• elinamanda

Föräldrapenning

Hejsan! Fick precis brev ifrån er om att jag har rätt till SGI när jag går på mammaledighet till mitt barn som är beräknad 10/7. Min sjukpenninggrundande inkomst är 151616:- enligt er. Jag godkänner detta, men har då en fråga vad jag hamnar på för ersättning per dag? Har också en fråga om jag hamnar på grundnivå och vad det innebär isåfall? Tack på förhand, Elin

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej

I Kassakollen kan du enkelt och snabbt se ungefär hur mycket du kan få i föräldrapenning.

Eller så räknar du enligt följande:

Ta din sjukpenninggrundande inkomst.Multiplicera den med faktorn 0,97.Multiplicera igen med 0,8.Dela summan med 365.Resultatet är din ersättning per dag.

Om du har arbetat kortare tid än 240 dagar i följd innan barnets föds får du 225 kronor per dag på sjukpenningnivå under de första 180 dagarna som tas ut för barnet. Det motsvarar cirka 6 750 kronor i månaden om du tar ut 7 dagar/vecka. 

Efter att du, den andra föräldern eller ni tillsammans har tagit 180 föräldrapenningdagar får du föräldrapenning som är baserad på din inkomst, men lägst 225 kronor per dag på sjukpenningnivå.

Titta gärna på vår hemsida under följande länk: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/planera_forbered.
    Där får du tips och råd samt kan göra en webbaserad utbildning för blivande föräldrar.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• elinamanda

Tack för snabbt svar! Har ytterligare en fråga om skatten som jag ej förstår mig på. Min huvudsakliga inkomst kommer vara ifrån er, och då skriver ni att ni kommer dra enligt tabell. Hittar inte den tabellen på skatteverkets sida. Bor i Eskilstuna, Södermanlands län. Vill gärna ha koll på det med skatt redan nu, så man inte får en rejäl kvarskatt sen. Mvh, Elin

• Försäkringskassan

Hej!

När det gäller skatten som vi drar så regleras den via skatteverket. Vill du veta exakt vilken skatt vi drar på dig så kan du se det genom att logga in på Mina sidor och sen gå in under Mina uppgifter och sen Uppgifter om inkomst och anställning.

Om du misstänker att det är för lite så kan du höra av dig till vårt kundcenter på tfn 0771-524 524 och meddela att du vill att vi drar mer.

Behöver du hjälp med beräkning av vad som kan vara lagom ber jag att du vänder dig till Skatteverket.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning