• Anonym (........)

Ligger bevisbördan på motparten?

I en vårdnadstvist där Förälder A stämt förälder B på vårdnaden. Förälder A vill ha gemensam vårdnad och förälder B vill ha fortsatt ensam vårdnad.

Ligger bevisbördan på förälder B? är det förälder B som har det stora jobbet att bevisa att samarbetssvårigheter (eller vad den nu påstår) finns?

• Svar på tråden Ligger bevisbördan på motparten?
  • Anonym (***)

A som stämmer B får lägga fram sina argument. Sedan får ju B svara på det.

• Anonym (........)
    Anonym (***) skrev 2014-05-15 00:36:39 följande:
    A som stämmer B får lägga fram sina argument. Sedan får ju B svara på det.
    Så "A" har lika stor uppgift som "B" att lägga fram bevis som talar för antingen det ena eller det andra?

Om B säger: vi har för stora samarbetsproblem.

A säger: Vi har inte ett enda problem med någonting!

Då ligger det i "A:s" uppgift att lägga fram bevisuppgifter för att "B" ljuger, och vise versa?
  • Anonym (ja)

Ja både parterna ska lägga fram bevis för sin egna del.

Sen så kommer det ju göras utredningar osv, så avsaknad av bevis behöver inte ha någon betydelse alls.

• Anonym (***)
    Anonym (........) skrev 2014-05-15 00:43:35 följande:
    Så "A" har lika stor uppgift som "B" att lägga fram bevis som talar för antingen det ena eller det andra?

Om B säger: vi har för stora samarbetsproblem.

A säger: Vi har inte ett enda problem med någonting!

Då ligger det i "A:s" uppgift att lägga fram bevisuppgifter för att "B" ljuger, och vise versa?
    Ja, båda måste kunna visa att deras påstående är korrekta. B måste ju kunna visa att det finns svårigheter att samarbeta, det räcker inte att säga det.
  • Anonym (........)

Vad jag förstått så är det barnets rätt till båda sina föräldrar och att det bästa för barnet är gemensam vårdnad.

Sedan är det upp till den part som bestrider att dela med sig vårdnaden, som får bevisa att det bästa för barnet INTE är gemensam vårdnad. Om inga direkta bevis eller bevis av värde kommer fram så är det gemensam vårdnad som gäller.

• Anonym (tveksam)

Man pratar inte om bevis i vårdnadstvister. Det handlar enbart om vad som bedöms vara barnets bästa .....

• Anonym (E)
    Anonym (........) skrev 2014-05-15 21:19:30 följande:
    Vad jag förstått så är det barnets rätt till båda sina föräldrar och att det bästa för barnet är gemensam vårdnad.

Sedan är det upp till den part som bestrider att dela med sig vårdnaden, som får bevisa att det bästa för barnet INTE är gemensam vårdnad. Om inga direkta bevis eller bevis av värde kommer fram så är det gemensam vårdnad som gäller.
    Det finns domar som visar på en part som har hävdat att bara en sån sak som en stämning är samarbetssvårigheter, och som på det sättet har fått behålla ensam vårdnad.
  • Kjell2

För att fatta ett beslut om vårdnad och umgänge måste domstolen ha beslutsunderlag. Då domstolen inte själv gör utredningar så är det upp till parterna att ge underlag. Domstolen tar även ofta hjalp av t ex familjerätten att ta fram beslutunderlag.

Att bara hävda något kan funka men det är alltid bättre ha något mer konkret.

• Anonym (Tyvärr)

Ja tyvärr, tyvärr så är det den som vill ha fortsatt  ensam vårdnad som har bevisbördan i Sverige eftersom gemensam vårdnad är norm och eftersom pappor anses såååå viktiga sååå i Sverige.  

• Anonym (E)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2014-05-17 09:19:39 följande:
    Ja tyvärr, tyvärr så är det den som vill ha fortsatt  ensam vårdnad som har bevisbördan i Sverige eftersom gemensam vårdnad är norm och eftersom pappor anses såååå viktiga sååå i Sverige.  
    What? Pappor är viktiga.
  • Anonym (........)
    Anonym (E) skrev 2014-05-16 13:30:55 följande:
    Det finns domar som visar på en part som har hävdat att bara en sån sak som en stämning är samarbetssvårigheter, och som på det sättet har fått behålla ensam vårdnad.
    WTF?! Det låter ju sjukt.

Pappa: Jag vill ha gemensam vårdnad.

Mamma: Nej

Pappa: Varföre då?

Mamma: Har ingen anledning

Pappa: då stämmer jag dig.

Mamma: Nu har vi samarbetssvårigheter.
  • Anonym (E)
    Anonym (........) skrev 2014-05-17 12:02:13 följande:

Ja det är sjukt.
  • Kjell2
    Anonym (........) skrev 2014-05-17 12:02:13 följande:

Vad som sen kan hända är:

Domare: Mamman har försvårat samarbete. Alltså blir det Ev för pappan.
  • Anonym (Svårt)

Det är ju ganska svårt att uttala sig om hur en domare skulle dömma eftersom alla har sin egna historia och går det så långt som till rätten, brukar det ofta vara en hel del saker att bena ut från båda håll.

Svar på tråden Ligger bevisbördan på motparten?