Vad krävs för ensamvårdnad (för en pappa)
Det handlar om min bror, jag är bara irriterad och vill höra vart problemet kan ligga eftersom han inte får ensamvårdnad.
Kanske behöver jag bara skriva av mig men.... får det vara såhär?
So.
Mamman är dotter till missbrukare med historia inom socialen och psykiatrin. Hon är erkänd mytoman hos de lokala kretsarna, har bytt namn 3 gånger, hon svälter sig själv, hon fick sitt första barn som 14-åring (barnet bor hos den pappans föräldrar) och sitt andra barn som 18-åring (min brors). Ända sedan dess har allt varit kaos.
Hon tog ett jobb på en annan ort fast hon hade fast arbete på den gemensamma inom samma yrke men fortsatte vara skriven hos min bror... De kom överrens om 2-veckors-vårdnad och de riktiga problemen började väl här.... hon hämtade inte barnet när hon skulle, hon råkade alltid ut för saker (magsjuka, olyckor, övertid, missade tåg etc) när det var hennes tur att ta hand om barnet. Min bror arbetar skift inom industrin, så när hon inte kom fick han köra barnet till min pappa, 3 timmar bort när inte hon "kunde"... Det här var ju särskilt problematiskt innan barnet fick en dagisplats (vilket också var svårt eftersom kommunen inte gick med på delad dagisplats mellan min brors och moderns arbetskommun).
De hade möten hos socialen, men där spelar hon sina "Det-har-varit-tungt-men-jag-kommer-bättra-mig", min bror kunde heller inte bevisa hennes frånvaro då hon nekade till den och hon fortfarande var skriven hos honom. Han kontaktade efter den skatteverket och skrev av henne från sin address.
Det här var ett år sen. Hon är nu i ett förhållande med en äldre man (50+), och har bytt jobb igen. Hon såg sitt barn två gånger i vintras, - som inte kände igen henne! Nu på våren tog min bror ledigt och körde barnet till henne (4 timmar bort, det var planerat) men då hade hon planerat in att träffa sina vänner, arbeta etc och först ha tid för barnet på kvällen, min bror poängterade då att barnet sover på kvällen (. . .) och så bestämde dom sig för att försöka en annan gång.
I våras började min bror hosta blod och 1177 sa åt honom att uppsöka akuten trots att han var ensam med barnet som sov, så han tog sig till akuten och blev där anmäld till socialen som tillrättsvisade honom med att han skulle kontakta mamman (som tydligen fortfarande var skriven på samma ort, dock inte hos han) vilket han ju inte kunde eftersom hon var 4 timmar bort .... Det var den här händelsen som fick socialen att börja inse att bruden, vad hon än säger, inte finns i närheten av sitt barn.... Efter mycket om och men fick han rätt till stödfamilj, fint, bara det att ingen av de få som fanns ville ta hand om ett blöjbarn (. . .)
Trots allt det här så har han fortfarande inte fått egen vårdnad då mamman inte går med på det!!
Vad krävs egentligen? Vilka bevis måste finnas.
Jag känner mig maktlös och väldigt arg på min bror sedan länge för att han bland alla one-night-stands gick på den allra yngsta han kunde hitta, och gjorde henne gravid utan att veta vem den crazy bruden var...... nu är barnet underbart och oskyldigt förstås men jag känner att lugnet hade kunnat återvända bara man kunde klippa trådarna med den där unga kvinnan medan barnet fortfarande är litet.......om den här dramatiken (det är så mycket historier, påhitt, lögner från hennes sida, till exempel ljög hon i ett år om att hon hade cancer... vilket visade sig vara falskt) .