• Anonym (Knäckt pappa)

Vem betalar vad för barnen?

Hej.

Min barn bor sedan oktober hos mig och har umgängesrätt med sin mamma varannan helg.
    Efter strul från mamman började jag få barnbidraget i december och i januari fick jag underhållsstöd om 1273:- per barn och månad.

Till saken hör att, så länge vi hade växelvis boende fick mamman barnbidrag. Trots detta betalade jag det mesta som hade med barnen att göra. Telefoner, Spotify, merparten av alla skor/jackor/vinterkläder.
    Det hon betalade var deras kläder där samt (till slut) idrottsavgifter från barnbidraget.
    Hon har konsekvent vägrat diskutera ekonomi och hennes hållning är att jag skall betala allt, trots att hon hade bidraget.
    Nu till frågan: Jag har som sagt barnbidrag + underhållsstöd. Jag betalar allt för barnen, även kläder de har till mamma.
    Nu kräver hon att jag ska skicka med fickpengar för när de gör saker hemma hos henne den helgen de är där?
    Inte nog med att jag köpt guldpass till Liseberg, hon säger att jag ska skicka med pengar till mat/godis, biobiljetter etc. den helg de är hos henne.
    Ska hon inte ha något ekonomiskt ansvar överhuvudtaget för barnen då de är där. Hon gör ju dessutom avdrag från underhållsstödet för de dagar de är hos henne.
    Kan någon sprida lite ljus tack?

• Svar på tråden Vem betalar vad för barnen?
  • Anonym (acc)
    Hmpf skrev 2014-05-12 13:03:06 följande:
    Hur gamla är barnen? Om de är så pass gamla att de går på bio själva är det ganska dags för måndaspeng/veckopeng? Ge dom en slant som de sedan själva för förvalta. Tar de slut så tar de slut.

Instämmer.

När barnen är tillräckligt gamla för att lära sig att ta ansvar för fickpengar så är det bra och nyttigt för dem att de får lära sig att göra det!!

Dessutom blir det därmed en sak mindre för dig och ditt ex att samarbeta om.

Två flugor i en smäll som man brukar säga.
  • Fosse

Självklart ska du inte skicka med ett öre.

Barnen får redan månadspeng av dig som ska täcka biobesök och fika med kompisar.
    Övriga aktiviteter som mamman vill göra får hon stå för själv.

Om tonåringarna kommer och tigger extra pengar så får hon självklart ge dem det, eller låta bli, precis som alla andra föräldrar. Hon kan ju knappast förvänta sig att du ska ge henne pengar som hon sen kan dela ut till ungarna om det ber om det... Det låter helknäppt.

• Anonym (acc)
    Fosse skrev 2014-05-12 14:10:33 följande:

Barnen får redan månadspeng av dig som ska täcka biobesök och fika med kompisar.

Om tonåringarna kommer och tigger extra pengar så får hon självklart ge dem det, eller låta bli, precis som alla andra föräldrar. Hon kan ju knappast förvänta sig att du ska ge henne pengar som hon sen kan dela ut till ungarna om det ber om det... Det låter helknäppt.
  • Belze
    Fosse skrev 2014-05-12 14:10:33 följande:

Jo det är klart att de alltid kommer och tigger extra pengar det hör ju liksom till.
    Men om de går på bio tex. på mammans helg, ska ju inte jag betala bion?
    Det gör jag när de är här. Ger dem en peng till det de behöver, bio, liseberg, fika mm.
    Hon verkar ju tycka att jag ska betala detta även på hennes helger?
    Frågade min dotter (14) när hon senast fick en peng av mamma, och hon kunde inte minnas att hon fått det någongång.
  • Anonym (Knäckt pappa)

Fler åsikter emottages tacksamt!
    Har talat med advokat idag, och hon sade ABSOLUT INTE! Självklart skall hon se till att betala för barnen de helger de är där. utan diskussion.
    Hon tar tag i det och skickar brev till exets advokat * Puuh!

• Brumma
    Belze skrev 2014-05-12 15:22:30 följande:
    Jo det är klart att de alltid kommer och tigger extra pengar det hör ju liksom till. Men om de går på bio tex. på mammans helg, ska ju inte jag betala bion? Det gör jag när de är här. Ger dem en peng till det de behöver, bio, liseberg, fika mm. Hon verkar ju tycka att jag ska betala detta även på hennes helger? Frågade min dotter (14) när hon senast fick en peng av mamma, och hon kunde inte minnas att hon fått det någongång.

Får de månadspeng så får de ju stå för bion själv? Kan på ett sätt förstå mamman... Ser man bara barnen varannan helg o de väljer att gå på bio UTAN mamman så är det kanske ett sätt att få den att stanna hemma istället? Men oavsett, det är ju ingen aktivitet mamman hittat på så nej, hon har såklart ingen skyldighet att betala. Det har inte du Helle utan ni har båda friheten, precis som alla föräldrar, att säga nej, vill ni gå på bio får ni ta av månadspengen och betala själva. Är det ofta så att du ger dem månadspeng och sedan pytsar till extra om pengarna är slut? Varför ge dem månadspeng alls då? Är inte grejen med månadspeng att de ska få lära sig handskas med pengar o planera sina aktiviteter o spara om det behövs?
  • Anonym (Knäckt pappa)
    Brumma skrev 2014-05-12 23:04:18 följande:

Får de månadspeng så får de ju stå för bion själv? Kan på ett sätt förstå mamman... Ser man bara barnen varannan helg o de väljer att gå på bio UTAN mamman så är det kanske ett sätt att få den att stanna hemma istället? Men oavsett, det är ju ingen aktivitet mamman hittat på så nej, hon har såklart ingen skyldighet att betala. Det har inte du Helle utan ni har båda friheten, precis som alla föräldrar, att säga nej, vill ni gå på bio får ni ta av månadspengen och betala själva. Är det ofta så att du ger dem månadspeng och sedan pytsar till extra om pengarna är slut? Varför ge dem månadspeng alls då? Är inte grejen med månadspeng att de ska få lära sig handskas med pengar o planera sina aktiviteter o spara om det behövs?
    Tja, Nu är det ju inte det detta gäller. Vad hon väljer att låta dem göra den helg de är hos henne har jag ingen åsikt eller rätt att tycka något om. Det är OM OCH NÄR de gör något som hon tydligen tycker jag ska skicka fickpengar. 
    OM hon nu låter dem göra saker de vill och tycker är roligt. Varför skulle jag då betala ellr bidra med fickpengar??
    Kanske ska tillägga att mamman på inget sätt tjänar dålig, tvärtom. Samt att hon defininitivt verkar prioritera fest och alkohol framför sina barn. Kan vara en anledning till att de hellre vill göra annat än att umgås med henne?
    Skall också tillägga att jag är den ENDA som ger dem månadspeng.
  • Brumma
    Anonym (Knäckt pappa) skrev 2014-05-12 23:29:26 följande:
    Tja, Nu är det ju inte det detta gäller. Vad hon väljer att låta dem göra den helg de är hos henne har jag ingen åsikt eller rätt att tycka något om. Det är OM OCH NÄR de gör något som hon tydligen tycker jag ska skicka fickpengar. 

OM hon nu låter dem göra saker de vill och tycker är roligt. Varför skulle jag då betala ellr bidra med fickpengar??

Kanske ska tillägga att mamman på inget sätt tjänar dålig, tvärtom. Samt att hon defininitivt verkar prioritera fest och alkohol framför sina barn. Kan vara en anledning till att de hellre vill göra annat än att umgås med henne?

Skall också tillägga att jag är den ENDA som ger dem månadspeng.

Jo, det är väl lite det saken gäller. Du frågade om du var tvungen att skicka med fickpengar - nej det är du inte, men det kom fram att de får månadspeng - alltså borde de betala bio o fika med kompisar själva. Eftersom du skriver att du betalar även sådant undrar jag hur det egentligen ligger till med deras månadspeng..

Anser du verkligen att man ska betala månadspeng för fyra dagar i månaden? Hon betalar underhåll och du får barnbidraget. Månadspeng för hela månaden, inklusive de dagar borde väl ingå där? Då är det ju inte fickpengar utan barnens egna pengar de fogar själva över...

Så frågar än en gång - betalar de inte dylika aktiviteter med månadspengen?
  • Brumma
    Anonym (Knäckt pappa) skrev 2014-05-12 12:44:16 följande:
    Hej.

Hon gör ju dessutom avdrag från underhållsstödet för de dagar de är hos henne.

Varför gör hon avdrag när de bara bor varannan helg? Hon måste ha dem minst fem dygn i sträck eller sex dygn på en månad för att få göra avdrag. Då enbart med 31:- per dygn.
  • Anonym (Knäckt pappa)
    Brumma skrev 2014-05-13 03:20:06 följande:

Varför gör hon avdrag när de bara bor varannan helg? Hon måste ha dem minst fem dygn i sträck eller sex dygn på en månad för att få göra avdrag. Då enbart med 31:- per dygn.
    De har ingen "fast" månadspeng. Jag ser till att de har tillräckligt med pengar så det räcker. Inom rimliga gränser såklart.
    Och om det någon gång behövs fyllas på, löser jag det. Men oftast håller de sig bra på det de har, och har pengar över. Barnen är inga "big spenders"
    JAg anser inte att hon skall betala "månadspeng" , MEN jag tycker absolut att hon får stå för kostnader under hennes helg.
    Eftersom barnen är hos henne från fre em till mån morgon, dvs 3nätter så räknas detta tydligen som 6 dagar/mån, och hon gör då avdrag.
    Hur som haver, jag kommer absolut inte skicka några fickpengar. Det får hon lösa. 
  • Brumma
    Anonym (Knäckt pappa) skrev 2014-05-13 08:01:21 följande:
    De har ingen "fast" månadspeng. Jag ser till att de har tillräckligt med pengar så det räcker. Inom rimliga gränser såklart.

Och om det någon gång behövs fyllas på, löser jag det. Men oftast håller de sig bra på det de har, och har pengar över. Barnen är inga "big spenders"

JAg anser inte att hon skall betala "månadspeng" , MEN jag tycker absolut att hon får stå för kostnader under hennes helg.

Eftersom barnen är hos henne från fre em till mån morgon, dvs 3nätter så räknas detta tydligen som 6 dagar/mån, och hon gör då avdrag.

Hur som haver, jag kommer absolut inte skicka några fickpengar. Det får hon lösa. 

Ahh, jag förstod det dom att de hade fast månadspeng och då tycker jag att de bör betala sådant själva (ingen ide med månadspengen annars..). Har de INTE det är det en annan sak. Oavsett så anser jag ju inte att du skall skicka med pengar utan jag trodde att du motsatte dig att de använde sig av månadspengen eftersom du gav dem den.

Tillåter mamman dem att gå på bio, Liseberg eller liknande på sin helg och de inte har egna pengar att röra sig med så är det naturligtvis mamman som får betala (såvida inte DU lovat att de får göra sådana aktiviteter på mammans helg såklart, men det låter inte då på det du skriver).

Det eller säga till barnen att de inte får lov att göra sådant när de är hos mamman.

Vi har min mans dotter här vh samt loven och självklart betalar vi om det är ngt vi hittar på med henne på vår tid. Att be mamman om pengar för ngt VI väljer att hitta på är ju bara... löjligt...

Visserligen är vi inte i situationen att hon hittar på saker med kompisar på vår helg eftersom vi bor alldeles för långt från mamman för att det skall vara praktiskt möjligt. Istället gör hon så att är det ngt särskilt hon vill vara med på hos kompisarna (när ngn fyller år, disco o liknande) så byter hon helg o stannar hos sin mamma den aktuella helgen istället.

Du skriver att du betalar kläder barnen har hos sin mamma. Bara för att klargöra - tar de med sig en väska med kläder för helgen som de sedan tar med hem igen eller köper du kläder som stannar hos mamman? Det första alternativet tycker jag är rimligt (även om mamman borde skaffa tex lite myskläder o underkläder som alltid finns hos henne) men det andra alternativet är helt uppåt väggarna tycker jag...
  • Anonym (Knäckt pappa)
    Brumma skrev 2014-05-13 10:24:49 följande:

Ahh, jag förstod det dom att de hade fast månadspeng och då tycker jag att de bör betala sådant själva (ingen ide med månadspengen annars..). Har de INTE det är det en annan sak. Oavsett så anser jag ju inte att du skall skicka med pengar utan jag trodde att du motsatte dig att de använde sig av månadspengen eftersom du gav dem den.
    Tillåter mamman dem att gå på bio, Liseberg eller liknande på sin helg och de inte har egna pengar att röra sig med så är det naturligtvis mamman som får betala (såvida inte DU lovat att de får göra sådana aktiviteter på mammans helg såklart, men det låter inte då på det du skriver).
    Det eller säga till barnen att de inte får lov att göra sådant när de är hos mamman.

Vi har min mans dotter här vh samt loven och självklart betalar vi om det är ngt vi hittar på med henne på vår tid. Att be mamman om pengar för ngt VI väljer att hitta på är ju bara... löjligt...
    Visserligen är vi inte i situationen att hon hittar på saker med kompisar på vår helg eftersom vi bor alldeles för långt från mamman för att det skall vara praktiskt möjligt. Istället gör hon så att är det ngt särskilt hon vill vara med på hos kompisarna (när ngn fyller år, disco o liknande) så byter hon helg o stannar hos sin mamma den aktuella helgen istället.

Du skriver att du betalar kläder barnen har hos sin mamma. Bara för att klargöra - tar de med sig en väska med kläder för helgen som de sedan tar med hem igen eller köper du kläder som stannar hos mamman? Det första alternativet tycker jag är rimligt (även om mamman borde skaffa tex lite myskläder o underkläder som alltid finns hos henne) men det andra alternativet är helt uppåt väggarna tycker jag...
    Självklart bestämmer inte jag vad de får och inte får göra på mammas helg, det är helt upp till henne.
    Men jag anser ju självklart att om mamman låter dem göra saker, vilket hon gör. Så ska ju inte jag betala för detta också.
    Vad skulle då komma härnäst. Att jag ska skicka med fickpengar när de åker på semester med henne??

Barnen har en väska med kläder med sig hem till henne, men det kommer alltid tillbaka för lite kläder. Så jag förmodar att hon har underkläder och sockar så det räcker hos henne Men att hon skulle se till att de har myskäder verkar vara otänkbart av någon anledning, det är tydligen min plikt också.

Dessutom behandlar hon "våra" saker som skit. Grabben har gympa på fredagar, efter skolan går han hem till mamma. VARENDA måndag han kommer tillbaka ligger den blöta handduken och luktar vidrigt tillsammans med hans gympakläder. Trots att jag åtskilliga gånger bett henne att i alla fall hänga grejerna på tork så har det aldrig inträffat. Det är total dissrespekt tyvärr.
  • Brumma
    Anonym (Knäckt pappa) skrev 2014-05-15 09:39:24 följande:
    Självklart bestämmer inte jag vad de får och inte får göra på mammas helg, det är helt upp till henne. Men jag anser ju självklart att om mamman låter dem göra saker, vilket hon gör. Så ska ju inte jag betala för detta också. Vad skulle då komma härnäst. Att jag ska skicka med fickpengar när de åker på semester med henne?? Barnen har en väska med kläder med sig hem till henne, men det kommer alltid tillbaka för lite kläder. Så jag förmodar att hon har underkläder och sockar så det räcker hos henne Men att hon skulle se till att de har myskäder verkar vara otänkbart av någon anledning, det är tydligen min plikt också. Dessutom behandlar hon "våra" saker som skit. Grabben har gympa på fredagar, efter skolan går han hem till mamma. VARENDA måndag han kommer tillbaka ligger den blöta handduken och luktar vidrigt tillsammans med hans gympakläder. Trots att jag åtskilliga gånger bett henne att i alla fall hänga grejerna på tork så har det aldrig inträffat. Det är total dissrespekt tyvärr.

Trist när det blir så.. De som hamnar i kläm är ju tyvärr barnen.. Vi slutade med att skicka kläder mellan hemmen pga att tösen alltid kom i tights o kjol/klänning oavsett väder. Aldrig regnkläder eller termokläder på vintern. Eftersom vi ofta köpte kläder o skickade hem henne i (när det var för kallt för tights tex) o det aldrig kom tillbaka några kläder tröttnade vi o skaffade en hel garderob åt henne här. Men alldeles för mkt kläder i :D O regnkläder, stövlar, kängor, termokläder, badkläder osv. Även grejer har vi slutat skicka hem eftersom det aldrig kom tillbaka med igen. Nu är hon tillräckligt stor för att sköta sånt själv så nu funkar det men inte när hon var yngre. Oavsett om det är bioföräldrar eller umgängesföräldern som har behov av att bråka har jag lika lite förståelse för det... Hoppas det blir bättre när hon fått brevet från advokaten... Angående handduken borde sonen kanske börja hänga upp den själv? ;)
Svar på tråden Vem betalar vad för barnen?