• Mellanmjölkens land

Hemmagjord barnmat

Jag har precis gjort pasta och köttfärssås till vår lilla 6månaders. 1an vägrade äta hemmalagad barnmat och ville helst ha plockmat så jag har ingen direkt erfarenhet.

Jag kokade köttfärsen i passerade tomater och fick fram rätt ok konsistens (lite grövre än burkarna men skillnaden var inte enorm). Spagettin kokade jag utan salt till hela familjen och skar sen upp den i småbitar. Där var skillnaden desto större. Trots att jag försökte skära smått var vissa av bitarna dryg 0,5cm långa. Totalt sett motsvarade maten konsistensen på 8-10mån-burkarna.

Hur gör ni? Sambon tyckte att jag skulle köra pastan i en matberedare men blir den inte bara mos då?

Måste det vara så puréat eller går det bra med mer bitar? Jag tänker mest på om magen klarar av det för ner går det utan problem.

• Svar på tråden Hemmagjord barnmat
  • Mika86

Den första tiden med riktig mat då ha jag kört i matberedaren för att de ska vänja sig vid en annan konsistens än rinnande föda.
    Bitarna ha kommit in när de mognat, märkt det väl när barnet varit redo

• Tow2Mater

Aldrig gjort, men kan du inte bara hacka med en kniv, typ som du hackar vitlok?

• beam82

Min dotter var väldigt kinkig med bitar ett tag, jag körde all hennes mat med stavmixer tills det blev alldeles slät puré. Använder fortfarande mixern ibland trots att hon fyller ett nästa vecka, det beror på vad det är för mat. Pastan skulle jag absolut mixa till en så pass liten, lättast om du blandar den med såsen så det inte klibbar ihop till en klump.

• Selfish Geene

Jag har aldrig gett mina barn pure (utom sådant som "ska" vara finfördelat, typ potatismos)
    Jag ger stora bitar av mjukkokta grönsaker (potatis/blomkål/morötter/broccoli) från 4 månader som dom kan äta själva.

När dom får träna på att flytta maten bakåt i munnen i sin egen takt utan att man stoppar in en sked som kan hamna för långt bak så sätter dom inte i halsen

• Gurkan

Istället för spagetti köp risoni. Det är små risgryn fast av pasta, jättesmidigt att ha till barnmat. Annars häll ner spagetti i ett glas pch använd en sax och klipp i småbitar enklare än att skära. Det går även att mixa, blanda spagettin med köttfärssåsen och mixa med stavmixer. Men risonigrynen är hala nog att slinka ner även om de är större botar än i brukarna.

• Mellanmjölkens land

Hon har inga problem med att äta bitar utan om vi t ex äter kyckling får hon oftast en 1x5cm stor bit att tugga på, samma med bröd. Däremot verkar hon bli lite trög i magen av mat så vi ger plommonpuré efteråt (idag blandat med banan som vi mosat med gaffel = småbitar kvar).

Kan storleken på bitarna påverka eller är det bara att hon äter för mycket? Jag tycker det är lite svårt att sluta mata när hon tydligt visar att hon är hungrig och vill ha mer... Självklart ammas hon oxå men eftersom vi har en aktiv liten tjej (kryper, sätter sig upp, ställer sig upp osv) verkar det inte räcka helt. Amma mer verkar hon inte vilja heller

• Mellanmjölkens land
    Selfish Geene skrev 2014-05-08 20:17:34 följande:
    Jag har aldrig gett mina barn pure (utom sådant som "ska" vara finfördelat, typ potatismos)
    Jag ger stora bitar av mjukkokta grönsaker (potatis/blomkål/morötter/broccoli) från 4 månader som dom kan äta själva.

När dom får träna på att flytta maten bakåt i munnen i sin egen takt utan att man stoppar in en sked som kan hamna för långt bak så sätter dom inte i halsen
    Ungefär så vart det med storasyster eftersom hon hatade puréer. Ju slätare den var desto bestämdare vägrade hon. 

Funderade på att göra frikadeller till bebisen när jag ändå stekte köttbullar till oss andra men eftersom jag var ensam hemma med 2 barn ville jag inte experimentera alltför mycket utan prioriterade att få till mat åt en hungrig 3åring.

Jag tror att jag har en lite annorlunda teknik på att mata. Vi håller skeden mot läpparna och så får bebisen röra på huvudet och äta av den själv. Inte så prydligt men det var enda sättet som vi överhuvudtaget kunde mata storasyster.
  • fyrabarnsmor4

Ja vi köpte inte burkar med barnmat till barnen för de tyckte inte om det.

Jag lagade som vanlig men till barnet gav jag mindre bitar som tex skära köttbullar, klippte spagetti/pasta m.m.
    Ofta gav vi ris eller makaroner. De är ju i lagom bitar tillsammans med tex köttbullar, korv, köttfärssås m.m..

Lycka till-

• Mrs Firren

Jag körde med matberedare/stavmixer när barnen var så små som sex månader. Ett tips som jag upplevde förbättrade konsistensen på maten rejält var att ha i mer vätska, alltså vatten och lite olja, då blir maten inte lika stabbig som den kan bli annars och jag upplevde att båda våra har gillat maten mer.

Svar på tråden Hemmagjord barnmat