• Maj3

Jag jobbar 75 % och man vabbar?

Hej Försäkringskassans experter!

Behöver hjälp med detta:

Jag jobbar 75 % och har föräldrapenning 25 %. Min man arbetar 100 %.

Nu har vi vabbat varannan dag under en vecka. När han vabbar ansöker han om 100 % tillfällig föräldrapenning. Kan jag fortfarande få 25 % föräldrapenning de dagar han vabbar? Om inte, hur ska jag då dessa dagar skydda min sig? Han kan ju inte vabba 75 % för då skyddar inte han sin sgi.

Något att fundera på Tack för hjälpen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-11 19:50
    min SGI, ska det vara

• Svar på tråden Jag jobbar 75 % och man vabbar?
  • Försäkringskassan

Hej!

Nej, din man kan inte vabba en hel dag om du är föräldraledig 1/4 av dagen. Han kan då få som mest 3/4 tillfällig föräldrapenning. Om du istället arbetar hela dagen så behöver du inte ta ut någon föräldrapenning, och då kan han söka hel ersättning.

För att du ska skydda din SGI så behöver du ta ut föräldrapenning i samma omfattning varje vecka. Men det finns inget krav på att du måste ta ut det på vardagarna. Om du har dagar kvar på lägstanivå så kan du täcka upp din SGI genom att lägga dem på helgen istället.

Om din man stadigvarande arbetar heltid så påverkas inte hans SGI av att han är hemma och vabbar en hel dag men bara ansöker om 3/4 ersättning.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Maj3

Hej Harry!

Tack för snabbt och tydligt svar. Vi kommer att använda båda varianterna nu och framöver.

Ha det så bra!

Svar på tråden Jag jobbar 75 % och man vabbar?