effektivt hade hon sett till att alla hennes medel var borta (hon var mångmiljonär), så vårt farsarv finns hos min faster, visst vi hade kunnat driva vidare det, men vi gjorde det inte.

• VIDE MI
    skpklm skrev 2014-05-18 00:02:11 följande:
    Bor ni i hyreslägenhet ?  Du skriver om pengar som ska delas.    Det kan bli svårare om man grävt ner pengarna i en villa  väl?

Vi bor i hyreslgh! Ja det blir svårare om man har hus, huset får väl då skrivas på mej antar jag, men det skulle inte kännas bra det heller! Men man får lösa det så man inte spatkas ut från sitt eget hem som man betalat för.
  • Ess
    VIDE MI skrev 2014-05-18 19:09:01 följande:

Vi bor i hyreslgh! Ja det blir svårare om man har hus, huset får väl då skrivas på mej antar jag, men det skulle inte kännas bra det heller! Men man får lösa det så man inte spatkas ut från sitt eget hem som man betalat för.
    Inte speciellt många som bor i ett avbetalt hus som är värt multum.
    Håll det belånat, så blir det inga stora summor därifrån i alla fall.
  • Evenlin
    Radhuspinglan skrev 2014-05-16 22:40:51 följande:

Därför ser man till att vara en snäll och trevlig extravuxen under barnets uppväxt, så kanske man slipper hämnden... ;)
  • Jo83

Någon som har bra tips om hur man upprättar eget testamente? Eller måste man ha juridiskt ombud för att det ska vara giltigt?

• Ess
    Jo83 skrev 2014-09-08 16:02:13 följande:

Någon som har bra tips om hur man upprättar eget testamente? Eller måste man ha juridiskt ombud för att det ska vara giltigt?

Jag hade inte chansat och gjort ett eget. 
  • Jo83
    Ess skrev 2014-09-08 17:49:22 följande:
    Jag och min man har diskuterat om att skriva testamente, men vad kan det kosta på ett ungefär då?
  • Ess
    Jo83 skrev 2014-09-08 18:10:37 följande:
    Jag och min man har diskuterat om att skriva testamente, men vad kan det kosta på ett ungefär då?
    Vi gjorde det via bankens jurist. Tror vi gav ca 1500kr.
  • Jo83
    Ess skrev 2014-09-08 18:29:34 följande:
    Vi gjorde det via bankens jurist. Tror vi gav ca 1500kr.
    Jaha, det var ju inte så farligt ändå :)
  • Ess
    Jo83 skrev 2014-09-08 19:23:29 följande:
    Jaha, det var ju inte så farligt ändå :)
    I slutänden så kan det va värt några tusenlappar.
  • skpklm
    Ess skrev 2014-09-08 17:49:22 följande:
    Nej,  inte om situationen kan bli komplicerad.  En person skrev ett utförligt testamente,  hen var änka/änkling utan barn.  Ett antal personer räknades upp som skulle få det ena och det andra.  Ganska stora värden gällde det.

Testamentet bevittnades aldrig -  ingenting av personens sista viljor kunde beaktas då avlägsna släktingar klandrade det ej bevittnade testamentet.

Tingsrätten måste gå efter gällande lag.
Svar på tråden "Vet du om att du inte ärver din make om han har barn sedan tidigare?"