• Anonym (TS)

När man vet att man dricker för mycket

Jag dricker för mycket. Jag vet det. Jag har ett sug efter alkohol om dagarna och jag har svårt att stå emot. Jag blir sällan knölfull, men jag är ofta lite påverkad. Jag har kommit på mig själv med beteenden som det är "alkis-varning" på som att alltid stoppa in ett tuggummi när jag ska till affären för att ingen ska känna lukten av sprit.

Jag har barn och jag vill sluta dricka. Jag går upp i vikt och det påverkar ekonomin. Jag känner mig dock inte redo för AA eftersom jag inte är "fullblodsalkis" utan jag bara dricker lite för mycket. Finns det andra vägar att gå? Internetforum eller samtalslinjer? Någon med erfarenhet av något som fungerar?

Jag vill inte vända mig till psyk eftersom jag har barn och jag är rädd att soc blir inkopplade. Det behöver vara någonstans där man kan vara anonym, helst.

• Svar på tråden När man vet att man dricker för mycket
  • Mälaröbo

Det finns två tydliga tecken på om man har ett fysiskt beroende: Abstinens och kontrollförlust. Har man det så spelar det ingen roll om man dricker på parkbänken eller hemma i soffan. Då är det bara avhållsamhet som gäller.
    Har du inte ett fysiskt beroende ännu så finns andra vägar. Helt anonym kan du nog bara vara hos AA, men du kan ju ringa anonymt till beroendeenheten och fråga om dina valmöjligheter.

• Anonym (TS)
    Mälaröbo skrev 2014-05-12 07:52:54 följande:
    Det finns två tydliga tecken på om man har ett fysiskt beroende: Abstinens och kontrollförlust. Har man det så spelar det ingen roll om man dricker på parkbänken eller hemma i soffan. Då är det bara avhållsamhet som gäller.
    Har du inte ett fysiskt beroende ännu så finns andra vägar. Helt anonym kan du nog bara vara hos AA, men du kan ju ringa anonymt till beroendeenheten och fråga om dina valmöjligheter.
    Smart! Man kan ju ringa dit anonymt. Har jag inte tänkt på.

Jag fick en tankeställare i veckan när jag vaknade med kläder och skor i min säng. Sonen på 4 låg bredvid utan nattblöja (han har fortfarande det) och jag hade inget minne av hur jag hamnat där. Gråter

Det konstiga var att jag inte druckit så jättemycket, men tydligen för många dagar i sträck. Det börjar bli farligt nu, jag måste sluta, men redan dagen efter var jag på flaskan igen med en massa ursäkter.
  • Aimee68

Men hjälp! Du måste ta tag i det nu! I dag! Bra att du inser att det blir för mkt. Gör något åt det oxå! Släng all sprit du har hemma. Är du ensamstående?

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Anonym (TS)
    Aimee68 skrev 2014-05-12 08:03:36 följande:
    Men hjälp! Du måste ta tag i det nu! I dag! Bra att du inser att det blir för mkt. Gör något åt det oxå! Släng all sprit du har hemma. Är du ensamstående?
    Jo, jag är ju det. Jag ska verkligen göra något nu. Jag kan själv inte förstå att jag bara fortsatte dagen efter att det där hände. Jag kan skylla lite på att jag fick dödsfall i familjen i måndags och jag hade svår sorg, men jag vet att det är en undanflykt.

Jag är rädd att jag inte kommer att klara det. Både min mamma och min bästa vän dricker för mycket och det är lätt att lockas när de bjuder. Jag vill vara stark, men jag känner att jag skulle behövs bolla lite någonstans när det känns svårt. Kanske på ett forum.
  • Aimee68

Du fixar det! Gör det för din skull och framförallt för ditt barn. Att du skriver här är ett bra första steg :) kram

• Anonym (TS)
    Aimee68 skrev 2014-05-12 08:31:12 följande:
    Du fixar det! Gör det för din skull och framförallt för ditt barn. Att du skriver här är ett bra första steg :) kram
    Jag blev bokstavligt talat varm i magen när jag läste ditt inlägg. Tack! Var beredd på en massa skit och så är någon snäll.

Jag säger väl som de i AA:

Idag ska jag vara nykter. Jag lovar inget om imorgon, men idag ska jag inte dricka.
  • Aimee68

Det låter bra :) lycka till!

• SIN74

Det viktigaste första steget har du nu precis tagit. Du har erkänt att du har problem. Det ger en bra start på ditt nya liv. 
    Ring AA, beroendeklinik eller dylikt där du bor. De hjälper dig vidare. 
    För din egen skull bör du nu när du kör igång undvika dem som bjuder dig. Eller om du känner att du klarar att du säger nej. 

Vad det gäller soc så kan jag berätta att de faktiskt kan hjälpa. Många tror att de bara förstör och det händer säkert också. Jag har en familj i närheten där en av de vuxna drack för mycket. Soc blev påkallade och de fick in personen på behandling. Inga barn behövde stå utan föräldrar. 

• Anonym (Nykteralkoholist)

Vad bra att du har tagit första steget till ett nyktert liv: Du har erkänt för dig själv att du har problem.

Låt det inte gå så långt som det gjorde för mig, att soc tar barnet i från dig. Be om hjälp via beroendekliniken eller soc. 

• Aimee68

Gick det bra igår Ts? Kämpa på♥

• EliseHjalmar

Jag jobbar med missbruk och samtal för missbrukare och att du nu insett och erkänt din problematik är ett av de största jobben du har att göra. Riktigt bra av dig!! Som andra skrivit, vänd dig till socialtjänsten eller beroendekliniker, socialtjänsten kan erbjuda samtal med fokus på ditt drickande, och dom kan inte ta dina barn ifrån dig bara för att du söker. Att du söker är ju ett sätt för dig att visa att du vill ta tag i det, för dig och ditt barns skull. Vi har ändå inte såna resurser att man bara omplacerar ett barn hipp som happ. Du kanske kan få samtal en gång i veckan, och då är socialtjänsten "inkopplad" vilket innebär att dom har en viss "koll" på dig och det är dom många gånger nöjda med. Jag ver inte hur många klienter jag har som har samtalskontakt på socialtjänsten ang missbruk, men ändå har barnen kvar hemma.

Svar på tråden När man vet att man dricker för mycket