• GrabbarnaOchJag

Socker på morgonen??

jag och min sambo är oense om huruvida barnen ska få äta sött pålägg på morgonen.

Fyraåringen tycker om att äta marmelad och ost på mackan och jag tycker inte att det är hela världen. sambon tycker att han förstör sina tänder och kommer bli sockerberoende!

Men är det verkligen så farligt?? Han får ju inte oboy, sötade flingor eller något annat sött.

Sedan så tycker sambon att man bara får ha marmelad på rostade mackor, inte vanliga.. men varför? det är väl en smaksak? 

Tycker att den här diskutionen börjar bli tjatig :P 

När han tjatar så mycket om hur mycket socker allt innehåller hela tiden känns det som att det kan starta en ohälsosam noja hos barnen också.. han gör en höna av en fjäder.

Jag är norsk, dvs uppväxt på sött!! Så jag kanske har högre toleransnivå.. jag själv åt ju både choklad, sirap och honung på mackan som liten... fast jag tror inte att jag fick några biverkningar av det visserligen.. en jag skulle inte ge mina egna barn samma pålägg iofs!

Vad anser ni andra? 

• Svar på tråden Socker på morgonen??
  • Orkide

Jag skulle inte ge mina barn marmelad till frukost. Eventuellt nån helgmorgon i så fall någon gång.

• Hoppfull84

älrigt talat så spelar det väl ingen roll.
    Så länge barnen äter frukost så ska man nog vara glad.

(själva åt vi cocopops, oboj och messmör på mackan när vi var små men ingen av oss tre barn har övervilkt eller problem med sockerberoende. visserligen väljer jag nyttigare alternativ till min egen dotter idag)

Tror mer det handlar om allt i med måtta och att inte skapa ett problematiserande kring mat och livsmedel, det finns ingen mat som är "farlig" eller "bättre", i dagens ätstörda samhälle så tycker jag det är viktigare att skapa en lustfylld och positiv relation till mat och ätande än att bannlysa vissa saker

• Duckan

Min dotter är en dålig frukostätare så jag hade inte sagt nej till det. Hon har även fått såna där coco pops och fil när hon velat ha det. Bara hon får nåt i magen är jag nöjd.

• isolande

Jag hade försökt begränsa marmeladandet faktiskt. Men äter barnet dåligt i stort så går det väl an ändå, GÄRNA på just annat bröd (mörkt) än rostbröd isf Flört. Då blir frukosten inte en raket av bara snabba kolhydrater....

• nozpa

Gäller det bara morgonen eller under hela dagen? Äter dom inte frukost annars så hade dom fått äta nästan vad dom ville faktiskt.
    Vi äter inte marmelad, oboy eller sockrade flingor. Men däremot får dom vaniljyoggi till frukost. Och det är ju inte bättre det.

Låt 4 åringen äta det på helgen och kanske något annat i veckan, så kompromissar ni ju lite.

• GrabbarnaOchJag

just fyraåringen är lite kass på att äta.. hans lillebror som är 3 äter det mesta och föredrar leverpastej eller kaviar på sin macka.. 

Det jag känner mest är väl att det blir en sån "big deal" runt detta med mat.. han pratar själv mycket om att vissa livsmedel innehåller "bara en massa socker" osv.. tycker inte att barn ska fundera över sådant.. 

• LillGris

Hade marmelad gjort att min tvååring åt frukost alls hade ingen varit gladare än jag. Nej, det är inte särskilt nyttigt, men vafan.

• En blå giraff

Jag tycker det är helt OK med marmelad på mackan om det gör att barnen äter frukost. Har barn som överhuvudtaget inte vill äta frukost så vill de äta så gärna marmelad om det är så. Man behöver väl inte sockerbomba barnen men en mindre mängd socker spelar väl ingen roll vid en viss måltid bara man tänker på hur stor mängden blir sett till det stora hela.

• GrabbarnaOchJag

jag tycker att det är sån liten mängd... typ en tsk och sen ost över och han äter aldrig mer än en macka.. 

• En blå giraff
    GrabbarnaOchJag skrev 2014-05-15 18:56:30 följande:
    jag tycker att det är sån liten mängd... typ en tsk och sen ost över och han äter aldrig mer än en macka.. 
    Ja det låter väl helt rimligt. Det är alldeles för hysteriskt med sockerskräcken tycker jag. OK om man har ett barn med övervikt/fetma - då ska man nog verkligen fundera på vad barnet äter. Men med ett normalviktigt barn skulle jag inte ens fundera över den där marmeladen.
Svar på tråden Socker på morgonen??