• Anonym (Oro)

Vad gjorde ni när ni fick besked?

Jag väntar på ett tufft besked om en nära anhörig, vad gjorde ni när sorgen slog till. Är det rimligt att t.ex sjukskriva sig? I mitt fall gäller det inte att det är någon som dör, däremot en sjukdom som kommer leda till ett slut. Förstår att det är en liten fråga i sammanhanget, men jag oroar sig för allt möjligt just nu.. anses det dåligt att inte klara att gå jobbet på några dagar?

• Svar på tråden Vad gjorde ni när ni fick besked?
  • Anonym (Z)

Arbetsgivare kan ha sk permission vid nära anhörigs bortgång, som man/fru/barn men vid insjuknande vet jag inte? Kolla med din chef vad som gäller? Gäller det nära anhörig som respektive/barn borde en chef ha viss förståelse.

• Anonym (M)

Du kan sjukskriva dig i en vecka utan intyg. De behöver inte veta varför.

Anonym (Oro) skrev 2014-05-08 16:47:28 följande:
    Jag väntar på ett tufft besked om en nära anhörig, vad gjorde ni när sorgen slog till. Är det rimligt att t.ex sjukskriva sig? I mitt fall gäller det inte att det är någon som dör, däremot en sjukdom som kommer leda till ett slut. Förstår att det är en liten fråga i sammanhanget, men jag oroar sig för allt möjligt just nu.. anses det dåligt att inte klara att gå jobbet på några dagar?

• IsDimma

Jag har en arbetskamrat som blev helt sjukskriven i typ 3 månader när hennes vuxna dotter fick cancer. Sen jobbade hon halvtid i kanske ytterligare en månad och 75 i två månader eller något liknande. Jag minns inga exakta datum men hon var iaf borta mer eller mindre hela hösten. Min arbetskompis blev sjukskriven för chocken.

• Anonym (Oro)

Tack för svar, antar att livet blir som det blir, kan man inte jobba för att man blir för ledsen då är det ju inte mycket att göra åt..

• Anonym (Z)
    Anonym (Oro) skrev 2014-05-08 20:30:15 följande:
    Tack för svar, antar att livet blir som det blir, kan man inte jobba för att man blir för ledsen då är det ju inte mycket att göra åt..

Nej precis... Du kan söka exempelvis samtalsterapi så att du får stöd med att hantera den situation som uppstått. Sen om det är något riktigt tufft som händer en så är man inte på topp jobbmässigt under en längre tid så att prata med chefen är nog bra. Men det är inte givet att man mår bättre för att man inte är på jobbet. Gillar man jobbet och sina arbetskamrater så kan det göra vardagen lättare.
Svar på tråden Vad gjorde ni när ni fick besked?