Lisastina skrev 2014-05-10 22:57:42 följande:
Hej ts, det här låter ju jättejobbigt! Att dessutom hata sommaren är ju så trist - det är ju fint väder så kort tid varje år. : ( Att ljuga är nedbrytande för själen, du verkar må rätt dåligt av att känna att lögn är din enda utväg? Det är svårt att komma med några bra råd, jag känner ju inte dina föräldrar. Om de själva inte är så strikta i sin religion så behöver du nog komma underfund med varför de då blir så upprörda. Här är en tanke: Många föräldrar (upptäckte jag när jag redan var vuxen) är egentligen inte så upprörda över själva shortsen, festerna eller vad det nu är - utan de är rädda för att bli sedda över axeln av SINA kompisar! De får panik när de tänker att folk de känner pratar och kommenterar deras barn och deras kompetens som föräldrar. Och då börjar de förbjuda saker till höger och vänster. Kanske skall du fråga dem rätt ut var skon klämmer? Och om du har en bror, kan ha vara på din sida och stötta dig och säga att du och han skall ha mer lika rättigheter? För om du med hans hjälp kunde förhandla med dina föräldrar så kanske du kunde få göra vissa grejer? Tex att ha kjol eller byxor strax ovan knät iallafall, att få gå hem till kompisar och titta på film om din mamma tex har talat i telefon med föräldrarna till kompisarna först och att hon hämtar dig vid 23, sova över om din mamma får lämna dig (helst lite innan de andra översovarna kommer) och förvissa sig om att föräldrarna är hemma och att det bara är flickor som deltar osv. En viktig fråga i detta är förstås - på vilket sätt är det farligt att tex vara på fest? Är det för att de är rädda att du frivilligt gör något med killar eller att de är oroliga för att någon skall utsätta dig för övergrepp på festen eller på hemvägen? det är ju en väldig skillnad! Utan att veta vilket är det nog svårt att tänka ut riktigt vettiga förhandlingsaternativ. (Kanske att de inte heller vet? ) Hur det än är - ge inte upp! En dag är du vuxen (även om det kanske känns avlägset just nu) och då får du fatta dina egna beslut!
Ja, jag hatar att ljuga. Mina betyg är väldigt bra och jag beter mig oftast bättre och mognare än va de flesta 16-åringar gör, så det brister inte där, men jag är ju tonåring, jag vill också släppa loss och bara leva. Problemet sitter nog i vilken religion vi tillhör, vare gång någon kommer lättklädd i let's dance t.ex. Så flyger det alltid ut en kommentar som "vilken hora, hon har ju inte på sig något" fast på vårt språk med ett begrepp som är något mildare än svenskans "hora" men ändå. Min bror han ser det som världens chans för att reta mig, han gillar inte att killar är på mig och säger alltid "Du, jag är kille, jag vet var de kollar om du bär shorts etc". Om jag bär tighta jeans kommenterar han alltid det osv.. Angående festerna så är det ju dels att killar är där, jag får ju ej umgås med killar på fritiden och dels att de är rädda att någon våldtar mig eller något liknande. Och jag har försökt att prata med mamma men hon säger alltid "kolla vad svensk du har blivit, jag ska inte låta dig att vara med dina svenska kompisar förrän du uppför dig". Skälet till att jag pluggar så hårt är för att jag sedan ska kunna komma in på en utbildning så att jag kan sticka ifrån detta "helvete". Tack för din hjälp