En gammal katt och flytt?
Jag har en gammal katt eller Vi har en som jag haft sen jag var 17 år gammal. Katten är idag 13 år gammal och vi tog henne från djurskyddet när hon var nån månad gammal. Hon hade ingen lätt start på livet och har från början haft "men" efter den hårda starten på livet.
Hon är rädd för mycket, hon har alltid varit rädd för höga ljud och höjda röster tex, ja listan kan göras lång. Trots detta så har hon en gång fungerat bra som utekatt, hon hade då två stora hankatter till sitt förfogande då hon behövde hjälp, de såg efter henne.
Nu har hon varit innekatt i snart 10 år pga att boendet inte varit bra för att släppa ut henne. Hon har sen ca 4 år tillbaka haft en kattkompis, en yngre hona som hon funkat bra med och "lär" upp.
Nu till den stora frågan, eller min stora fundering och ångest. Katten är gammal och hemskt egen på måna vis och alla hennes rädslor har blivit värre ju äldre hon blivit och hon har gått ner sig i kropp och sinne pga åldern, detta har skett rätt fort ändå de sista halvåret/månaderna.
Hon sover mer än vanligt i perioder, snarkar så de låter som att hon är igen täppt och ja kroppen hänger inte alltd med som den gjort. Hon har helt enkelt blivit en gammal dam. Hon verkar inte lida av det men vi funderar om hon har värk då hon rätt som det är stannar upp och frenetiskt slickar sig på mest bakbenen. Förövrigt äter och leker hon.
Min stora fråga är, ska jag våga flytta med henne till radhuset vi köpt? vi vill så småningom kunna släppa ut katterna men min stora rädla är att hon blir rädd för något och sticker då hon inte alls är rationell i tänket då hon flyr. Och att ha henne i koppel fungerar inte, jag har testat och hon blir galen och rädd.
Jag vill ju inte avliva henne men jag vet inte om de är rätt mot katten att flytta henne och sen att hon ev försvinner och ligger någonstarns och dör, ensam och rädd. De skulle kännas förjävligt om något sådant hände och de känns förjävligt att avliva henne. De finns tyvär ingen annan som kan ta emot henne och jag tycker inte att hon på ålderns dar ska behöva flytta till andra människor.
Så vad gör jag!?
Avlivar men bästa vänn? hoppas på de bästa att de funkar att släppa ut henne?
Usch ja får ont i magen av bara tanken på de ena eller de andra.
Jag vill inte vara en självisk djurägare, jag vill fatta de bästa beslutet för min katts skull.
Vad tycker ni? vad skulle ni gjort?